Een dieper oorzaak van het probleem.

Ik bracht het onderwerp op betreffende het belang van een goed voor beeld stellen aan de leerlingen. Is het niet zo dat het vanwege de verloedering in de samenleving moeilijker is geworden om les te geven? Mijn zwager, een uitstekende leraar met een goed hart, ging uiteindelijk in de VUT vanwege de problemen met leerlingen.

[ Deel tekst verwijderd door diezelfde moderator – onnodig kwetsend, MAP ]

Mijn reaktie werd niet geplaatst. Dat is ten eerste on-democratisch, en ten tweede niet verstandig. Dat is immers een belangrijk onderwerp ontwijken?
De moderator achtte het bericht kwetsend. Maar ja dan wordt het wel moeilijk redeneren. Als ik bijv. aan kom met een argument dat schadelijkheid aantoont voor leerlingen, maar sommige leerkrachten doen het zelf, en er wordt dus niet overgepraat, dan wordt het ingewikkeld om tot oplossingen te komen!

[ Commentaar MAP: in deze discussie maken we (de moderatoren) een afweging. Waarheden kunnen kwetsend zijn, zulke waarheden moeten besproken kunnen worden. Aan de andere kant hebben veel kwetsende opmerkingen geen enkele basis in waarheid of redelijkheid, zulke opmerkingen mogen niet gemaakt worden. Waar liggen jouw kwetsende opmerkingen op de lijn tussen onzin en waarheid? Als je ze inderdaad hard kunt maken willen we ze horen. Maar je moet ze inderdaad hard kunnen maken. En ik ben hierin de rechter, zonder hof van beroep: je zult mij moeten overtuigen. Tot nu heb je me niet overtuigd, jouw opmerkingen gingen niet vergezeld van een argumentatie waarom ze waar waren. ]

(Tussen 2 haakjes mijn waardering voor de uitstekende opzet van het forum!)

[ Dank 🙂 ]