Waren dat niet de belangenberhartigers voor de managers in het onderwijs? Zo iets was het. In ieder geval moesten de managers méér en de docenten (vooral de academische) juist minder verdienden, toch?
Ze hebben weer een scheet gelaten.
van nu.nl:
RIJSWIJK – Topambtenaren verdienen een derde van het salaris van een bestuurder met een vergelijkbare functie in het bedrijfsleven. Ook de kloof tussen inkomsten van ministers en topbestuurders in het bedrijfsleven is aanzienlijk.
Dat concludeert onderzoeksbureau Hay Group maandag in een jaarlijkse Europese studie naar topsalarissen in de publieke sector in het afgelopen jaar. De onderzoekers waarschuwen voor een dreigend tekort aan hooggekwalificeerde mensen bij de overheid.
Vooral het behoud van topambtenaren baart zorgen, aldus Hay Group.
Zie
ook de website van de hay group. Natuurlijk zeggen ze weer niet met welke functies ze deze ’topambtenaren’ vergeleken hebben. Dat deze ’topambtenaren’ massaal de overheid verlaten en in het bedrijfsleven gaan werken heb ik ook niet gezien (al is er misschien veel veranderd in het jaar dat ik nu niet meer in Nederland woon….). Dus die zorgen om dat behoud van ’topambtenaren’ moeten we misschien maar niet hebben.
Met de top functies natuurlijk
Kijk Mark,
het is nu al bijna onmogelijk om mensen van het kaliber Cees van der Hoeven en Rijkman Groenink binnen te halen bij de overheid. Kun je nagaan, straks krijgen we nog slechtere top ambtenaren.
verdwijnen er topambtenaren naar het bedrijfsleven??
Hooguit naar bedrijven die leven van subsidies en daarvoor een lobbyist en/of subsidioloog zoeken.
Dat is gelukkig (!) maar een klein deel van het “bedrijfsleven”.
De bedrijfsmensen die ik ken (en dat zijn er heel wat) hebben vrijwel zonder uitzondering een grote hekel aan de ambtenarij en z´n (top-)ambtenarren.
De Hay-groep doet dit wel slim: een opdracht voor onderzoek naar beloningsstructuren van ambtenaren wordt waarschijnlijk verstrekt door….
…het bedrijfsleven?
Want die willen immers graag die topambtenaren hebben?
de oplossing ligt voor de hand
laten WIJ ze eens een opdracht verstrekken 😉
topdocenten
Ik heb meer zorg over het verdwijnen van topdocenten. Wie is er nu wereldvreemd?
dat is toch geen probleem
Om die te laten verdwijnen hoeft weinig meer te gebeuren. Lukt gemakkelijk zonder al te veel extra inspanningen. (of begrijp ik het verkeerd?)
Gelukkig verdwijnen mensen
Gelukkig verdwijnen mensen met humor nooit.
Enkel uh… alleen uit het onderwijs wel
Een tot nu toe onbelicht nevenverschijnsel van de afbraak. Ik heb er geen onderzoek naar gedaan, maar ik “voel het aan me water” dat vakkundige mensen over meer humor beschikken dan praatjesmakers en dociele “professionals”
humor
En dat hebben leerlingen al erg snel door. Niets zo mooi als een volle klas die spontaan tijdens de les in de lach schiet. Je voelt dan een beetje hoe het is om een gevierd komiek te zijn. Zoiets als Freek de Jonge in zijn beginjaren. En met de tranen nog in de ogen stort de klas zich even later weer op het werk, een enkeling geeft nog even een knipoogje. Blij fietst de docent naar huis aan het eind van de dag.
Hoe anders is dat
als wij de zouteloze, belerende en/of brallerige praatjes van onze managers moeten aanhoren. Ook dan schieten geregeld de tranen in de ogen, maar om geheel andere redenen…..
Goeie grappen
Goede grappen maken is ook een kwestie van statistiek. Een kluizenaar kan in principe best gevoel voor humor hebben, maar hij komt te weinig onder de mensen om het te ontwikkelen. Daarom hoor je gemiddeld de leukste grappen van diegenen die veel onder de mensen zijn: vertegenwoordigers, middenstanders en andere beroepen die met veel mensen in contact komen. Dus zou dat met leraren ook zo moeten zijn, maar die komen vooral in contact met pubers en adolescenten. Naar mijn smaak is de humor daar nog wat eenzijdig.
Ik geef statistiek
“Goeie grappen maken is een kwestie van statistiek?”
Jazeker, 1945
Hoor je er 100, dan is het aantal echt leuke groter dan als je er maar 4 hoort.
Vertel je er 100, dan is de kans op 1 x lachend publiek groter dan bij 4 pogingen. Bovendien baart oefening kunst.
Miszeg ik iets?
PS. ‘1945’ is trouwens ook leuker dan ‘1’
Natuurlijk miszeg je niets
Het was slechts een gedachtenkronkel. Als grappen maken een kwestie van statistiek is, dan moeten docenten statistiek (die veel met statistiek te maken hebben) goeie grappen maken.
Maar oké.. ik merk het al… de grap was beneden niveau. Nou moet ik eerlijk toegeven: wat ik aan statistiek doe is ook redelijke bescheiden hoor 😉
Klinkt logisch
…maar ik dacht ik door een docent statistiek betrapt werd op wijsneuzigheid.
O.K. Misschien wel uit het
O.K. Misschien wel uit het onderwijs? Intelligentie en humor schijnen wel hand in hand te gaan. Beiden zijn onmisbaar in de klas.