doorstroomcijfers halen

Wat gebeurt er bij jullie op school als de doorstroomcijfers achter blijven?

Meer begeleiding van leerlingen (zonder compensatie van de docenten die dit doen)?
Overgangsnormen bijstellen?
L.L. meer herkansingen geven?
L.L. vervangende opdrachten geven?
Iets veranderen in het doceren?
Kijken naar het aannamebeleid?

1 Reactie

  1. Na een allerberoerdst
    Na een allerberoerdst resultaat bij alle wiskundevakken, gaven wij als docenten niet toe aan de gevraagde normverhoging, maar kreeg elke leerling een extra herkansing, met een paar extra lessen (afgenomen van de reguliere lessen) extra uitleg.Resultaat nihil, maar dat hadden we al voorspeld: op de extra lessen kwam bijna niemand, degenen die wel kwamem haalden inderdaad hun, niet eens het allerslechtste, cijfer op.
    Er is nu een paardenmiddel ingezet: van de reguliere lestijd wordt 1/6 deel afgehaald, en dat wordt gebruikt om de leerlingen op werkmiddagen aan het werk te zetten. Extra werk voor de docenten, omdat de leerlingen uit zichzelf niet willen werken. Het gaat hier om “volwassenonderwijs”. Huiswerk wordt alleen gemaakt, als je het onder sancties controleert.
    Vreemd? Lees het stukje van “fietsenmaker” over hbo-mentaliteit.

Reacties zijn gesloten.