Hoe activeer je verzet bij collega’s

De afgelopen drie jaar heb ik gewerkt als teamleider op een vmbo school. Toen ik begon met deze functie, heeft ons MT besloten het Nieuwe Leren in te voeren. Ondanks dat het een ‘eigen weg’ was (20 % nieuw leren), stond de afgelopen jaren alles in het teken ervan: docenten moesten verplicht op cursus, vele middagen bijeengekomen om te werken aan competentiegericht leren. Kernteams werden opgericht. Leerlingen moesten op het puntje van de stoel en docenten werden coaches. Afijn, u kent het waarschijnlijk wel. En jawel, ik had hier als leidinggevende een voortrekkersrol in. Maar het ging me steeds meer tegenstaan. Ik zag dat alles in het teken kwam te staan van de leerlingen en hun vaardigheden en dat vakinhoud én vooral de kunde en kennis van docenten terzijde werden geschoven. Het aansturen van een team is moeilijk, als je ze moet motiveren voor dingen als projectonderwijs, leren werken met prestaties en vakoverstijgende projecten. De teamleiders zelf werden hierin ‘geholpen’ door een paar keer per jaar twee dagen met elkaar op cursus te gaan, waarin we oefenden het nieuwe beleid uit te voeren.
Afijn, sinds een half jaar hoef ik niet meer: ik ben ermee gestopt.
En nu stormt het nog steeds van binnen. Ik voel onvrede en ik hoor en zie erg veel onvrede bij mijn collega’s. Of ze nemen steeds meer afstand en gaan écht hun eigen weg.
Ik zou zo heel graag binnen school mij en andere verontruste mensen een stem willen geven. Maar wel respectvol, kundig en constructief. Ik wil geen tegenpartij, maar wel een manier vinden om een tegengeluid te laten horen, op zo’n manier dat het gehoord wordt!
Wie heeft advies?

8 Reacties

  1. Mondeling
    Mondeling polsen, daarna inventariseren met hoeveel je bent. Sta je niet alleen, dan kan je voorzichtig verder gaan.

    Iets in de postvakjes, iets ophangen, etc.

    Ik hoop wel dat u het niet meer in uw hoofd haalt om volwassen mensen te willen ‘aansturen’.

  2. Vooraf consulteren
    Beste Pauline,

    Je schrijft: “heeft ons MT besloten het Nieuwe Leren in te voeren”. Zijn de docenten hierover geconsulteerd of is dit ‘gewoon’ per decreet afgekondigd? (Ik neem aan dat je met MT managementteam bedoeld?)

    Mijn advies: vraag om een evaluatie van de vernieuwing. Dit zou een heel gewoon iets moeten zijn. Eigenlijk zou in de plannen al hebben moeten staan wanneer en hoe de vernieuwing ge-evalueerd zou gaan worden.

    Hoe die evaluatie op te zetten is natuurlijk lastig. het MT is gecommitteerd aan de vernieuwing, dus die moet de evaluatie niet zelf doen. Jullie begeleider in de vernieuwing (die van de cursussen voor de teamleiders; welke instantie geeft die overigens) is natuurlijk zeker gecommiteerd aan de vernieuwing; zij kunnen de evaluatie dus ook niet doen. Hoort je school bij een overkoepelend bestuur? In hoeverre zijn deze gecommitteerd aan de vernieuwing (hebben zij het misschien opgedragen aan het MT)?

    Een mogelijkheid die ik zie is een commissie van ‘gewone’ docenten. De vraag is natuurlijk wie hen moet aanwijzen (dat er niet alleen hielenlikkers van het MT in komen), een verkiezing is een mogelijkheid. Zo een evaluatie door mensen van binnen kan echter heel makkelijk tot scheve gezichten leiden.

    Ik weet niet op wat voor school je werkt, maar als het een VWO afdeling heeft dan kun je oud-leerlingen vragen (die inmiddels student zijn), waarschijnlijk zullen een aantal graag in een commissie zitten om hun oude school te helpen. Zet deze oud-leerlingen in een lokaal en laat de docenten daar 1-voor-1 langskomen om hun verhaal te doen. De oud-leerlingen kunnen een ge-anonimiseerde samenvatting uitbrengen als evaluatie.

  3. Amateurs
    Beste Pauline,
    Eerst wordt er iets ingevoerd zonder wie dan ook te consulteren. Hetgeen ingevoerd wordt blijkt gebaseerd op aannames die op zijn minst heel discutabel zijn. Er wordt een niet te begrijpen variant ingevoerd, 20 %, die een soep tot gevolg heeft die nergens meer naar smaakt. Het heeft bakken met geld gekost en waarschijnlijk zijn er allerlei mensen beschadigd en is er tekort geschoten naar de studenten toe. En nu is de kernvraag hoe dat je hier nog uitkomt. Bij mij komt dit erg amateuristisch en vooral vrijblijvend over. Het lijkt hier eerder te gaan over de lokale korfbalclub dan over een professionele organisatie. Bij mij komt dit zelfs erg hopeloos over. Het antwoord is simpel.
    Scholen willen een bedrijf zijn dus gaan we dit ook bedrijfsmatig oplossen. Het voltallige MT ontslaan en met een ander MT opnieuw beginnen. Dit nieuwe MT inventariseert en komt daarna met een actieplan.
    Corgi

    • Ouders
      Betrek niet alleen je collega-docenten maar ook de ouders hierin. Onderwijs gaat voor een belangrijk deel om ouder-tevredenheid. Ontwikkelingen worden versneld als ouders ontevreden worden.

  4. Ik wil alleen even zeggen
    Ik wil alleen even zeggen dat ik het interessant vind te lezen hoe een ex-teamleider terugkijkt. Ik vraag me nl. bij de teamleiders hier, als ze ondanks veel terechte kritiek een bepaalde maatregel toch doordrukken, ook regelmatig af: zou hij/zij hier nou werkelijk achter staan, of draagt hij dit uit omdat dat hem van hogerhand is opgelegd?
    Heb verder geen advies anders dan het bovengenoemde mondeling polsen en van daaruit verdergaan. En inderdaad: ouders. Het is van de gekke, maar 1 boze ouder krijgt meer voor elkaar dan honderd boze leraren. Laten we daar maar zo tactisch mogelijk gebruik van maken.

    • Een boze ouder krijgt alleen
      Een boze ouder krijgt alleen wat voor elkaar als hij andere ouders meekrijgt. Maar voor zover die in een ouderraad of medezeggenshapsraad zitten zijn ze vooral gericht op samenwerking en vrezen zij ook ook nog de belangen van hun kinderen te schaden door kritiek uit te oefenen over werkelijk belangrijke zaken of door zaken aan te brengen waarover de directie liever het zwijgen bewaart.

  5. Mobiliseren
    Pauline, mobiliseren van je collegae is één van de moeilijkste zaken in school. Ik spreek hier uit ervaring. Voor de ene is het niet goed genoed en voor de ander deugd het niet. Wij hebben nu na 4 jaar ploeteren een redelij functionerende personeelsraad, welke laatst zelfs vrijwel al het personeel bij elkaar heeft gekregen in lunchtijd, met een lekker bak soep om te vragen naar hun ongenoegen. De PR overlegt geregeld met de leiding (directeur + stafmanager) en bestaat uit de PMR aangevuld met een personeelslid uit elk afdelingsteam. De bijeenkomst was overigens zonder aanwezigheid van de leiding, zij hadden de pauze surveillance zelfs op ich genomen. Vergeet niet dat het personeel het recht heeft om massaal zonder de leiding de koppen bij elkaar te steken, zeer leerzaam.
    Overigens ken ik het hele traject dat je volgt bij het invoeren van het natuurlijk leren en al de problemen die daarbij naar voren komen. Een dependance van onze school was één van de eerste die in 2002 als vmbo begonenn met dit nieuwe leren. Voor kader en LWOO kan het goed uitpakken, T-leerlingen absoluut niet geslaagd. Afgelopen jaar was het aantal geslaagden op Kader zelfs 100%, dus het kan wel, maar vraagt v eel doorzettingsvermogen van de docenten en volledige inzet.

    • Nieuwe leren Pauline
      Als echte directe collega denk ik dat het idee van een bijeenkomst van het personeel, zoals voorgesteld door McNeacol, een prima idee is.
      Ik zie de uitnodiging graag tegemoet.
      Nou moet me wel van het hart dat de 100 % geslaagden van McNeacol natuurlijk makkelijk te halen is.
      Wij hebben dat ook jaren achterelkaar gehad. Vorig jaar niet, dus de opdracht van de leiding was om dit jaar weer op 100 % te zitten. Inderdaad, het was een opdracht, dus ook de leiding weet dat we met de cijfers knoeien.

Reacties zijn gesloten.