De opwinding voorbij.

Deze nacht (23-24 april 2007) zag ik de heer Paul van Dam via internet in het programma Netwerk. De aanleiding voor zijn optreden was zijn analyse over falend basisonderwijs en uiteraard komen er dan ook direct mensen aan het woord, die het volstrekt met hem oneens zijn, omdat ze nu eenmaal op dit moment in het basisonderwijs werken en zich in hun eer aangetast voelen. Hun drogredenen zijn, dat in deze moderne tijd veel meer aandacht moet worden besteed aan zaken zoals sociale vaardigheden en internet, waar ‘alles’ is op te zoeken. Rijtjes leren is uit de tijd.

Helaas heeft de heer van Dam gelijk. Het ontbreekt kinderen, die van de basisschool komen, aan basisvaardigheden. Taal (lezen en schrijven) en rekenen. Basisvaardigheden om te communiceren en het dagelijks leven op orde te houden.

In mijn jeugd werd de tijd op school primair besteed aan het opdoen van kennis. ‘Sociale vaardigheden’ werd niet gezien als een apart vak en er werden ook geen uren voor ingeroosterd. Sociale vaardigheden werden gewoon continu en tussendoor onderwezen, zowel op school als thuis.
Internet bestond niet in mijn jeugd, maar het zoeken naar informatie wel! Het medium is veranderd, maar daardoor zou de inrichting van het onderwijs niet hoeven te veranderen. Het gaat om de hulpmiddelen; loop naar de bibliotheek of loop naar de pc.

Heel wat jaren heb ik me opgewonden over de bedroevende kwaliteit van het onderwijs, te beginnen bij het basisonderwijs. Dat werkt(e) namelijk door in het vervolgonderwijs en dus ook op de hogeschool waar ik 12 jaar aan verbonden was.
Maar ik ben de opwinding voorbij en doe op mijn ‘oude dag’ (55) mijn voordeel met het feit, dat wij vroeger wel die ‘stomme’ rijtjes moesten leren. Als ik bij de kassa kom, weet ik vooraf wat ik moet afrekenen. Een kwestie van heel eenvoudig twee getallen bij elkaar optellen. Wat ik al heb en wat ik er in mijn wagentje bij leg. Dat leerden wij op de Lagere School.

Onlangs had ik planken nodig in verschillende lengtes en ik werd geholpen door een eigenwijze knul, die duidelijk was afgestudeerd aan een Nederlandse basisschool. De standaard (voor mij gunstige) lengte van de planken bleek 4 meter en de prijs was 1,50 euro per meter. Ik liet er 9 zagen op 1.80 meter (rest 2.20 meter) en 9 op 2.00 meter (rest 2.00 meter). N.B. a.u.b. even niet zeuren over zaagverlies 😉

Na een ingewikkelde berekening op een papiertje aangaande de 36 planken, die voor me klaarstonden, concludeerde de jongeman dat ik 48,60 euro moest betalen. Met genoegen heb ik afgerekend en hem bedankt voor het gratis zagen.

Vroeger wees ik mensen altijd op een dergelijke fout. Dat heeft te maken met de sociale vaardigheden, die ons 40-50 jaar geleden werden aangeleerd. Sinds enige tijd ben ik daar overheen. De sociale vaardigheden van de tegenwoordige jeugd bevallen me sowieso allerminst en als ze dan door een gebrek aan basiskennis (taal- en rekenvaardigheden) op hun bek gaan, kan ik er niet meer zo mee zitten. Vooral ook, omdat hun (nitwit-)opleiders zo prat gaan op het niveau, dat ze halen.

Na een jaartje reflectie vind ik het eigenlijk wel prima zo. De gebrekkige scholing legt mij geen windeieren. Het scheelt zomaar een paar honderd euro per jaar. Bijna 300 euro in 2006 en voor 2007 is de toon weer aardig gezet met de planken en nog wat kleine akkefietjes.

Nederland krijgt wat het verdient.

Groet,
Fossiel

14 Reacties

  1. Ouders willeen
    Normaliter willen ouders dat hun kinderen het beter krijgen dan zijzelf. Voor het eerst ontstaat er nu een generatie welke het veel slechter gaat krijgen dan de ouders of oudere generatie. Door de vergrijzing moeten ze langer en harder werken waarvoor ze echter veel slechter zijn toegerust. De werkgevers zullen geen medelijden kennen en liever Polen aannemen.
    De oudere generatie heeft verwaarloosd maar het is vooral de jeugd die de rekening gaat betalen.
    Corgi

  2. re Opwinding voorbij.
    Vrolijk stemmend relaas, Fossiel, dat ook meelij losmaakt.
    Hoe vaak zie je niet dat deze hulpeloze jongelui bij de groenteman en op de markt worden getild? Of denken dat ze worden getild?
    Willem Smit

  3. reacties in Volkskrant
    Een goede methode om een aantal ogenschijnlijk volkomen verschillende meningen te ordenen is om er de impliciete aannames uit te vissen. In het geval van de reacties op het onderzoek van Van Dam blijkt dan dat vooral verschil van mening over de taak van van het basisonderwijs de grondslag voor een overzichtelijke indeling kan leveren. Die taak was en is om praepubers voor te bereiden op de samenleving der volwassenen. 50 jaar geleden kon men zich daarbij helemaal richten op rekenen, taal en vaderlandse geschiedenis en aardrijkskunde. Door de sterk veranderde maatschappij en de grote toestroom van anderssoortige kinderen, allochtoon of slecht opgevoed en brutaal, kan voor een groot aantal kinderene het traditionele curiculum van de lagere school niet meer volstaan. Daar is iedereen het in feite wel over eens. Hamvraag zijn echter: “In hoeverre mogen leerlingen voor wie de traditionele inhoud van het onderwijs voldoet het slachtoffer worden van de influx van probleemkinderen?” en “Is het economisch wel verstandig om kinderen die met de traditionele inhoud van het lager onderwijs voldoende bagage hebben om naar het vervolgonderwijs te gaan af te remmen vanwege probleemkinderen?. Moreel en economisch worden overeenkomstige vragen meestal vanuit een andere gezichtshoek gesteld. Mag je kinderen waar wat mee is afscheiden van “normale” kinderen en is dat niet te duur? De WSNS-ellende. En wat geschiedenis betreft: Het maakte op mij grote indruk dat Floris V, der keerlen God, door de edelen vermoord werd. Een herinnering aan het nutteloze?

    • @Seger
      Door de veranderende maatschappij, anderssoortige kinderen, kan het traditionele curriculum niet meer bestaan. In al de ons omringende landen bestaat het traditionele curriculum nog steeds. Daar heeft men vast gehouden aan traditionele concepten en niet gebogen voor de dwang van wie dan ook. Zijn deze kinderen in de toekomst dan gedoemd. Het onderwijs en zeker het basisonderwijs wordt al jaar en dag opgezadeld met van alles en nog wat met als doel het zogenaamde voorbereiden op de “veranderende”maatschappij. Hoogtepunt daarin is inderdaad het WSNS.
      Betutteling en de status van de deskundige in dit geval de juf of de meester teniet doen is de ondergang van het onderwijs. Hoe hard je ook roept, alleen de ouders ( ander woord voor afnemers) kunnen het tij keren. Jammer genoeg blijft het heel stil aan die kant. Binnenkort is de kinderopvang dank zij de “brede school” verzekerd. “leren voor later” ……..dat komt later wel.

      • brede school… doe niet zo ouderwets Jeronimoon
        Wat is dat een begrip uit de oertijd zeg. Je weet toch wel dat dat tegenwoordig “community center” heet?
        Daarin worden topdocenten aangesteld, die meer salaris krijgen (Loewieke de Bos) en de wijk wordt dankzij juffrouw Ooievaar een “prachtwijk”.

        • @ ongeveer 1945
          Ik strooi as op het hoofd, buig beschaamd en klop mij driemaal op de borst mea culpa voor zoveel onwetendheid. Het is zover, het gaat te snel, het gaat te snel.

      • re @seger
        Daarom heb ik een hekel aan die ouders. Ook heb ik een hekel aan ouders die alleen hun eigen kind bedienen. Maar, Jeronimoon, de leraren gaan niet vrijuit. Zij hadden het tij moeten keren.
        Willem Smit

        • @willem
          Je weet zelf Willem dat “de grote vernieuwing” al een aantal jaartjes bezig is. Komt daarbij dat managend onderwijsland de meest gore truken heeft uitgehaald om langs slinkse wegen hun zin te krijgen. Op het moment dat de onderwijzer het doorhad kon het schip niet meer gekeerd worden. Akkoord hier en daar probeerde eentje het nog wel maar haalde bakzeil, intimidatie weet je wel. Soms stel ik mij ook de vraag hoe het komt dat 90% van de schrijvers hier op het forum een schuilnaam gebruikt. Uit ijdelheid? Ook ik wil niet herkend worden, laf of lijfsbehoud? Wie zal het zeggen. Daarom zijn velen blij met BON.
          En toch ik denk dat velen van ons zich kunnen vinden in de uitspraak van de 60-jarige voetballer. “liever ten onder met mijn eigen visie, dan met een ander zijn visie”. Dat is toch logisch?

          • Ten onder
            Bij de militairen worden de lichtgewonden het eerst medisch verzorgd in tegenstelling tot wat gebruikelijk is in het burgerleven. Dit doen de militairen omdat de oorlog winnen belangrijker is dan het redden van een mensenleven. De lichtgewonde is zo weer sneller inzetbaar.
            De oorlog winnen wil dus zeggen dat je helemaal niet ten onder moet gaan. Ga je ten onder dan is de kans groter dat HNL en de managementstijl waar HNL uit voort komt zal zegevieren met alle rampzalige gevolgen van dien. Bedenk hierbij vooral dat je niet elke slag hoeft te winnen om toch de oorlog te winnen.
            Corgi

          • @corgi
            Aangezien de staatsecretaris de invoering van het CGO heeft uitgesteld is mijn school onmiddellijk begonnen met het versneld invoeren hiervan. ( sjeekspier had gelijk) We beginnen binnen afzienbare tijd ( net na de voorjaarvakantie) met ondersteuning van een duur adviesbureau met het opmaken van een POP. De bedoeling is duidelijk, de bokken worden gescheiden van de schapen. Voor mij betekend dit het einde van mijn docentcarriere ( tenminste op deze school). Ik kan er jammer genoeg niets anders meer van maken het is inderdaad voor even “ten onder gaan”. Ik heb namelijk geweigerd om aan deze onzin mee te doen. De rest laat zich raden.

          • Weigeren
            Je hebt geweigerd aan deze onzin mee te doen. Dit is arbeidsrechtelijk niet verstandig en dus voor jou persoonlijk niet. Het is echter ook niet verstandig voor goed onderwijs. HNL is ten dode opgeschreven alleen de besturen geven nog niet toe. Budgettair lopen de instellingen dadelijk muurvast. Nu worden allerlei ad hoc maatregelen bedacht om de studenten rustig te krijgen of te houden maar het geld hiervoor was feitelijk al besteed aan andere zaken. Ook op het gebied van het personeel loopt de zaak muurvast. Allerlei vakdocenten of experts gaan of zijn al weg en die heb je zomaar niet vervangen. Jij bent waarschijnlijk zo’n expert dus hebben ze mensen als jij dadelijk heel hard nodig.
            Jammer dat je dit niet als strohalm hebt vastgehouden.
            Corgi

          • @corgi
            Dat HNL ten dode is opgeschreven is zo zeker als wat. Geen twijfel aan, alleen HNL is een zevenkoppig monster geworden een zevenkoppige vuurspuwende draak en ik ben st-joris niet. Maar wees gerust er is geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om het onderwijs te verlaten. Daarom “even ten onder”.
            Ik geloof niet al te veel in het parlementair onderzoek. Kijk om je heen, op de stoel van de bestuurder zit dezelfde man die 30 a 40 jaar geleden te hoop liep tegen de gevestigde orde. Anarchie moest er komen. Dat hebben ze voor elkaar, ze trekken zich weinig aan van “god of gebod”en gaan ijzerenheinig door met hun ontwrichtend werk. Onderzoek of niet. Alleen zij worden er beter van. Ik weiger daar aan mee te werken op die manier zoals zij het willen. Tegenwerken kan ik alleen maar op mijn manier.

          • Kijk in mijn blog
            In mijn blog is een notitie van Fontys geplaatst. Deze notitie is geen werkelijkheid maar een voornemen. Er blijft weinig over van waar ze mee begonnen zijn. Nu is het voor hen nog een kwestie van het gezicht en misschien wel de baan redden. Je hoort het nu van veel meer instituten.
            Corgi

Reacties zijn gesloten.