Beter bekend als K-uren, sl-uren, kwt-uren en nu oh-uren.
Afkortingen voor uren in een studiehuis, die ooit bedacht werden op aandringen van Wallage om de scholier een grotere zelfstandigheid te geven bij het vormgeven van zijn eigen studie. Vooral in het vervolgonderwijs zou dit zijn vruchten afwerpen.
Uit Zembla van 13 januari 2008
een paar studiehuisleerlingen over deze wallage-uren:
5:40 ik zat net weer in een zo’n uur, je doet er helemaal niets, er zit geen begeleiding. een congerge. het overgrote deel komt al niet. extreem nutteloos…
7:28 ja een in de week. vrijdag het vierde uur. altijd. vrij saai. maar het moet
7:50 ja vreselijk. het gaat nergens over. als ik huiswerk heb toevallig dan maak ik dat … kan ik net zo goed thuis doen. voor de rest doe ik helemaal niets.
8:42 verschrikkelijk. je doet hier helemaal niks… je kunt beter naar AH gaan.
oplossing: strafwerk geven of zo. dan zou ik wel iets gaan doen.
10:30 je wordt niet serieus genomen als leerling. ik voel me niet serieus genomen als ik verplicht in een lokaal moet zitten en huiswerk maken. ik vind dat eigen verantwoordelijkheid. je zou het eigenlijk niet als lestijd mee mogen tellen… ik wil best zelf wiskunde gaan maken. maar als ik vastloop bij een som die ik niet snap is er geen docent dan heb ik niks te doen…
[Clan Visser ’t Hooft van de stuurgroep:
We hebben daar stevige controverses over gehad in de stuurgroep, omdat sommigen vonden dat in het onderwijs prikkels nodig zijn van een docent om leerlingen tot leren aan te zetten, maar hij (Wijnen B.) zei dan: ben je mal? Leerlingen zijn leergierig, ze leren van binnenuit, zoals ze ook leren lopen zonder dat iemand voordoet hoe dat moet. Hij heeft dat met zoveel overtuiging gebracht, dat hij uiteindelijk iedereen in de stuurgroep achter zich kreeg.’]
en de visie van een nieuwe type onderwijskracht:
09:07 dit is een studieles, dat voorheen een tussenuur was. dat wordt netjes ingeroosterd voor ze. ze gaan hier hun huiswerk maken. ik ben hier eigenlijk opzichter. het moet hier rustig zijn.
14:49 het onderzoek onder 500 leerlingen:
3.9 uur/week nutteloos
68% beter onderwijs ipv minder uren
79% andere oorzaken dan de 1040 norm
16:24 de gevolgen als een docent anno 2007 de vuile was buiten het schoolterrein gaat ophangen…
19:25 Netelenbos tijdens POOV, volgens Zembla de boosdoener.
De werkelijk verantwoordelijke voor de ophokuren: Wallage.
Maar die wist tijdens het POOV de dreigende kritiek meesterlijk te ontwijken.
21:55 over verbloemen en verdunnen
[Hier de invulling van 1040 uur in 98/99]
24:09 de schoolleider die het probeert op te lossen, maar niet begrepen wordt.
28:01 het LAKS bespreekt de resulaten van haar lobby-werk.
Woensdag 16 januari 2008 is er een AO over onderwijstijd VO.
Hier het verslag.