“Financieel toezicht steeds meer besturen”, en dan?

"BON constateert dat kleine schoolbesturen grote financiële risico's lopen omdat zij de kennis missen."

 

Ik snap die constatering niet. De kleine school waar ik zelf werk, heeft zich financieel jarenlang prima kunnen redden en had zelfs een flinke reserve opgebouwd. Ik vraag me dus af welke kennis wij dan missen. Inmiddels zijn we door onze reserves heen, maar dat komt vooral omdat we de afgelopen jaren te weinig geld hebben gekregen om de functiemix (meer docenten in LC/LD-schalen) goed uit te voeren. Is dát de kennis die je moet hebben: dat je als school de overheid vooral niet moet vertrouwen wanneer je een zak geld aangeboden krijgt om daarmee de salarissen te verhogen?

 

"Tegelijkertijd lopen grote schoolbesturen ook enorme risico's doordat zij wellicht wel de kennis hebben"

Ik vraag me dan dus opnieuw af: welke kennis is dat dan? Wat weten zij dan, dat schoolleidingen en schoolbesturen van kleine scholen niet weten?

 

Ondertussen vraag ik me af hoe dat hele verhaal van steeds meer scholen in de financiële problemen gaat aflopen. Volgens mijn rector is bij veel scholen die in het rood staan de rek er allang uit. En dat betekent dat nog meer mensen ontslaan en de rest nog meer uren laten lesgeven, niet mogelijk is. Ik ben benieuwd hoe dit gaat aflopen. Bij een grootschalige school kan dan alleen nog het mes worden gezet in het middenmanagement en in de beloning van het bestuur zelf. Dat zou mooi zijn, maar Ik ben benieuwd of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren; of dat door toezichthouders echt gaat worden afgedwongen. En indien dat níet gaat worden afgedwongen, wat dan het alternatief is.

 

Ook ben ik benieuwd wat er met scholen zónder overbetaald bestuur en dikke managementlaag gaat gebeuren, want ook die zullen steeds meer in de knel gaan raken. Die zitten nu nog niet in de frontlinie van de financiële ellende, maar wat als de rek er bij die scholen ook uit is? Dan kan het alleen nog goedkoper als de 1040-urennorm wordt genegeerd (waar goeie scholen voorlopig mee kunnen wegkomen, want die norm zal bij hen niet meer strak gehandhaafd worden, heb ik begrepen) en leerlingen dus minder uren les krijgen. Ik zie de zittende docenten niet snel in opstand komen, want die zijn allang blij dat ze nog werk hebben. Dat is niet zo verstandig van ze, want dan ruikt de minister dat hier misschien nog wel meer te halen valt: geen nullijn dus, maar zelfs loonsverláging. "We moeten allemaal een stapje terug"; je kunt de zinnetjes al dromen.

 

Wat ik ook nog als risico zie, is dat kleine scholen gaan proberen om uit de problemen te groeien. Ik zie dat op mijn school ook gebeuren: de afgelopen jaren wordt de school steeds voller door de groeiende leerlingaantallen, en wordt er steeds vaker lesgegeven in ruimtes die daar niet geschikt voor zijn; computerlokalen bijvoorbeeld. Ook worden soms kleine bovenbouwclusters van verschillende jaarlagen gecombineerd in één lesuur. De volgende fase kan dan worden dat er lokalen worden bijgebouwd, of een verhuizing naar een groter gebouw. En zo wordt een kleine school een steeds grotere school, en krijg je dus alsnog weer schaalvergroting.

 

1 Reactie

  1. Vandaag op de BBC een bericht

    Vandaag op de BBC een bericht over een lerarenstaking in Denemarken. Het commentaar van een woordvoerder van de vakbond:

    Gordon Madsen told BBC News that the government and teachers' employers wanted teachers to spend more time in the classroom during the school day.

    De minister president geeft de reden hiervoor:

    We cannot accept that an average of three or four children in each class never learn to write at a level that enables them to go on to further education.

    Ook opvallend is dat de woordvoerder van de vakbond het volgende zegt:

    He accused the centre-left government of doing a deal on school reform with the local authority organisation KL, which pre-empted negotiations with the national teachers' union.

    In Nederland kennen we dat natuurlijk goed: het ministerie en de VO-raad die zonder leraren te raadplegen plannetjes maken.

     

    We lijken dezelfde onderwijscrisis overal in Europa te zien: de regering wil dat het onderwijsniveau omhoog gaat en heeft de simplistische oplossing dat leraren maar gewoon harder moeten werken.

Reacties zijn gesloten.