geen pop, functionering, beoordeling, etc

Goedendag collegae,

Ben al tien jaar werkzaam als academicus in de bovenbouw VO (incl. gymnasium), echter in tien jaar tijd nooit beoordeeld, geen functioneringsgesprek gehad, pop, ook de wet bio willen ze niet aan. Kortom helemaal niets ! Mijn personeelsdossier zit helemaal leeg qua beoordeling, wel bevoegdheid, aanstellingen, e.d. Nu wel twee maal afgewezen voor een 1e graads docent LC. Echter geen argumenten en/of redenen, ze willen het zelfs niet uitleggen, in welke vorm ook. Veel gedaan naast het lesgeven op het gebied van ontwikkeling, sectie, etc. Andere figuren die korter werken vallen wel in de smaak, tot verbijstering van ieder.
Kan het zo dat men zonder onderbouwing mij kan passeren ? In hoeverre zijn functioneringsgesprekken verplicht ? Wat moet ik ? Andere school, echter ik werk er met plezier, al is de motivatie beduidend minder geworden.

Babo

33 Reacties

  1. Beste Babo
    Wees blij dat je niet aan de pop en bio hoeft.

    Functioneringsgesprekken in 1 of andere vorm zijn volgens de CAO verplicht (pagina 84). De frequentie van deze gesprekken wordt door de werkgever in overleg met de medezeggenschapsraad vastgelegd. Je kunt de voorzitter van de medezeggenschapsraad hier dus naar vragen.

    In feite is aanvraag van een LC functie volgens mij een sollicitatie. Het is gebruikelijk bij sollicitaties dat mensen die afgewezen worden niet verteld wordt waarom dit zo is (behalve dan een standaardantwoord).

    LC functies werden vergeven aan vriendjes en jij bent blijkbaar geen vriendje van de beslissers.

    Overstappen naar een andere werkgever is in de meeste bedrijfstakken de snelste manier om promotie te maken. Als je een aanbieding voor LC hebt van een andere werkgever kun je misschien met behulp hiervan je huidige school ‘dwingen’ om je schaal LC te geven.

  2. Ik begrijp niet waarom je denkt in aanmerking te komen voor
    een LC functie. Omdat je academicus bent? Leuk, dat je wat gestudeerd hebt, maar op een school hebben we daar geen behoefte aan. Er bestaat zelfs het gevaar dat jij het de leerlingen moeilijker maakt dan nodig is.
    Dat je iets ontwikkeld hebt is ook al bedenkelijk. Was het boek niet goed genoeg? Typisch iets voor een eerstegrader om alles met een wat pissige, zurige blik te veranderen en aan te passen.
    Dan het werk in de sectie. Laat me raden: je hebt zeker te pas en te onpas laten blijken dat je veel weet en beter bent dan de anderen,- omdat je (zucht…) eerstegrader bent. Nou, dat soort opmerkingen tijdens vergaderingen maken niet dat je een hoger loon verdient. Verder heb je je zeker flink laten gelden: had je allerlei ideeen over dit en dat. -Zitten we ook al niet op te wachten, Baborek.
    Als ik jou was, zou ik niet zo hoog van de toren blazen. Als je alleen maar lesgeeft, ben je feitelijk met schaal 9 al vorstelijk beloond. De praktijk op de Hoge Scholen wijst uit dat dat een marktconform salaris is voor leraartjes. Wees dus blij met je LB en houd op met dat verongelijkte klagen.

    • Nogal cynisch van Simon,
      Nogal cynisch van Simon, bovendien doet het lesgeven er niet toe. Inhoudelijk en feitelijk is het bij ons onduidelijk waarom de een wel en de ander niet. Wie vooral wat ‘leuks’ doet valt het meest in de prijzen, in ieder geval geen les, leerlingen en/of resultaten. Opvallend is dat veel oudere collega’s bij ons (allemaal LD) het totaal oneens zijn met de gang van zaken en dit ingenoegen openlijk uitten.

      • Maar is het niet bedenkelijk
        Maar is het niet bedenkelijk dat een leiding totaal niet investeert in mensen. Scholing, begeleiding, enige interesse ontbreekt. Niet vreemd dat velen gefrustreerd zijn en/of het onderwijs verlaten.
        Waar is het oordeel op gebaseerd ?

      • op de meeste scholen is het
        geloof ik zo dat je binnen een bepaalde periode protest kunt aantekenen tegen de beslissing; wellicht dat je dan te horen krijgt waarom je de functie niet krijgt. Overal is het volgens mij zo dat het ‘leuke dingen doen’ in de prijzen valt, zeker als je in krant weet te komen met je ‘leuke ding’

      • Cynisch
        Simon kan inderdaad behoorlijk cynisch uit de hoek komen. Jouw reactie is trouwens ook behoorlijk cynische Baborak: “bovendien doet het lesgeven er niet toe”, “Wie vooral wat ‘leuks’ doet valt het meest in de prijzen, in ieder geval geen les, leerlingen en/of resultaten”.

        Dat krijg je ervan als je in het onderwijs met zijn op willekeur gebaseerde beslissingen werkt.

      • Functieomschrijving LC
        Baborak, bij ons op school werd de functie -welke kunstjes je moest beheersen om in aanmerking te komen voor LC- keurig omschreven. Wel zo wollig dat niemand er chocola van kon maken. -Is het niet mogelijk om dan tenminste een oordeel over je afwijzing op te hangen aan deze functieomschrijving?

        Verder schrijf je dat je oudere collega’s hun ongenoegen uiten over de gang van zaken. Aardig van ze, maar ze hadden je moeten steunen toen de FUWA werd ingevoerd. De FUWA had nooit mogen worden geaccepteert: nu begin je niets meer, want alles is in handen van de schoolleiding. Formeel hebben de schoolleiders altijd gelijk. Nu nog klagen over de manier waarop het geld wordt verdeeld is mosterd na de maaltijd.

        Overigens: grappig, we zijn als academici nu al verontwaardigd omdat schaal LC ons onthouden wordt. Schaal LD, daar hebben we het al helemaal niet meer over.

        Je collega’s in schaal LD kunnen je trouwens gemakkelijk helpen: leveren ze een maal LD in voor twee maal LC. Heb jij ook een hoger salaris.

  3. Kwaliteit
    Bij Rudi, de leraar van het jaar is vakkennis onbelangrijk: hij is de motor in de onderwijsontwikkeling op school: het leerwerkhuis. Hij wordt vooral geroemd voor zijn initiatieven en inzet naast het lesgeven.
    Promotie naar LC heeft ook niets te maken met vakkennis en lesplezier; je moet zorgen dat je met andere zaken bij het management in het gevlei komt.

      • Vroeger en nu.
        Simon, heb jij iets stouts gezegd?! -Jawel meneer… -Oh, mag ik weten wat je gezegd hebt? -Nee, meneer… -Nou, laat me raden: je hebt zeker weer op de man gespeeld! -(stilte) -Wat zeidenje ouders ervan? -Kreeg een draai om de oren , meneer… -Nou, kom dan maar hier: dankrijg je er van mij nog een: daar!, dat heb je verdiend!

        Heee Simon, jij hier: k dacht je geschorst was! -Welnee, ‘kmoest bij de rector komen, maar die was er geeneens. -Oh, nou dan heb je geluk gehad. Wat heb je uitgespookt? -Oh, ik had iemand verrot gescholden voor ‘Uilkuikens Rendier!’ -Haha, en werden ze daar kwaad om? -Ja, die pik van wiskunde, die werd helemaal giftig! Maar hij maaktme niks, want ik laat gewoon mijn ouders bellen. Mijn vader was ’t ook helemaal zat. Die vent kan zelf helemaal geen les geven! Hij geeft me ook altijd onvoldoendes. Maar mijn vader gaat echt nog met de rector praten, hij is nog niet van mij af weet je. (Stilte) Nou, dan ga ik eerst maar even een sigaretje roken en dan vind je mij wel in het studiehuis. ’t Was toch opdracht 8 die we moeten doen. Nee nee je hoeft t niet uit te leggen, ik zoek wel ff iemand op. Hoi!

        • Dus Rudi uit Lelystad moet
          Dus Rudi uit Lelystad moet mijn voorbeeld zijn ! Ontwikkelen en vernieuwen, is leuk genoemd, wat is echter het rendement ? De omgeving, organisatie, cultuur en mogelijkheden bepalen in hoofdzaak je mogeljkheden van ‘vernieuwen’ en ‘ontwikkelen’. Dat ‘ontwikkelen’ (nieuwe leren…..studiehuis e.d.) is inmiddels een anachronisme; inhoud, respect, aanzien en kennis zijn de feiten waar het echt om draait. Dat populistische gedoe van Rudi dat leerlingen hem ‘kunnen bellen’ suggereert een verhouding docent – leerling die ik persoonlijk afkeur. Zal ook wel te maken hebben met het type leerling/kind.

      • Afzeiken…
        Het is geen kinnesinne, hoor, GP61. En je hebt gelijk: een leraar van het jaar mag je niet afzeiken. Andere leraren wel, en dat doe je door ze wat minder te betalen, wat minder te waarderen, enz. Ik herinner me overigens dat deze leraar van het jaar in een televisie-programma optrad, om daar tnieuweleren met verve te verdedigen. Presly heeft, in datzelfde televisie-programma, geprobeerd hem op andere gedachten te brengen, maar dat is niet gelukt.

        Rudi verdedigde de stelling dat je kennis kon overdragen & de leerlingen zelfstandig kon laten werken- dit alles volgens het principe ‘onderwijs op maat’. Hij fungeerde in dat programma als het levende bewijs voor de stelling dat tnieuweleren deugdelijk is. Contra BON. En je weet het: als iemand beweert dat tnieuweleren ondeugdelijk is, en er staat iemand op die zegt dat hij tnieuweleren met succes toepast in de praktijk, dan is je stelling (in de ogen van de televisie kijker) onwaar. En Rudi -althans dat vermouth ik na een slokje, dan zie je de waarheid twee keer zo goed- werd soldaat van het jaar omdat hij kon dienen als reclame-zuil voor tnieuweleren.

        Verder heb ik iets tegen het hele instituut leraar van het jaar: zelfde gedoe als een leuk bloemetje voor de moeite, een handje van de rector, enz. Alleen wezenlijke maatregelen tellen, de rest is opsmuk en zinloos tijdverdrijf. (Klinkt stoer, dat laatste, nietwaar? Vind ik zelf ook. Jammer dat ik onder schuilnaam schrijf, want ik zou mijzelf er wel eens over willen horen…)

        • Al eerder…
          …legde je me woorden in de mond, of ging je door met je eigen frustraties. Hier: een leraar van het jaar mag je niet afzeiken. Andere leraren wel, en dat doe je door ze wat minder te betalen, wat minder te waarderen, enz. Ik zeg nergens dat je een leraar van het jaar niet mag afzeiken, ik vroeg: Waarom moet Rudi zo afgezeikt worden? En vervolgens plak je er aan vast: Andere leraren wel, en dat doe je…. Dat volgt op: En je hebt gelijk… Alsof ik dat ook vind. Beetje suggestief, vind ik geen fijne manier van discussieren.
          Vervolgens ga je nog eens omstandig uitleggen waarom die Rudi eigenlijk wel afgezeikt dient te worden.
          Je mag best iets tegen het instituut “leraar van het jaar hebben”, maar val ons daar niet mee lastig, s.v.p. Ook niet als hij in jouw ogen het nieuwe leren uitdraagt. Kom gewoon met deugdelijke argumenten.

          • Leg ik je woorden in de mond?
            Knap van mij he? Kan ik iemand zomaar woorden in de mond leggen- en als het moet, doe ik er nog wat concepten bij ook 😉

            Dat gaat zo: mondje open, woordje er in, even kauwen, en dan snel (ze zijn zo bitter!) een conceptje erbij! Ik ben handiger dan de tandarts! (Maar verdien niet zo veel…)

            Maar nee, ik heb niet de bedoeling gehad jouw gedachten weer te geven- en volgens mij kun je dat er ook niet in lezen. Nou ja, als je dat per-se wilt, staat het je natuurlijk vrij om dat te doen: dan vervang je ieder voorkomen van het woordje ‘je’ maar door je eigen naam. Zo ongeveer schijn je de Donkere Kamer van Hermans ook te moeten lezen. Maar daar ben ik het ook al niet mee eens.

            Frustraties? Ja, dat is wel erg bij mij, he? Loopt het in de gaten? Zou ik naar een dokter moeten, vind je?

            En dit is gewoon niet zo aardig van je: [Je mag best iets tegen het instituut “leraar van het jaar hebben”, maar val ons daar niet mee lastig, s.v.p.] Beetje onethisch van je, beste GP: mag ik op dit forum ook al niet meer klagen? Mok, klaag, zeur… waar moet ik dan nog heen?

          • Ha ha die is wel leuk!
            De klaagmuur! Natuurlijk, daar moet ik heen. -Eerlijk is eerlijk: deze slag is voor jou. (Heb je dan ook nog een foto voor me van de echte klaagmuur? Die is natuurlijk nog mooier om te zien).

        • Afgezeken dus
          Google zegt:
          Resultaten 1 – 10 van circa 3.880 voor afgezeikt
          Resultaten 1 – 10 van circa 33.400 voor afgezeken

          Daarom: Ook dit jaar organiseert SBL de verkiezing van de Leraar van het Jaar in basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en dit jaar voor het eerst in het beroepsonderwijs. En hiervoor zijn we op zoek naar kanjers van leraren die voor deze titel in aanmerking komen. Ken je zo’n leraar die zijn of haar vak goed verstaat, die een goede band heeft met leerlingen en de omgeving, die zich blijft ontwikkelen in deze snel veranderende tijden en die het verdient om Leraar van het Jaar 2007 te worden? Meld hem of haar dan aan! Van 7 tot en met 29 mei kunnen leraren door collega’s, leerlingen, schoolleiders en ouders aangemeld worden via www.deleraarvanhetjaar.nl

          • Zal ik jullie eens een plezier doen?
            Volgens Van Dale mag allebei: afgezeikt en afgezeken.

          • Dames en heren
            Gaan we nu weer over tot fatsoenlijk taalgebruik. Voorbeeldfunctie?

  4. Dat komt er van….
    Geen POP, Geen feedback, geen zelfreflectie, geen PAP, geen BIO, ……..geen LC

    • Hebben jullie jaarlijks een
      Hebben jullie jaarlijks een (functionerings)gesprek o.i.d. ?

      • nee
        daar heeft de afdelingsleider geen tijd voor!
        Maar owee als de schoolleiding denkt dat je iets fout doet, dan moet je volledig door de molen van functionerings- en beoordelingsgesprekken al of niet begeleid door een coach!

        • Hoor al tien jaar niets.
          Hoor al tien jaar niets. Geen tijd, wat een giller ! Lees hier: geen verantwoordelijkheid willen tonen, angst voor conflicten en wat te doen als mensen het goed doen……….betere arbeidsvoorwaarden…..nee, want dan krijgen we ‘gedoe’ op het werk. Dus lekker alles vooruit schuiven !
          Hoe kunnen ze nou denken ‘dat je het fout doet’ als ze totaal niet weten wat je uitvreet binnen de toko !
          Coach, ja ja, als je vooral maar geen primair werk hoeft te doen !

          • Het voorstel van de Hay-groep
            Je schrijft dat de schoolleiders niet weten wat je doet. Volgens mij ben jij niet de enige die dat gevoel heeft. Enige tijd geleden stelde de Hay-groep dat het aantal managers in scholen zou moeten groeien, omdat het in het onderwijs juist schort aan ‘goede leiderschap’ (lees: goed management).

            Eigenlijk hebben ze, voor wat betreft dat laatste, wel een punt. Wat goed leiderschap ook moge inhouden, een ding is zeker: een goede leider kan zijn mensen motiveren. Schijnbaar lukt dat in het onderwijs niet. En misschien is de makke wel, dat de mensen die leiding geven in het onderwijs, daar niet geschikt voor zijn: het zijn leraren die veelal handig kunnen organiseren, maar het zijn geen managers. Ze richten zich domweg op organisatorische problemen, en zien het personeel over het hoofd. Dat is bepaald slecht te noemen, want je personeel is -juist in het onderwijs- je belangrijkste grondstof. Het onderwijzend personeel is alles wat je de klant te bieden hebt. (Maar er wordt reclame gemaakt met mooie gebouwen, dat is opmerkelijk.)

            Als schoolleiders al eens de moeite nemen om hun personeel te waarderen, dan gaat dat op een goedkope, doorzichtige manier: handje, bloemetje, zodat je niet weet als je naar huis fietst, of je nu bedrogen bent of inderdaad gewaardeerd.

            Schoolleiders zouden zich moeten verdiepen in het werk dat je doet: lesbezoek, interesse in het lesmateriaal dat er ontwikkeld wordt, af en toe een sectievergadering bijwonen, en als het even kan: zich verdiepen in je vak.

            Maar ik geloof niet dat er schoolleiders zijn die dat doen. Toch ben ik er van overtuigd dat ze alleen zo te weten kunnen komen wie hun personeel is. Nu weten ze inderdaad domweg niet wat en wie ze in huis hebben. (Ook debet: die enorme scholen, 200 a 300 docenten, ieder jaar wisselend personeelsbestand, enz.)

Reacties zijn gesloten.