Graag jullie mening over het volgende. Ik ben aangesteld aan leraar. Voordat ik begon heb ik zelfs nadrukkelijk gevraagd op welke manier ik les diende te geven, welke boeken er werden gebruikt en welke regels er waren. Daar heb ik ja op gezegd. Nu wil (moet) mijn school over op CGL en verandert daarmee drastisch de invulling van mijn functie. Hoeveel kans maak ik als ik een beroep doe op gewetensbezwaren? Ik heb het aan iemand van de vakbond gevraagd en die acht de kans nul. Toch blijf ik vinden dat een deel van mijn arbeidscontract éénzijdig gewijzigd wordt. Dat kan toch niet zonder mijn instemming?
Reacties zijn gesloten.
Dat zijn verschillende argumenten
Gewetensbezwaren is iets anders dan eenzijdige wijziging van functie.
Ik weet eerlijk gezegd niet wat er in een arbeidscontract staat. Wordt daar expliciet ingegaan op de manier van lesgeven? En zelfs als dat het geval is, dan heb je denk ik weinig kans. De manier waarop beroepen worden ingevuld verandert nu eenmaal, zal een rechter zeggen. De timmerman die in plaats van een hamer een nietpistool moet hanteren zal ook geen gelijk krijgen.
Nu weet ik ook wel dat ingeval de timmerman de verandering waarschijnlijk zinvol is en ingeval het onderwijs de verandering een verslechtering is, maar een rechter zal dat oordeel nooit uitspreken. Het gaat er om of de wijzigingen in de uitvoering va de functie te billeken is. En aangezien HNL onzin door veel “geleerden” wordt aangeprezen zal het ongetwijfeld als legitiem worden erkend.
Wellicht was het anders geweest als de school plotseling mediteren als onderwijsmiddel invoerde maar hier…..
Vraag advies aan een advocaat
die gespecialiseerd is in arbeidsrecht of vraag het AVV? Ik vind het een interessante mogelijkheid.
Hinke, ik vind het heel moedig van je
dat je je teweer stelt. Bang ben ik echter dat wat niet zwart op wit staat, geen rechtsgeldigheid heeft. Je zou het als aanvullende bepaling hebben moeten vastleggen.
Je kunt wel zeggen dat je gaat omzien naar ander werk. Dat dreigement kun je ook echt waarmaken. Een goede docente nederlands komt altijd elders aan het werk. En nu staan er al de eerste advertenties voor 2007-2008 op de sites en in de kranten (en dat is overigens wel heel erg vroeg!).
Heel erg vroeg?
Hoezo is het heel erg vroeg om nu advertenties te zetten voor volgend schooljaar?
Hier aan mijn Amerikaanse universiteit is de formatie voor volgend jaar al bijna bekend. Advertenties worden geplaatst in september/oktober, de sluitingsdatum voor reacties is in november/december, interviews zijn in januari/februari en de stoelendans wordt afgerond in maart.
Dat is hoe een ‘profesionele organisatie’ het doet.
Hier in nederland adverteren de scholen in mei.
Althans, de meeste. Het gaat hier om een flink aantal scholen. Zo vroeg als dit jaar heb ik de advertenties voor een nieuw schooljaar eigenlijk nog nooit zien langskomen.
Niet doen Hinke
Niet doen Hinke want het geeft je veel ellende en het is niet nodig. HNL is al op haar retour, dus voordat jij uitgevochten bent is het al weg.
Corgi
Je kunt ook door het bestuur gedwongen worden
om op een andere vestiging les te geven, dus heel veel kans geef ik je niet. Maar het is natuurlijk wel een vreselijk vervelende situatie. Ik werk op een nogal voorzichtige school waar ze niet allemaal enthousiast zijn over HNL. Het proces wordt bij ons nog wel in de steigers gezet, maar of het bouwwerk ooit zal afkomen, betwijfelt iedereen. Misschien gebruik maken van de vele vacatures die er ongetwijfeld komen dit voorjaar?
Proefproces zou mooi zijn…
…en anders als de bliksem wegsolliciteren.
CGO
ik ken het verhaal van een collega op een groot ROC, die in tranen is uitgebarsten omdat haar vak ondanks afspraken volledig was verdwenen. Van docent was zij coach geworden en zat plotseling bij thema’s, die slecht voorbereid waren en waar zij niets mee kon. Zij kon en wilde daar niet meer werken. Er zijn gesprekken gevoerd, een andere baan bij dit ROC was onmogelijk, omdat immers overal het CGO wordt ingevoerd. Wel was men blijkbaar bang voor een schandaal: zij krijgt haar salaris voorlopig doorbetaald en er is een loopbaanbegeleider voor haar aangesteld, die haar helpt een andere baan buiten het onderwijs te vinden. Hoe lang deze situatie gaat duren is niet bekend. Zij moest beloven dit niet in de publiciteit te brengen.
Zwijggeld
Misschien dat daar al dat geld heengaat: zwijggeld voor gewetensbezwaarde leraren die thuis zitten. (Naast de grote hoop geld die naar de managers gaat uiteraard).
Schandalig
Iemand het zwijgen opleggen … of ze ook weten dat ze fout zitten.
Wijze van reageren, geef nooit op
De kunst bij dit soort ellende is om niet te stellen dat jij het niet kunt. Het idee is dat niemand het kan omdat het niets is en nu aangetoond niet werkt. Als docent kun je daarom beter zeggen dat je denkt dat het niet zal werken en dat je er op terug zult komen als dat blijkt. Ondertussen voer je loyaal je activiteiten uit. Beschouw het als de griep. De griep komt altijd ongelegen en je kunt niet doen wat je had willen doen. Verschil is dat deze griep lang duurt, het is een soort ziekte van Pfeiffer. Nooit mag je echter de fout maken dat je denkt dat HNL of CGO een onomkeerbaar iets is wat nooit meer weggaat. Die gedachte doet je capituleren en dat mag je nooit doen ter wille van jezelf niet en niet vanwege je leerlingen en vanwege goed onderwijs, geef nooit op houd het vol, het gaat voorbij.
Corgi
Reïntegratie? Intimidatie!
Zo iemand ken ik ook: eerst nog anderhalf jaar doorbetaald daarna toch maar ontslagen. Eerst probeerde de werkgever te bewijzen dat dit een geval van eigen schuld was en er dus geen recht op uitkering bestond. Enkele maanden zonder inkomen was het gevolg. Na een boel gedoe bleek de werkloosheid niet zijn schuld te zijn en kreeg hij eindelijk een werkloosheidsuitkering (na 30 jaar trouwe dienst), overigens met een paar maanden ‘strafkorting’…..? De ‘reïntegratie’ wordt o.a. door het ROC zelf uitgevoerd volged het systeem: ‘Ga aan het werk!'(25 x herhaald). Er wordt veel gewerkt op het altijd aanwezige calvinistische schuldgevoel, maar er wordt niets aangeboden. Sterker nog: het ROC heeft ook nog een ‘concurrentiebeding’ tevoorschijn getoverd. Je gelooft je oren niet, maar het is helemaal waar.
Geen kans
In de CAO-VO staat: “Een les is een ingeroosterd moment waarop aan leerlingen kennis wordt overgedragen, begeleiding of ondersteuning in dienst van het onderwijskundig proces wordt gegeven, dan wel prestaties van een of meer leerlingen aan een mondeling of schriftelijk onderzoek worden onderworpen. De studielessen en begeleidingsuren en het surveilleren tijdens examens vallen onder het begrip les.” Lees verder… voor de volledige CAO-VO 2003.
helaas
Helaas, dat was de CAO-VO 2002-2003 zoals u terecht er bij zet. Die definitie is in een een latere CAO weggehaald. Bij taakbeleid (2.5 lid 3) staat nu dat er aandacht besteed moet worden aan: a lesdefinitie, b honorering voor na werk, c maximum aantal lessen per week ………
dus dat is niet meer centraal geregeld, maar moet in overleg tussen het P(G)MR en werkgever vastgesteld worden. Wel is er minimaal een 2/3 meerderheid van het betrokken peroneel voor zijn.
Dank
Dank voor jullie reacties. Ik denk dat het bij ons nog wel mee gaat vallen, maar toch was ik benieuwd, vooral ‘in geval van’ of het zou misschien voor anderen nuttig kunnen zijn. Ik dacht twee goede argumenten te hebben: gewetensbezwaar én de eenzijdige wijziging van de functie. De onmogelijkheid om mijn gelijk te halen bij de wijziging van functie begint me helder te worden. Blijft nog over het gewetensbezwaar. Ik ga het zelf nog niet nodig hebben, maar zou iemand hierop een beroep kunnen doen denken jullie?
S5
Het was vroeger lastig onder de dienstplicht uit te komen op grond van gewetensbezwaren, sommigen probeerden S5. Misschien kun je hier iets vinden.
De schrijver van dit stukje is niet verantwoordelijk voor welke gevolgen dan ook bij het openen van de hier vermelde link.
Eenzijdig
Het is geen eenzijdige wijziging van functie (zoals gp61 aangeeft) omdat de vakbond namens jou ingestemd heeft met de wijziging van je functie. Nog steeds zo blij met de Aob, Hinke?