Op internet kwam ik bij de scholengroep ‘Dunamare” het volgende stukje tegen:
ICT in onderwijs is oorzaak en oplossing
Voorzitter College van Bestuur Dunamare schreef open brief naar de onderwijsminister.
Albert Strijker, voorzitter van het College van Bestuur van Dunamare, heeft de nieuwe staatssecretaris van onderwijs een open brief geschreven over hoe het onderwijs anders kan. Ict speelt daarin een belangrijke rol.
De afgelopen maanden is er allerlei discussie geweest over de kwaliteit van het onderwijs. Leerlingen zouden niet kunnen rekenen of schrijven, maar in deze discussie hoorde je de mensen uit het onderwijs te weinig”, zegt Strijker. Hij vond het daarom tijd om een open brief naar de minister te schrijven. De samenleving is namelijk veranderd, ook door ict. “Vroeger werd je wereld gevoed door school en gezin, nu is de wereld van een leerling veel minder stabiel.” Kinderen moeten leren hoe daar mee om te gaan. Vakken als Frans of Duits kunnen volgens Strijker facultatief worden. “In de maatschappijvakken zouden kinderen de zin en onzin van het internet moeten leren. Als ze nu op een site komen waar de holocaust ontkend wordt, en ze leren niets hierover op school, hoe moeten ze dan weten of het waar is wat op de site staat?”
Computerspelletjes
Ict is niet alleen de oorzaak van de veranderende samenleving. Het is ook de oplossing. “Waar de samenleving individualiseert, volgen dertig leerlingen dezelfde lessen en doen op dezelfde tijd examen”, zegt Strijker. De computer kan een oplossing zijn om kinderen wel samen te brengen op school en toch individueel les te geven. “De computer triggert. Als ik achter de computer bezig ben, dan laat ik mijn thee staan, zo geconcentreerd ben je ermee bezig”, zegt Strijker. Onderwijsprogramma’s zouden daarom net zo leuk moeten zijn als computerspelletjes. Dat is nu nog niet altijd het geval.
Strijker denkt dat de kwaliteit van onderwijsprogramma’s beter wordt doordat de budgetten voor boeken bij de scholen gaat liggen, in plaats van bij de uitgevers. In plaats van het kopen van boeken, kunnen schoolbesturen zich verenigen en een programma maken dat geschikt is voor de lesstof die ze aanbieden. “Ook wij als Dunamare denken hier over na”, zegt Strijker.
Belemmerende factoren
In een ideale situatie elimineert de minister de factoren die scholen belemmeren het onderwijs zelf in te richten. Dat betekent geen verplichte lessenuren meer voor bepaalde vakken. “Er worden wel stapjes gezet, zoals het examen dat nu twee keer per jaar gegeven kan worden. Ik denk dat er een verplicht pakket moet komen. De rest van de uren moet door de scholen worden ingevuld.”
Strijker is niet ontevreden over de aandacht die ict in het onderwijs in vorige kabinetten kreeg. “Ict is wel gestimuleerd door de overheid. Scholen zijn in staat geweest om hun ict op orde te krijgen.” Hoe zit het dan met de scholen die hun ict nog steeds niet op orde hebben? “Dat zijn vaak kleine scholen. Een hobbyende leraar doet het beheer van ict erbij. Vijf jaar geleden kon dat ook, maar nu niet meer.” Er is momenteel veel te doen over de grote schoolbesturen, maar Strijker denkt dat een groot schoolbestuur zoals Dunamare ervoor kan zorgen dat de kleinere scholen blijven bestaan. “Wij kunnen allerlei diensten, zoals ict, verlenen aan de aangesloten scholen.”
Het maakt weer eens duidelijk wat er gebeurt als bestuurders die de waan van dag volgen zich met de inhoud van het onderwijs bemoeien. Om maar een voorbeeldje te noemen. “De zin en onzin van internet” leren? Behalve dat het natuurlijk een mer à boire is, vergeet Strijker dat de Holocaust een belangrijk onderwerp in geschiedenis (en zijdelings in maatschappijleer) is en dat kritisch informatie verwerken al in het betere soort maatschappijleer hoort. Zorg voor goede leraren, meneer Strijker en schaf geen belangrijke vakken af!
@philip
Hoe onze minister hierover dacht kan je lezen in de column van sjeekspier van deze week op mijn blog.
Ja de minister, die krijgt
Ja de minister, die krijgt wat op zijn bord. Maar onze vriend Strijker was ook zo slim (in weerwil van wat boven zijn stuk staat) de brief niet naar de minister, maar naar onze staatssecretaris te sturen.
En wat sjeekspier schreef blijkt iedere keer weer uit het leven gegrepen. Laten wij die column naar de staatssecretaris sturen!
Dunamare
Zie de site van Dunamare. Drie schoolbesturen zijn onlangs gefuseerd tot Dunamare. De fusiepartners zijn: Bestuurscommissie openbaar onderwijs Haarlem, de Samenwerkingsstichting Voortgezet Onderwijs Haarlemmermeer en Kennemerland en de Noordzee onderwijsgroep.
De betrokken scholen zijn openbaar of algemeen bijzonder. Zijn er in de Haarlemmermeer en Kennemerland nu nog openbare en algemeen bijzondere scholen die niet onderdeel zijn van Dunamare?
Met zijn opmerking over het als schoolbestuur vervaardigen van onderwijsmateriaal lijkt Strijker zijn scholen gelijk te willen schakelen. Nog een dictatortje in onderwijsland…
Overigens maakt Strijker op de site van Microsoft reclame voor dit bedrijf. Zie hier.
Vraagje,
Waar haalt de man het geld vandaan om dit te realiseren?
Ik vind het in eens niet zo
Ik vind het in eens niet zo erg meer om niet meer voor deze scholengroep te werken.
Nee, er zijn geen scholen meer op algemeen bijzondere of openbare grondslag in het gebied Haarlem, Haarlemmermeer, IJmuiden en omstreken , die niet ten prooi zijn gevallen aan deze onderwijskolos. Sterker nog al het VMBO in dit grote gebied valt onder dit bestuur en ouders hebben voor de beroepsgerichte leerwegen niets meer te kiezen. De scholen kunnen de leerlingen aan elkaar doorschuiven. Ik dacht, trouwens dat de vorige minister reeds zei dat voor dit soort megafusies toestemming vereist is van het ministerie. Alle MR’s van 3 scholengroepen hebben deze fusie ook afgewezen. Voor ouders van VMBO-T, HAVO, VWO-leerlingen is er nog wel keuze in de regio maar die dienen zich wel eerst tot katholicisme of protestantisme te bekeren. Voor docenten is dezelfde keuzearmoede in werkgevers. Op een ouder na heb ik de ouders helaas niet horen protesteren. Docenten mopperden zachtjes en lieten zich misleiden met meer doorstoommogelijkheden en de smoes van financiele noodzaak. Het centrale bureau van SAVO (een van de voorgangers) kostte al zo veel dat de klassen groter werden. Deze uitbreiding van de bureaucratie zal wel weer zo’n ontwikkeling betekenen.
Klasvergroting
was bij ons ook het gevolg van fusie met een andere school. Ik vind als ouder dat je bar weinig te kiezen hebt. Geldt ook voor de hoofdstad.
Ok al open brief aan minister
Drs. Albert Strijker, Voorzitter College van Bestuur Dunamare Onderwijsgroep i.o., Voortgezet Onderwijs in Kennemerland, Haarlemmermeer en Haarlem heeft ook al een open brief aan de minister geschreven:
“Open Brief aan de nieuwe Minister van Onderwijs
Haarlem, 8 februari 2007
Geachte Minister,
Minister in een nieuw kabinet met een nieuwe politieke agenda. Een prachtige uitdaging voor u en voor het onderwijsveld waarmee u wilt samenwerken. De maatschappij kijkt kritisch naar het onderwijs. En terecht: het onderwijs is maatschappelijk van enorme betekenis. De vorming en opleiding van jonge mensen is een belangrijke basis van het (toekomstig) samenleven en samenwerken.
In onze scholen voor voortgezet onderwijs wordt op een professionele manier gewerkt aan die vorming en opleiding van jonge mensen. Opvallend is dat dat niet alleen professioneel maar ook met hart en ziel gebeurt. Leerkrachten en andere medewerkers besteden veel tijd aan hun werk en zijn enorm betrokken bij hun leerlingen. Dat is een kostbaar gegeven: leerlingen zoeken houvast, ze moeten die op school kunnen vinden bij leerkrachten die echt in ze geïnteresseerd zijn.” Lees verder…
Onsmakelijk proza
…van een akelige, en ongetwijfeld machtsbeluste mijnheer die vindt dat hij een nieuw record moet breken: het grootste aantal gemeenplaatsen per dm².
En rare aanname
dat het onderwijs teveel op de periode van voor de oorlog is gericht. Klinkt als drogredenen.
Zegt-ie nu…..
…..geef ons meer geld, en bemoei je verder zo min mogelijk met ons?
Planeten Paultje
Ja, dat bedoelt ie
En dat heet dus gewoon marktwerking met alle reclamepulp en monopolie-effecten die daar bijhoren.
Ja, dus onderwijs op een
Ja, dus onderwijs op een koopje i.p.v. kwaliteit.
Deze scholengroep vervangt dus bevoegde eerstegraads leraren door tweedegraads LIO-ers (in opleiding voor een ander vak dan ze moeten geven).
En een toenemend aantal onbevoegden : ‘ maar de kinderen vinden het toch leuk bij ze’.
Geen eerstegraders
Eerstegraders, en zeker gepromoveerde eerstegraders, hebben geleerd om zelf feiten te achterhalen, zelf te onderzoeken en een zelfstandig oordeel te vormen. Het is heel vervelend als er in de onderwijsfabriek eigengereide figuren rondlopen die niet reageren op opdrachten, verzoeken en bevelen. Ze zijn in staat om allerlei opruiende praatjes te verkopen, ze hinderen de vlotte uitvoering van mooie managementplannen, ze zijn kortom een behoorlijke hindermacht. Bovendien zijn ze veel te duur en hun meerwaarde in de klas is niet meetbaar dus economisch niet relevant.
Helemaal juist daarom ben ik
Helemaal juist daarom ben ik als enige eerstegrader op een van hun scholen maar vast voor de fusie gedumpt.
Dat ze nog steeds i.o. zijn ligt dus niet aan mij, maar aan hun eigen fouten. Ik had al wel voorzien en aan Strijker voorspeld. Vervelend hoor.
Is dit de P.R. naar het ministerie toe om er op de valreep nog een moloch door te drukken?!
De voorzitter wil zo graag, zit met de borst vooruit, heeft er zo’n zin an (salaris, status).
Onzin
“Vroeger werd je wereld gevoed door school en gezin, nu is de wereld van een leerling veel minder stabiel.” Kinderen moeten leren hiermee om te gaan”.
Dit is nooit anders geweest meneer Strijker. Ze kijken tv, zijn op straat of bij een club en daar worden ze ook gevormd. De invloed van ICT past in dit rijtje. Als opvoeder heb je hier een zeer voorname rol. Jouw rol als voorbeeld, als uitdrager van bepaalde waarden helpen de kinderen zich te vormen en keuzes te maken t.a.v. al deze prikkels. Ook een docent en een leraar vervult zo’n rol.
Corgi