IVA steunt BON?

Hoera IVA heeft zich aangemeld als steun voor de BON:

Even de cijfers:
Een leerling betaalt daar: 7.200,- euro ineens en 115 euro inschrijfgeld, waar gaat al dat geld naar toe?

Volgens mij is dat veel meer dan een gewone MBO of HBO krijgt. Jongens en meisjes wil de BON die steun??

Het geld gaat naar de private onderneming!

Groet,
Ben

17 Reacties

  1. Hoeveel krijgt een school?
    Seger weet hier vast het antwoord op: hoeveel krijgt een school voor een leerling of student? Seger, kun je niet een keer een overzichtje maken, dan zetten we dat ergens neer!

  2. rijksbijdragen
    De reguliere opleidingen krijgen typisch €6300,- per jaar per leerling. In dat bedrag zit natuurlijk ook het schaalvoordeel dat de reguliere mega-instellingen hebben. De bureaucratiemeter heeft aangetoond dat ongeveer 25% van dit bedrag ten goede komt aan het primaire proces.

    IVA vraagt dus typisch evenveel als een reguliere opleiding van de overheid ontvangt (belastinggeld overigens). IVA heeft niet de schaalvoordelen en slaagt er in om 66% van de €7200 ten goede te laten komen aan het primaire proces.

    Ja, BON wil die steun.

    • Hm…”IVA heeft niet de
      Hm…”IVA heeft niet de schaalvoordelen”, hoor ik daar een een argument voor het vormen van grote instellingen….?

      Ik kan me wel voorstellen dat de vergoeding van het rijk gewoon naar 7200 euro / lln moet, dan zijn grote instellingen niet nodig.

      Maar waar ligt het nu aan: aan de instellingen die gedwongen worden om groot te worden of aan de regering die kennelijk bij de afweging “doen we iets aan gezondheidszorg of onderwijs?” kennelijk voor het laatste kiest. Volgens mij is de problematiek wat meer dimensionaler dan alleen maar roepen dat instellingen groot willen zijn. Ooit weleens gedacht dat ze groot moéten zijn?

      Mensen laten we de pijlen op de overheid richten, want ook de instellingen staan soms met de rug tegen de muur.

      Groet,
      Ben

      Ps een kleine school kan prima in een grote instelling.

      • wat
        bedoel je nu eigenlijk? Ben je voor of tegen grote instellingen en wat heb je aan te merken
        op IVA? Alleen het feit dat deze school geen subsidie krijgt?

        • Durf het hier bijna niet te
          Durf het hier bijna niet te zeggen hier, maar volgens mij zijn grotere instellingen zo slecht nog niet (grote scholen daar geloof ik niet in). Een grotere instelling heeft bijna altijd schaalvoordelen (een school die de ICT-servers wil regelen voor 800 lln is denk ik duurder uit dan een instelling die hetzelfde doet voor 3000 lln). Volgens mij blijft er zo meer geld beschikbaar voor het onderwijs.

      • schaalvoordelen
        Je leest niet helemaal goed. De feiten hierboven beschreven, wijzen er nu juist op dat schaalvergroting niks oplevert. Overigens bewijst IVA dat deze instellingen niet groot hoeven te zijn.

        Er beweert hier overigens niemand dat een kleine school binnen een grootschalige onderneming niet zou kunnen bestaan. Het vervelende is alleen dat we in de praktijk zien, dat dit wel een groot probleem is.

        BON richt de pijlen bij voorbaat op niemand specifiek. Sinds 15 jaar trekt de overheid zich sterk terug uit het onderwijs. Grote besturen nemen die functie vol overgave over (zie de invloed van werkgeversorganisaties als de MBO- en HBO-raad). Deze structuren moeten doorbroken worden. De overheid controleert het bereikte eindniveau inhoudelijk aan het eind van elke opleiding en laat tot die tijd de lesvorm aan de goed opgeleide docent. Voor deze aanpak ontstaat steeds meer draagvlak. Zie ook de maatregelen die staatssecretaris Van Bijsterveldt aankondigde eergisteren m.b.t. het MBO. Zeer tegen de wil van de MBO-raad overigens.

      • Zonde van het geld en storend.
        Een kleine school kan prima in een grote instelling maar heeft geen zin om voor overbodige overhead te betalen. Boverdien willen de mensen uit de hogere bestuurslagen graag laten zien dat ze iets doen voor hun salaris en dat vrezen de kleine scholen nog het meest. Lees de argumentatie die het Stedelijk Gymnasium Leiden gegeven heeft om niet met andere gemeentescholen in 1 stichting te worden opgenomen

    • Schaalvoordeel
      Je woordkeus met dat ‘schaalvoordeel’ was niet erg goed Ralph.

      IVA vraagt dus zo een 15% meer dan een reguliere opleiding van de overheid krijgt. Lijkt me niet onredelijk. Heb je overigens het collegegeld dat de student betaalt aan een reguliere opleiding meegenomen in de berekening Ralph (zit dat in die 6300 euro)?

      • schaalvoordelen
        Dag Mark,

        Ik begrijp de opmerking m.b.t. schaalvoordeel niet helemaal. Misschien had ik die term tussen aanhalingstekens moeten zetten. Ik heb verder geen berekening gemaakt, die €6300,- is gewoon opzoekbaar. Ik weet niet of daar het collegegeld bij in zit. Betaal je collegegeld direct aan een onderwijsinstelling of aan de IBG bijvoorbeeld? Als het eerste het geval is, dan zit dat niet in die €6300,-.

        • Aha
          je bedoelde ‘schaalvoordelen’ van de mega-instellingen, nu snap ik het.

          Collegegeld betaal je direct aan de instelling (dat was in mijn tijd tenminste zo). Maar dat zit misschien toch al in die 6300 euro.

          Een tijdje terug was er de discussie over kostendekkend collegegeld dat studenten van buiten de EU zouden moeten gaan betalen. Universiteiten spraken toen over bedragen van 8000 euro per jaar en hoger.

  3. Dat klopt
    Inderdaad Ben, van die € 7.200 gaat de winst inderdaad naar de private onderneming. Dat gebeurt al sinds 1930 en daar zijn de aandeelhouders heel tevreden mee. Het gaat overigens om zo’n 1.000 leerlingen, verdeeld over alle studies. Vraag is: wat is precies je bezwaar ertegen? Sta mij toe om een paar argumenten te geven waarom IVA en BON goed bij elkaar passen.

    Onze school kost de overheid en de belastingbetaler nul-komma-niks. Sterker nog: de school levert belasting op en levert bovendien goed opgeleide studenten af die vrijwel allemaal een prima inkomen krijgen. De enige kosten voor de overheid zijn de aftrekposten die een deel van de ouders heeft als zij de opleiding van hun kind(eren) aan de IVA financieren. De studenten die zelf de opleiding financieren – en dat is ruwweg de helft – mogen na afloop van de studie via carry-back/carry-forward de studieschuld als ‘negatief inkomen’ opvoeren. Ook dat levert een lagere belastingafdracht op. Verder ontvangt de gemeente interessante sommen aan OZB en wat dies meer zij en is er een levendige markt in studentenkamers. Om van de horeca-inkomsten nog maar te zwijgen 🙂


    Marten

  4. Dat klopt – deel 2
    Wil je verder van ons (IVA Driebergen) aannemen dat wij vooral BON steunen omdat ook wij merken dat het onderwijs in Nederland hard achteruit is gegaan? Onze eigen mensen zijn tevens ouders die merken hoe het er op veel middelbare scholen aan toe gaat. En dat is met regelmaat bar en boos. Zo blijkt er een school in Amersfoort te zijn waar menig ouder nu zijn kind weghaalt. Waarom? 30% lesuitval, daarom! Wij gaan er prat op dat onze lesuitval nog geen procent op jaarbasis is. En het ziekteverzuim onder docenten nog geen 2%.

    En de beloning? Wij zijn trots op dat de studenten de IVA hebben verkozen tot beste hogeschool van Nederland in 2006. Wij zijn er trots op dat tientallen studenten vrijwillig helpen bij open dagen en open avonden. En dat bereiken we met een studieprogramma waarin nul keuzevrijheid zit, wat voor de studenten hard werken betekent, waarin wij verwachten dat ze op zaterdag een stagebaan bij een autobedrijf hebben en zich ook nog eens netjes gedragen. Het is vooral dat lesprogramma – intensief, docentgecentreerd, vooral in het eerste jaar primair klassikaal werk – dat ons ertoe heeft gebracht om BON te steunen. In een reactie op de steun van de LIS heb ik overigens al aangegeven dat de steun van een *bekostigde* school zeer welkom is. Juist díe scholen zouden BON moeten steunen, voor ons is het relatief gemakkelijk. Maar we doen het wel. Nu de rest nog.

    Bij deze nodig ik je overigens van harte uit om een bezoek aan de IVA te brengen. Kunnen we nog een boompje opzetten over IVA en BON en zo …..


    Marten

    • Ik ben niet tegen de IVA –
      Ik ben niet tegen de IVA – integendeel- maar het is wel een heel ander soort onderwijs. Overigens heerlijk iemand die terecht trots is op zijn school. Zoals ik het lees lijkt me dat een mooie school om voor te werken, de docenten zelf het onderwijs inrichten en veel van de leerlingen eisen.

      Als jullie voor 7200 euro + een beetje goed onderwijs kunnen verzorgen met kennelijk ook nog een prettig (en een verdiend) rendement, waarom lukt ons dat niet met 6600 euro? Werken jullie anders? Minder managers? Wat is jullie geheim?

      Groet,
      Ben

      • Wat is het geheim?
        Allereerst: excuus voor de ietwat verkeerde inschatting van je idee over de IVA. Je schreef zoiets als “willen we die steun?”, vandaar mijn reactie. Opmerkelijk vind ik dat je het “een heel ander soort onderwijs” vindt. Is het niet eigenlijk een beetje onderwijs zoals het (weer) zou moeten zijn?

        Het “geheim” is een combinatie van factoren, denk ik. Financieel gezien is belangrijk dat van de 80 personeelsleden er zo’n 53 actief lesgevend zijn; het grootste deel is overigens fulltime in dienst. Vandaar dat 66% van het geld bij ons naar het primaire proces gaat. Verder hebben wij precies twee managementlagen: vier adjunct-directeuren en een directeur. De adjuncten beheren elk een groep klassen (bijvoorbeeld “de eerstejaars HBO”) en zijn ook nog lesgevend. Verder hebben we de normale overhead zoals een administratie (3,8 fte), boekhouding (1,5 fte), voorlichting en werving (2 fte), schoonmaak, onderhoud etcetera. Alles bij elkaar houden we zo ook nog geld over voor de aandeelhouders.

        Een ander deel van het geheim is onze manier van lesgeven en omgaan met de studenten. Zoals aangeduid geven we intensief les met een hoge motivatie van zowel docenten als studenten (quote van Schoolbank: “Een school waar de docenten zo mogelijk nog gemotiveerder zijn dan de studenten”). We spreken ze aan op hun kennis, intellect én gedrag. Die combinatie is uniek en sinds 1930 steeds verder verfijnd. Dat maakt het voor docenten en studenten een prettige opleiding, mits men zich kan conformeren aan de geldende regels. Het is illustratief dat ook mensen die tien-twintig-dertig jaar in het bedrijfsleven werken bij de IVA terugkomen voor carrière-advies. Die service verlenen we levenslang gratis.

        Wie “het geheim” wil komen bekijken is welkom: donderdag 19 april hebben we een open avond, zaterdag 12 mei een open dag (zie www.ivadriebergen.nl) voor aanmeldingen.


        Marten

Reacties zijn gesloten.