deeltijdopleiding

Mijn achtergrond:
veertiger die de deeltijdleraren opleiding volgt die zich verbaast over
een aantal zaken binnen het onderwijs.

2. er komt een tekort aan goede docenten. Er zijn mensen die zich willen laten (om)scholen om daarna
les te gaan geven. Geen makkelijke weg ivm tijd en geld, en de combinatie van huidige baan, opleiding en gezin. Als ik zie hoe zwaar deze weg is waarom komt er dan niet een serieuze stimulans vanuit de overheid zodat dit soort studenten op een normale manier de studie af kunnen maken. Ik zie nu potentieel goede docenten voortijdig afhaken wat gewoon jammer is.

C.j. Bol
Hoorn

5 Reacties

  1. Deeltijdopleiding: een antwoord
    Geachte heer Bol,

    Natúúrlijk moeten overstappers en instappers met tijd/geld ondersteund worden in hun keuze voor het onderwijs! Wáár ik het gelezen heb, dat weet ik niet meer, maar één van de staten in het noordoosten van de VS heeft ook ooit zo’n maatregel genomen en die had precies het gewenste effect: minder afhakers en beter onderwijs.

    Alleen om hier ook even cynisch op te reageren: als politici dit soort verstandige dingen gaan roepen, dan maken ze geen mensen bang, en winnen ze geen zetels.

    En zodra ze die zetels eenmaal hebben, dan vragen ze zich niet af: “hoe zit het eigenlijk?” en “wat is nu verstandig op lange termijn?”, maar denken ze bijvoorbeeld:
    – daar is geen geld voor;
    – dat idee klínkt niet goed;
    – dat plan is tegengesteld aan ons vroegere beleid;
    – de algemene trend gaat een heel andere kant op;
    – die route past niet binnen onze partijfilosofie;
    – daarmee komen we niet daadkrachtig over in het nieuws;
    – met andere dingen kunnen we veel beter scoren;
    – daar worden we niet mee herkozen

    Maar als ze maar vaak genoeg steeds opnieuw dezelfde boodschap in de media horen, en daar door journalisten steeds meer over aan de tand worden gevoeld, dan gaat hen heel langzaam iets dagen. En als ze dan ook nog onweerlegbare rampcijfers onder ogen krijgen, dan durven ze, misschien, dingen te beslissen waarvan u en ik, en sowieso wij allemaal hier, allang weten dat ze verstandig zijn.

    Welkom bij BON!

  2. deeltijd gaat ook met slappe competenties
    Wat ik gezien heb aan mensen die de deeltijdopleiding volgen, dan gaat dat ook met slappe competenties (handelen als een professional, een organisator etc.) Dit soort zaken wordt vaak beoordeeld door hobbyisten, waardoor subjectiviteit welig tiert.

    • deeltijd gaat ook met slappe competenties
      Ik begrijp je reactie niet helemaal. Wat ik bedoel te zeggen. Liever geen zij-instromers voor de klas maar eerst een gedegen en goede opleiding volgen en dan voor de klas. En die opleiding moet goed en kritisch zijn zodat er mensen afgeleverd worden die competent zijn. Maar het moet wel behapbaar zijn voor deeltijders en daar wringt de schoen vaak. Of de mensen vallen af, of de opleiding wordt afgeraffeld en soms wiert er de nodige subjectiviteit.
      Scholen, ouders, leerlingen en overheid moeten om kwaliteit vragen. Opleidingen moeten kwaliteit leveren. Maar als iemand na bijv 20 jaar werken en in het algemeen de nodige verplichtingen heeft (huis, kinderen, werk), de uitdaging ziet om weer te studeren, geef de kans om dat op een goede manier te doen.

      • toelichting
        Wat ik bedoel is dat ieder die zichzelf respecteert en stevige kennis belangrijk vindt op zo’n deeltijdopleiding op de koffie komt Een vriendin volgde het en heeft zich erdoor heen geploeterd. Ikzelf zou er werkelijk niet aan moeten denken. Je moet een portfolio vullen met vage competenties. Vraag gewoon aan vrienden in de juiste sector of ze een mooi briefje over jou willen schrijven, maak foto’s van (door anderen gemaakte) producten, klets wat sociaal-wenselijke reclametaal over jezelf (vol met inzichten en leermomenten) en je hebt een portfolio.

        • Deeltijdopleidingen: ook niks leren is loodzwaar
          Hinke, veel (maar ook weer niet alles) is herkenbaar, maar verplicht hele middagen aanwezig moeten zijn bij geouwehoer en daarnaast nutteloze portfolio’s in elkaar moeten zetten, terwijl je het gevoel hebt dat je in die tijd juist zoveel zou kunnen leren, en je die verspilde tijd sowieso beter had kunnen gebruiken voor het draaiende houden van je klassen, dat noem ik alsnog lóódzwaar. De inhoud staat hier dus even los van het tijd/geld probleem dat hier terecht aangekaart wordt.

Reacties zijn gesloten.