Frans en Duits havoleerlingen op mavoniveau

Frans en Duits havoërs nu op mavoniveau
zaterdag 7 april 2007 13:15

(Novum) – De luister- en kijkvaardigheid in Frans en Duits van havoleerlingen is gedaald naar het mavoniveau van elf jaar geleden. Dit meldt vakblad voor taaldocenten Levende Talen Magazine zaterdag op basis van onderzoek door toetsingsinstituut Cito. Havoleerlingen van elf jaar geleden zouden op de huidige toetsen zo’n anderhalve punt hoger scoren.

Uit het onderzoek naar kijk- en luistertoetsen voor Frans en Duits tussen 1996 en 2006 zou blijken dat deze toetsen steeds gemakkelijker worden. Er zouden steeds lagere eisen worden gesteld aan de kennis en vaardigheden van de leerlingen. Maar aangezien het percentage leerlingen dat zakt voor de toetsen wel constant is gebleven, valt de daling van het niveau niet op.

Kijk- en luistertoetsen vormen een vast onderdeel van de eindexamens op middelbare scholen. Aan de hand van onder meer nieuwsberichten, documentaires, lifestyle- en actualiteitenprogramma’s en lezingen wordt het taalniveau van de leerling getest. Het Cito ontwikkelt deze toetsen.

45 Reacties

  1. Beetje een eigen schuld – dikke bult gevoel
    maakt zich van mij meester. Hadden ze de grammatica er maar niet uit moeten gooien en zonder aantoonbaar bewijs dat het beter is, overgaan tot de communicatieve aanpak. Ik zou op mijn school heel graag tot betere afstemming komen tussen het grammatica-aanbod van de talen, maar als de talensecties zelf zeggen dat ze geen waarde hechten aan grammatica, weet ik wel uit welke ideologische hoek de wind waait. Je komt er bij de lui niet doorheen.

    • Onze sectie
      heeft een tijdje grammaticalessen gegeven terwijl dat eigenlijk niet meer mocht in de Tweede Fase. Het mocht in ieder niet meer getoetst worden bij het examen. Op de lerarenopleidingen was het bijna verboden iets aan grammatica te doen en de nieuwe lichting docenten snapt de wat ingewikkelder constructies als bijvoorbeeld de passive vaak zelf niet.

      • Duits, Latijn en Grieks
        Hoe zit het met Duits, Latijn en Grieks? Wordt ook daar de communicatieve methode toegepast? Is ook daar grammatica in de ban gedaan? Het is toch te gek om los te lopen! Het lijkt wel de wraak van mensen die er zelf slecht in waren.

        • Bij Duits ligt ook minder accent
          op de grammatica. Het wordt vooral aangeleerd door het uit het hoofd leren van zinnen. En dan maar hopen dat leerlingen het uit het zinspatroon oppakken. Dus vanuit de voorbeelden moeten de leerlingen de regel afleiden. Voor veel leerlingen een ramp, natuurlijk. Bij Grieks en Latijn is het grote probleem dat de leerlingen veel ontleedwerk voor het eerst hier moeten leren.

        • Ik ongelukkig? Iedereen ongelukkig!
          Het zal wel wat subtieler liggen, maar grosso modo denk ik wel dat het zo werkt. Als straks niemand meer Duits kent, valt het niet op dat jij er destijds te stom voor was. Zakt iedereen voor wiskunde? Gelukkig maar, nu blijkt nog eens wat een absurd moeilijk vak het eigenlijk is; alleen geschikt voor echte nerds.
          Een spoor dat niet zo eenvoudig uit te wissen is, is dat vroeger die talen en exacte vakken helemaal niet zo’n struikelblok waren. Maar dat kunnen we verdonkeremanen door geschiedenis alleen nog thematisch aan te bieden.

        • Dat is
          de spijker op zijn kop! Net als het het feit nieuwe leren is ontstaan uit de breinen van mensen die zich vroeger wel eens hebben verveeld op school.

      • mijn sectie.
        Jonge collega volgt 2e graadsopleiding Frans. Ze heeft zelf geen middelbaar onderwijs genoten; via huishoudschool, mbo, hbo.Het lesgeven valt niet mee; kan gebeuren als je begint. In de pauze vraagt ze me of ik de regel van het betrekkelijk voornaamwoord nog even uit kan leggen. Ik kijk verbaasd:”Ja morgen studeer ik af”. Die regel staat duidelijk uitgelegd in het boek dat je zelf gebruikt in de tweede klas, zeg ik haar. Ja maar, ik vind het toch nog moeilijk. Met wat voorbeelden leg ik de regel uit die een gemiddelde tweedeklasser normaal beheerst. Ik stel haar gerust met de opmerking dat ik zeker weet dat ze zal slagen. Ze kijkt me vragend aan. Als je niet slaagt kost dat de HBO-school geld. Echt waar zegt ze enthousiast. Goed, ze slaagt. Het lesgeven gaat moeizaam.Eind januari draait ze een oudejaarsshow van Youp van het Hek, daarna komen andere komieken aan bod, dit alles tijdens de les. Aan gemeenschappelijke proefwerken doet ze niet mee.Verantwoordelijkheid van de docent vertrouwt een HNL-coordinator me toe.Tegenwoordig volgt deze gediplomeerde docent een spreekvaardigheidcursus, voor de veiligheid ruim 40 kilometer van de plaats waar ze lesgeeft. Er zou eens een ouder van een leerling aan de cursus meedoen.

        • Die Youp toch!
          Wat is onze nationale komiek toch veelzijdig! Nu dus ook een oudejaarsconference in het Frans……
          Heeft de sectie als sectie hier geen mening over?

          • mening sectie
            Op de opleiding hadden al mijn sectieleden geleerd dat elke docent boven een bepaalde leeftijd het sowieso verkeerd doet. Het lijkt veel op het verhaal van Wiener.

          • Mjah ….
            Zo had ik ooit eens een lessenserie voorbereid over het midden-oosten, met als mooie afsluiter zo tegen de zomervakantie de BBC-documentaire ‘war in the gulf’ met wat opdrachten erbij. Begin ik ‘m vrolijk af te spelen in de klas… “Meneeeheeer, die hebben we al gezien!?!”
            Que?
            “Ja, bij aardrijkskunde, de meneer van Ak was al klaar met het boek dus liet hij deze docu maar zien”

            *&^%$#@!!
            (blijf verd***e bij je eigen vakgebied 🙂 )

          • Maar het boek was uit!
            Deze collega van u had toch maar wel mooi het boek uit.
            Er zijn nu twee mogelijkheden.
            1) meneer van Ak is een noeste werker (en wees eerlijk, met Ak kan je een hoop kanten uit, mij wordt bij natuurkunde vaak ook al door Ak het gras voor de voeten weggemaaid)
            2) meneer van Ak geeft les uit een héél dun boekje.

            Welke van de twee was het?

        • 1e graads LIO
          Aangezien ik regelmatig behoefte heb aan een andee baan, spit ik vooral in deze tijd met name de Volkskrant door.
          Er zijn niet zoveel vacatures voor mijn vak, maar deze keer heb ik er toch één gevonden.
          Echter op de site van de betreffende school vond ik de vacature niet terug. Het leek mij dus tijd geworden om contact op te nemen met de school in kwestie.
          Wat bleek nu? er was iderdaad een vacature voor een 1e graads docent duits, maar de onderhandeling met een LIO waren al in een dusdanig stadium, dat men de vacature maar vast van de site had verwijderd.

  2. Dus wel daling van het niveau
    In zekere zin is dit goed nieuws. Het CITO constateert dat er een duidelijke en significante achteruitgang is in de beheersing van Frans en Duits. Gezien de jaartallen (1996 en 2006) is dit waarschijnlijk te wijten aan de basisvorming en de tweede fase. Kunnen de tegenstanders van BON nu nog doorgaan met zeggen dat er helemaal niets aan de hand is met de kwaliteit van het onderwijs en dat we vooral op de basisvorming/studiehuis weg door moeten gaan?

    Wel verschrikkelijk voor die 10 jaargangen leerlingen natuurlijk, maar ach het zijn maar kinderen denken onze tegenstanders.

    • daling niveau
      De examens zijn gemakkelijker en de normering is vooral op Havo en Vmbo een stuk soepeler geworden. Wat vroeger een 4 zou zijn geweest is nu een 6-.

    • Jawel Mark, en vergeet niet:
      Ze hebben een heeeerlijke schooltijd gehad! Aardige mevrouwen en meneren, die zich met de welwillendheid van de betere amateur-psycholoog hebben verdiept in het wel en wee van hun door echtscheiding geplaagde ziel. Ze hebben naar hartelust mogen kommunikeren, soosjaaliseren en ze hebben geleerd dat je leren kunt leren, dus dat beetje gebrek aan kennis herstellen ze zelf wel weer.

      De ouders zijn hier ook erg tevreden over.

      Wie wil er nu leren?!

      • Herinneringen …
        … aan mijn eigen middelbare schooltijd (“vroegâh”; eerste helft jaren ’80) leveren mij nu niet bepaald het beeld dat het toen zo’n straf was om naar school te gaan. Ik heb ’n leuke tijd gehad. M.a.w.: als het onderwijs toen zoveel meer voorstelde, gaat dat blijkbaar prima samen met het hebben van ’n leuke tijd.

        • Dat heb ik nou ook ….
          Volgens een krantenbericht van vanmorgen wil Plasterk niet terug naar “het onderwijs van 30 jaar geleden waarin de nadruk vooral lag op het stampen van feitenkennis”. In 1977 zat ik in 5 Atheneum van een school waar (zoals elders al beschreven) de geschiedenisleraar gekleed ging in spijkerbroek en leren jack. Een school waar de scholieren een kaart met snipperuren kregen waardoor je bepaalde uren – zij het in overleg met de docent -mocht wegblijven, iets van 20 uur per half jaar als ik me goed herinner. Een school waar discussies werden georganiseerd over toenmalige actualiteiten zoals de neutronenbom. Een school waar naast gewoon lesgeven ook het nodige werd gedaan aan persoonsontwikkeling door het stimuleren van leerlingparticipatie.

          Kortom: doe mij die school van 30 jaar geleden maar, daar was niks mis mee!

          • Waar komt dat cliché vandaan?
            Mijn schooltijd: 1965-1970. Ik kan me NIETS, maar dan ook helemaal NIETS herinneren van het stampen van feitenkennis; zeker niet bij de exacte vakken. Ik heb de drie moderne talen op een toen als ‘modern’ bekend staande manier (talenpracticum) geleerd: beslist ZONDER stampen.
            Ik denk eigenlijk dat het, bij die talen, wat beter was geweest als ze mij toen wat hadden laten stampen. Dan was er misschien wat meer in mijn kop blijven zitten.

            Hoe komt de toch niet zo domme Plasterk op dat domme cliché? Zou het een toelatingscompetentie zijn voor de politiek: je in gemeenplaatsen kunnen uitdrukken?
            Voor een politicus geldt, denk ik: ‘leren van het verleden’ is ‘goed’ (bv. lessen trekken uit de Schipholbrand, ‘nooit meer’ roepen bij Auschwitz, en daarna weer bij Srebrenica) ’terugwillen naar vroeger’ is absoluut taboe. Daarmee impliceer je dat vroeger alles slechter was, nu alles beter en de toekomst ronduit fantastisch.
            Nuchter naar vroeger en nu kijken is kennelijk taboe. Dat duidt op een onberedeneerd vooruitgangsgeloof bij veel mensen, en dus waarschijnlijk ook veel kiezers.

          • Ik kan me het stampen nog
            zo goed herinneren dat men mij de Schwere Wörter nóg kan overhoren. Voor Frans stampten wij idioom uit Mots et Tournures Difficiles. Hoe dat bij Engelstalig idioom zat, weet ik niet meer, maar ook daar is ongetwijfeld gestampt. Net als bij geschiedenis, bijvoorbeeld. Gewoon jaartallen kennen. Geen gek idee. En dan natuurlijk de grammatica zoals de voorzetsels in het Duits en de werkwoorden in het Frans. De subjonctif en de passé defini.
            Verder herinner ik me dat onze klassenleraar zich toen ook al extra bezighield met leerlingen waarbij thuis iets ernstigs aan de hand was: een vader die alcoholist was, bijvoorbeeld. Die gevallen waren alleen op de vingers van één hand te telllen. De wereld om de school heen was overzichtelijker, maar ook hypocrieter. Veel problemen van leerlingen bleven verborgen. Meisjes die van school afmoesten, omdat ze zwanger raakten, bijvoorbeeld. Zij waren heel, heel eenzaam. Niet alles was leuker toen, zeker niet voor meisjes.

    • Reactie op niveaudaling
      Onderwijsvernieuwers zijn gelovigen, net als communisten.
      De discussie over onderwijsvernieuwingen loopt ongeveer in het spoor van de discussie over het communisme, zoals die tussen 1930 en 1989 is gevoerd.
      Mark79 zegt: bewijsbare niveaudaling in 1996-2006; valt samen met basisvorming/studiehuis; conclusie: hervormingen hebben tot negatief resultaat geleid. Dat lijkt allemaal heel logisch.
      Nee hoor, zullen de onderwijscommunisten zeggen, want de ECHTE basisvorming en het ECHTE studiehuis zijn nooit ingevoerd, door de tegenwerking van die vervloekte leraren (koelakken, agenten van het imperialisme). De hervormingen hebben dus nooit een KANS gekregen en zijn dus harder dan ooit nodig. Vervolgens wordt de boodschapper van het slechte nieuws in diskrediet gebracht (rancuneuze, zure oude man bijv.), en als de feiten onweerlegbaar zijn wordt geroepen dat die niveaudaling plaatselijk misschien wel heeft plaatsgevonden, maar dat er op andere scholen juist een niveaustijging is geweest.
      De communisten zijn in Rusland dik 70 jaar bezig geweest. Wij hebben er, sinds de Mammoetwet, nu zo’n 35 jaar hervormingen op zitten.
      Ik wil niemand ontmoedigen, dus ik hoop dat mijn parallel op dit punt mank gaat.

      • @ S.Stevin
        Toch maar omzien naar ander werk?
        Alle leraren zouden zich massaal moeten aanbieden voor ander werk.
        Misschien komt dan eindelijk de boodschap over!

  3. Het onderzoek zelf
    Hebben we ergens het onderzoek van Cito zelf? Dan zet ik die op de Onderzoek-pagina …

      • zonder Elsevier
        Zonder Elsevier hadden we het ook kunnen weten. De docenten Frans en Duits roepen dit al jaren. Maar het was gemakkelijker om de kop in het zand te steken.
        Het is gemakkelijker om de individuele docent aan te pakken die het niveau wil handhaven.
        Het is eigenlijk nog erger dan wat Elsevier schrijft.
        Na 25 jaar onderwijs durf ik rustig beweren dat de huidige VWO-leerling voor Frans niet kan wat de MAVO-leerling van 25 jaar geleden kon.
        En communiceren? Als ze het toen niet konden, ze kunnen het nu zeker ook niet. Lang leve de deelvakken FRans-1 en Duits-1.
        Maar ons vak is kapot dat is een ding dat zeker is. Door het volledig uit te hollen is het alleen maar moeilijker geworden, dus geen leerling meer die het kiest in de nieuwe 2e fase!. En dan krijgen we ook nog te maken met die zaligmakende ontheffingsregel, dat zal helemaal maken dat elke leerling probeert uit te komen uit een 2e taal!! Zie: www.heelmeesters.nl

  4. Fran of Duit?
    PS. U en ik weten allebei dat Fran Frans moet zijn. Moet een bezorgde volwassene dat niet verbeteren (wijzigingsmogelijkheid aanwezig voor de indiener)?

Reacties zijn gesloten.