Dijksma: meer OOP voor basisonderwijs

Staatssecretaris Sharon Dijksma gaat de ID’ers en Melketiers terugbrengen als OOP in het basisonderwijs. Dit meldt Zwartewaterkrant.nl in een bericht van 8 april 2007.

=============================================
Besturenraad blij met toezegging
Meer gesubsidieerde onderwijsbanen

De gesubsidieerde banen (de vroegere ID- en Melkert-banen) komen terug in het onderwijs. Door opnieuw ondersteunende functies in het onderwijs te creëren, kunnen leraren zich concentreren op hun eigenlijke taak: lesgeven. Daarvoor gaat staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) zich hard maken.

Dat zegt ze deze maand in SBM, het maandblad van de Besturenraad, de organisatie van het christelijk onderwijs.

De Besturenraad is blij met de toezegging van de staatssecretaris. Juist ondersteunende functies, zoals die van conciërge, hebben hun waarde in het onderwijs bewezen. Zowel de onderwijsinstellingen als de werknemers zelf hebben er baat bij. Ze bieden de werknemers kansen op de arbeidsmarkt en nemen docenten werk uit handen dat niet tot hun taak behoort.
Voorwaarde is wel dat het geen tijdelijke, maar structurele banen zijn. Alleen dan leveren ze een blijvende bijdrage aan het verminderen van de werkdruk van leraren. De financiering ervan moet gegarandeerd zijn, zodat werkgevers in het onderwijs niet met verplichtingen worden opgezadeld als de subsidiëring zou worden verminderd of stopgezet.

De mensen met inmiddels afgeschafte ID- of voorheen Melkert-banen hebben in het onderwijs een “enorm waardevolle bijdrage” geleverd, vindt Dijksma (basisonderwijs, speciaal onderwijs, kinderopvang). “Om docenten te ontlasten, zodat zij zich op het lesgeven kunnen concentreren, is het heel goed als er zulke ondersteunende functies zijn. Door maatregelen in het verleden om het aantal toenmalige Melkert-banen terug te schroeven, zijn die onder grote druk komen te staan.”

Besturenraad
De Besturenraad vertegenwoordigt scholen bij overheden en instellingen, en verleent hen diensten rondom de thema’s onderwijs & identiteit, financiën, personeel & organisatie, huisvesting, communicatie & kwaliteit en maatschappelijk draagvlak. Bij de Besturenraad zijn o.a. aangesloten; VPCO (Vereniging voor Protestant Christelijk Onderwijs) Hasselt, Vereniging Hervormde Scholengemeenschap voor PCO Genemuiden, Vereniging School met de Bijbel Kamperzeedijk en Accrete Protestant Christelijk Onderwijs in Zwartsluis.”

bron

9 Reacties

  1. Om je rot te lachen
    Dat die ondersteuning en die ontlasting van de docenten gewoon het werk is van al die baasjes en bovenbaasjes; dat die baasjes en bovenbaasjes dus gewoon hun werk niet doen; dat die baasjes en bovenbaasjes veel liever het leven van hun docenten nog veel zuurder maken door ze met van alles en nog wat voor de voeten te lopen: dat alles komt bij onze pronte Sharon Dijksma niet op. Nee, er moeten weer mensen bij!

    • En kun jij dit nog volgen, Stevin?
      “Voorwaarde is wel dat het geen tijdelijke, maar structurele banen zijn. Alleen dan leveren ze een blijvende bijdrage aan het verminderen van de werkdruk van leraren.” Dus iemand met een structurele baan levert geen bijdrage, die gaat zitten uitvreten?

      • Nou, dat lukt nog wel
        Dat staat er toch niet, dat mensen met een structurele baan geen bijdrage leveren?
        Ze wil alleen liever een permanente regeling, zodat de (veronderstelde) bijdrage blijvend van aard is. Dat snap ik nou nog wel.

        • Niet goed gelezen
          Ik las ‘geen structurele baan’: o doctor Freud, how we wish you’d been differently employed.

    • Toch k’an het wel zinvol zijn
      In de praktijk hebben congierges en ander ondersteunend personeel een belangrijke taak in het PO (en VO en HBO).
      Een congierge die kopieerwerk doet, kinderen op de gang (zandtafel) in de gaten houdt, de telefoon opneemt, klusjes doet. Het maakt een school menselijker en er gaat rust van uit omdat een leerkracht niet allemaal zelf hoeft te doen.

      Ook onderwijs assistenten kunnen hartstikke nuttig zijn. Enkel was (is) m.n bij de laatste functie zo dat het gebruikt wordt om de leerkracht te vervangen en onderwijs assistenten hele dagen zelfstandig een klas draaien. Een directiesecretaresse vervangt ook de directeur niet (al zijn er soms situaties waar dat zo’n gek idee nog niet zou zijn), dus moet een onderwijs assistente geen leerkracht vervangen.

      Tenslotte: ik heb liever meer “lagere” oop functies dan allemaal ccordinatortjes

      • OOP komt er boven op
        Als die scholen zich geen conciërge of administratiedame kunnen veroorloven is er iets heel vreemds aan de hand, en dan moet onze vriendin S.D. het schoolhoofd daarover eens aan de tand voelen. Ik ben bang dat die OOP ‘ers worden gebruikt als symptoombestrijding voor andere zaken die niet deugen.

        • Eens Stevin
          Scholen kunnen zich geen conciërge of administratiedame verooloven omdat ze te veel managers hebben. Als ze al die ‘coordinatoren’ afschaffen is er zat geld voor een conciërge.

  2. Anti-docent
    In het stukje staat

    Juist ondersteunende functies, zoals die van conciërge, hebben hun waarde in het onderwijs bewezen.

    De functie van docent heeft zijn waarde in het onderwijs blijkbaar niet bewezen….

Reacties zijn gesloten.