De functiemix wordt zover mij bekend, redelijk goed ingevoerd binnen het VO en PO. Uiteraard had de invoering ervan sneller gemoeten en hadden bepaalde onderdelen een andere invulling moeten krijgen, maar goed, het wordt in ieder geval geleidelijk ingevoerd.
Dit ligt anders bij het MBO. Daar wordt niet over functiemix gesproken, maar over salarismix (geef het beestje maar een naam…). Over de invoering ervan is minder bekend. Enige dat onlangs bekend is geworden, is dat veel ROC’s zich niet houden aan de afspraken die in het convenant zijn vastgelegd. Het is dus een moeizaam proces lijkt het.
Het ROC waar ik zelf werkzaam ben, heeft onlangs de cijfers bekend heeft gemaakt over de laatste 3 jaren. Deze zijn via de site van het ministerie op te vragen.
Wat mij echter opvalt is dat het percentage van docenten met een LC functie het laatste jaar is toegenomen. Op basis hiervan zou ons ROC aan de eisen van het ministerie voldoen (groei-% aantonen). Maar wat ik ook zie, is dat het aandeel docenten behoorlijk is teruggelopen. Dit betekent dat er een vertekend beeld ontstaat.
Met het volgende (extreme) voorbeeld laat ik dit zien :
Stel een school heeft 3 docenten in dienst. Een heeft een LC-functie, de andere 2 een LB-functie. Dus 33,3% LC t.o.v. 66,7% LB.
Wanneer nu door bezuinigingen een van de LB-docenten ontslag krijgt (meestal de docenten die relatief nieuw zijn binnen de school of een tijdelijk contract hebben), stijgt het aandeel van LC naar 50% ! Een behoorlijke groei dus.
Reëel gezien is echter qua salaris voor de medewerkers niets veranderd ! De LC-er heeft nog steeds LC en de LB-er die mag blijven, nog steeds LB.
Sterker nog, de docenten die mogen blijven worden geconfronteerd met een hogere werkdruk omdat de taken van de andere docent (deels) moeten worden overgenomen.
Hans Kazan zou het niet beter kunnen …. (of hebben jullie andere ervaringen..?)