CNV: werkdruk onderwijs te hoog

NOS-bericht van 7 april 2007:

“CNV: werkdruk onderwijs te hoog
De onderwijsbond van het CNV beklaagt zich in een brandbrief aan staatssecretaris Van Bijsterveldt over de hoge werkdruk in het onderwijs.

De scholen worden door het ministerie wettelijk verplicht een bepaald aantal lesuren te geven. Uit onderzoek van de inspectie in februari bleek dat veel scholen het minimum van 1040 lesuren niet halen.

De vorige minister, Van der Hoeven, gaf de scholen opdracht nog voor de zomer orde op zaken te stellen. De scholen die dat niet halen, worden financieel gekort.

Bijscholing
Veel leraren klagen dat ze nu meer moeten werken om het verplicht aantal lesuren te halen. Ook zegt de bond dat de tijd die is bedoeld voor bijscholing wordt gekort door de mogelijke sanctie van het ministerie.

De CNV-bond vindt dat de druk pas mag worden opgevoerd als er meer geld naar het onderwijs gaat. De bond is bang dat anders wordt het beroep van leraar nog onaantrekkelijker. Dat zou de problemen nog groter maken, aldus de bond.

Twee weken geleden hebben onderwijsorganisaties al aan het kabinet gevraagd om 1,2 miljard euro per jaar extra uit te geven om het aantal leraren te kunnen uitbreiden. Totdat daar duidelijkheid over is, vraagt het CNV de staatssecretaris scholen die de norm niet halen, niet te bestraffen.”

45 Reacties

  1. Het wordt tijd om dat van
    Het wordt tijd om dat van die werkdruk met wat cijfers te onderbouwen.

    1. Een docent wordt geacht 1659 uur te werken. Dat is over 40 weken iets meer dan 41 uur. Dat doet je buurman niet en dat doet een docent ook niet. De week taak van je buurman is 36 uur die van jou ook. De jaartaak van een docent is gewoon 36 x 40 = 1440 uur. Laten we dit eindelijk gewoon vastgaan leggen, anders blijven we rekenen met iets wat nooit zal passen. (Hallo CNV, willen jullie dit meenemen in de onderhandelingen?)

    2. Hij/zij moet natuurlijk wel gewoon 40 weken werken. Nu heb ik ook een zoon en dochter op de middelbare school zitten, maar ik word persoonlijk onpasselijk van alle uren vrij. Colega’s gaan vergaderen en hup daar zitten ze weer thuis, scholing idem, etc, laten we onszelf niet voor de gehele buitenwereld belachelijk maken. Nog even terug naar die 40 lesweken. De laatste 2 – 3 weken zit je in de lestijd (!) te vergaderen – word je wel voor betaald- , dubbelpakken heet dat (geintje). Kom op mensen, dat wordt door ouders (en leerlingen) echt niet meer gepikt! Laat die mevrouw Barth gaan werken voor haar geld, volgens mij zit ze ook in de overhead van ons geld!

    3. Scholing zit in je jaartaak, dus als je met 1659 blijft rekenen, doe je die scholing altijd buiten de lessen om in “eigen tijd” (die eigenlijk tijd van je baas is).

    4. Verder ben ik wat rechtlijnig gewoon 1040 = 1040 en 50 km = 50 km, gewoon handhaven die wet. Of de wet veranderen, maar niet dat kinderachtige gezeur!

    Groet,
    Ben

    • Dit is achterhaald
      Onder het huidige inspectieregime zijn scholen gehouden om aan hun lestijdnorm te voldoen. Vandaar dat in de laatste schoolweek er bij ons gewoon wordt lesgegeven.

    • Issues scheiden
      Hier lopen twee verschillende issues door elkaar.

      1. Wat zijn de afspraken tussen school en ouders? Waar Ben naar verwijst is dat dat in de praktijk nogal eenzijdig is: de school/wet eist dat de leerlingen klaar staan wanneer de school erom vraagt, maar veel scholen drukken wel erg makkelijk de leerlingen op onhandige en onaangekondigde tijden weer in handen van de ouders. Met andere woorden, de afspraak tussen ouders en school over wie er verantwoordelijkheid heeft over de kinderen is erg asymmetrisch: de school bepaalt die afspraak eenzijdig en kan zelfs op korte termijn wijzigen. Het is geen verrassing dat dat problemen oplevert voor werkende ouders (wie wilde er ook al weer de arbeidsparticipatie van vrouwen verhogen?).

      2. Wat zijn de afspraken tussen school en docenten? Hier is de werkdruk het onderwerp van gesprek.

      Ben laat de docenten de verantwoordelijkheid nemen voor de relatie school-ouders. Dat is niet logisch, omdat de docenten daar niet over gaan: de schoolorganisatie claimt het recht op roostervorming, en heeft daarmee ook de verantwoordelijkheid voor de relatie met de ouders. De docenten moeten zich de problemen van die school-ouderrelatie ook niet laten aansmeren: over deze zaak zijn zij in discussie met de school, niet met de ouders. Als er te weinig docentcontacturen zijn om aan de wettelijke eisen te voldoen, is dat het gevolg van een slecht aannamebeleid van de school. Dit probleem is dus een probleem van het management, en het management moet het ook maar oplossen. De docenten structureel over laten werken is niet een oplossing, en is bovendien onterecht. Nog los van de invloed ervan op de kwaliteit van het onderwijs.

    • werkdruk
      36 lesweken van 25 lessen van 50 minuten. Dat is 750 klokuren per jaar. Een paar jaar geleden stond het nog zo in de CAO.
      Een opslagfactor van 0,75 betekent 37,5 minuut per les aan voorbereiding, nakijken, rapportenvergaderingen, gesprekken met de mentor, gesprekken met de ouders enz. Per jaar is dat 562,5 uur.
      10% van 1659 uur voor allerlei scholing, vak bijhouden enz. Per jaar 166 uur.
      Voor vergaderingen, andere dan rapportenvergadeingen 35 uur (inclusief het voorwerk voor die vergaderingen – commissiewerk).
      Een post algemeen van 20 uur (begeleiden van de disco).
      14 keer invallen per jaar 17 uur
      1 keer in de week surveillance 12 uur.
      In totaal 1562,5 uur.
      Blijft over 96,5 uur.
      Daarin : mentoraat, begeleiding schoolreis, vaksectievoorzitter, ontwikkelen nieuwe programma’s, begeleiden schoolkrant, begeleiden leerlingenparlement, vertrouwenspersoon, enz.
      Hoe bedoel je, 41 uur per week haalt een docent niet.
      Het meest recente onderzoek (2001) zegt dat de docent gemiddeld 6% meer werkt per jaar. Er zijn geweldige piekweken en er zijn rustige weken. Van die scholing, bijhouden vak ed bleek niet veel over te zijn. Daar was al geen tijd meer voor.
      Persoonlijk haal ik veel meer dan die 1659 uur.

      • een docent
        die zijn werk echt goed wil doen, komt op ongeveer 50 uur per week uit, minimaal.

        • Ik bedoel dat we eens naar
          Ik bedoel dat we eens naar normale werkweken toe moeten. Dat er bosjes collega’s zijn die 40 – 50 uur per week werken, vind ik niet normaal.

          Ben

          • Het is niet
            erg om meer uren te werken als je weet dat je het dan goed doet. Het is wel erg als je meer uren werkt en weet dat je nog steeds tekort schiet omdat je het gewoonweg niet goed kunt doen in de tijd die je ervoor krijgt.

          • Ik vind het wel erg vooral
            nu ik hoor dat de topinkomens weer niet aangepakt worden door Bos. Verder wil ik overuren gewoon betaald krijgen, en uren half betaald krijgen is al helemaal een schande.

          • Daar kan ik inkomen.
            Ik vind het niet erg om iets meer te doen dan ‘wat ervoor staat’ als ik zeker weet dat ik het dan goed kan doen, daar komt bij dat we riante vakanties hebben en het werk echt heel prachtig is.

          • CAO-norm
            In het bedrijfsleven is het gebruik om vanaf een bepaald salarisniveau (schaal 12/ leraar LD) de urennorm voor een werkweek los te laten.
            De schalen daaronder moeten aan de urennorm uit de CAO voldoen. Nu docenten merendeels volgens LA/LB schalen worden beloond moet je de poot stijfhouden en je baas ook strikt aan de urennorm houden.

      • als de docenten nu eens
        de moeite hadden genomen om dagelijks bij te houden hoeveel tijd ze aan school besteden en dat in hun functioneringsgesprek hadden meegenomen, dan was er een echt goed overzicht geweest. Nee de heren en dames collegae die over hun werk druk zeurden en wellicht nog zeuren, vonden het belachelijk en te veel moeite, waarna schoolleiding laconiek kon stellen dat het wel meeviel met de wwrkdruk en dat de verplichting tot het bijhouden van de gewerkte tijd ook afgeschaft kon worden. Nu zijn alle onderzoeken gebaseerd op nattevinger werk en de groep die het wel serieus nam (waaronder ik dus ook) voelt zich in de zak gescheten door die slappe hap die alleen maar zeurt en niets wil doen.
        Oproep voor alle collegae die een te hoge werkdruk ervaren. Er is een heel goed registratieprogramma, het kost niets, alleen een mailtje en nog geen minuut per dag om het bij te houden.

        • Mijn collega
          heeft dat meer dan een jaar gedaan en geen enkele reactie gehad op haar bevindingen, ook niet na herhaaldelijk ‘zeuren’. Niemand wil het horen, en al zeker niemand van de schoolleiding.

        • onderzoek
          Er is al lang onderzoek naar gedaan:
          Taakbesteding en taakbelasting van leraren Onderzoek , uitgevoerd door TNO, B & A Groep, in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
          Uitkomst: Gemiddeld over het hele jaar gerekend worden er teveel uren gemaakt door docenten. In 2001 dan. Ik weet wel zeker dat het sinds 2001 alleen maar erger is geworden.

          • En dat is nu
            het soort onderzoek waar ik tegen ageer. Dat gaat uit van het invullen van enquetes. Dan krijg je van dat natte vinger werk. In 2001 (ik meen dat het dat jaar was) hebben de bonden tijdens de cao-onderhandelingen afgedwongen dat er verplicht door de docenten een tijdverantwoording bijgehouden zou worden, niet gedetailleerd, ik heb toen dit en dat gedaan, maar per dag de tijd op school aan school besteed en thuis zoveel tijd aan school gesteed. Maar nee hoor, docenten waren achterdochtig, want dan t zou door de SL misbruikt kunnen worden. Nu hebben ze hun eigen glazen ingegooid en lopen ze te zeuren en klagen.

            En nu zitten we met allerlei vage onderzoeken die zich hullen in mistbanken, met conclusies waar in staat dat gemiddeld per jaar gerekend te veel uren worden gemaakt. Wanneer je de exacte getallen van je zelf mee neemt en je dus kunt aantonen dat je te zwaar belast bent, dan kun je tijdens het functioneringsgesprek aangeven dat je niet lesgevende taken vermindert moeten worden, of het overwerk wordt uitbetaald. Maar dat schijnt bij leraren ook een vies woord te zijn, overwerk laten uitbetalen. Maar daar heb je wel wettelijk recht op wanneer je meer werkt dan je baan omvang is.

            Wordt nu eens wakker en kom op voor je rechten. We vechten voor beter onderwijs, dat is van belang voor de leerlingen die we voor ons hebben, voor de toekomst. Maar leerlingen hebben niets aan leraren die overbelast zijn, dat vermindert de kwaliteit van het onderwijs.

          • Onderzoeken en onderzoeken.
            Ik heb mijn eigen agenda. Daarin staan ook mijn overuren vermeld.
            Hebben ze praatjes, komt die agenda te voorschijn.
            Hebben ze nog praatjes, krijgen ze een …. vinger (excusez le mot)!

  2. Bergen werk
    In het Basisonderwijs gebeuren scholing en vergaderen (vrijwel) ALTIJD in je vrije tijd. Want zie: aanwezig om 7.30 uur, 10.30 uur pleinwacht, 12.00 uur lunch met ondertussen nakijkwerk, 15.30 uur de klas naar huis maar lesvoorbereiding, rest van de correctie, oudergesprek en een hele reeks aan neventaken (hoe kleiner de school, hoe meer taken per leerkracht!!!) en het is zomaar 18.00 uur. De woensdagmiddag werd in het verleden vaak voor scholing gebruikt, maar dat is momenteel onmogelijk. Dat is voor mij althans de middag om de (papieren) inhaalslag te maken, want anders “mag” ik dat in het weekend doen.
    Een andere reden om niet in normjaartaken te denken vind ik echter zwaarwegender: de psychische belasting van een leerkracht is daar namelijk niet in uit te drukken. Er zijn weinig beroepen waar je zo van alle kanten wordt belaagd: de kinderen die permanent aandacht claimen, ouders die niet tevreden te stellen zijn, besturen die je van alles van bovenaf opleggen, de inspectie die niet opbouwend bezig is maar een achterdochtige houding te toon spreidt, de publieke opinie die nog altijd denkt dat je vooral vrij bent en kunt terugvallen om uitstekende arbeidsvoorwaarden, de poltiek die van alles van je eist, maar vooral mooie doelen nastreeft om te kunnen bezuinigen etc etc etc. Dat alles is niet in uren uit te rekenen, maar vertrouw er maar op dat menig leerkracht Basisonderwijs er na half 4 COMPLEET DOORHEEN ZIT (terwijl er dan nog bergen werk klaar liggen om gedaan te worden!).

    • Mentale belasting
      is ook hoog in beroepen in de zorg, politie etcetera. Maar het is zeker een factor. Er zijn altijd wel leerlingen of problemen die je nog blijven bezighouden, soms ten koste van nachtrust.
      Scholing gebeurt bij ons ook in de vrije tijd en op eigen kosten. Bovendien geef ik uren KWT die maar voor een half lesuur in mijn normjaartaak staan opgenomen. Ik vind dat onrechtvaardig, en ik begrijp niet hoe dit ooit de MR gepasseerd is. Ik zou graag willen weten of er nog meer besturen zijn die hun docenten op deze manier een oor aannaaien.

      • Idealisme en verzakelijking
        Hi Fritzi,
        Bij ons is het idealisme, door de verzakelijking, inmiddels zo gedood dat er sinds de invoering van het POP nauwelijks meer iemand voor nascholing is te porren. Want, zegt men nu, als scholing nu van BOVENAF MOET, dan tegen vergoeding en onder schooltijd. Kortom, tel uit je winst…

      • Keuzewerktijd
        Was er niet een Europese regel die zei dat artsen voor hun ‘slaapdienst’ en brandweermannen voor hun ‘wachtdienst’ 100% betaald moesten worden? Hier was een aantal jaar geleden flinke consternatie over. Het lijkt mij dat de school niet weg kan komen met het begeleiden van keuzewerktijd voor 50% meetellen. Dit is op zijn minst vergelijkbaar met de slaapdienst van artsen en brandweermannen. Proefproces??

    • Och JanW, ik vrees dat er bij BON
      bijna niemand is, die de bestaande en aankomende problemen binnen het basisonderwijs kan of wil inschatten. Laat staan serieus nemen. Binnen BON, lijkt me ’t aandeel basisschool leerkrachten ongeveer 3. Iemand vanuit ’t BO, die als nieuweling inlogt, haakt snel af. Het gaat alleen over VO, MBO enz.
      Dat het BO het fundament is van het hele onderwijs gebouw, dringt niet door.
      Volhouden, dat wordt de vraag.

      • je hebt
        helemaal gelijk maar komt dat niet vooral door het feit dat de PABO als eerste opleidingsinstituut kelderde in kwaliteit? De lerarenopleidingen hebben het iets langer volgehouden, ongeveer tot de M.O. ophield te bestaan. Er zijn dus heel weinig basisschoollerearen die kunnen spellen en rekenen. En dus heel weinig die zich druk maken over de kwaliteit.

        • Ach Lente,
          je klinkt als herfst.
          Als alles keldert, moet je dus in die kelder beginnen met renoveren.
          Basisschool leraren zijn er steeds minder, maar juffen en meesters spellen en rekenen prima.
          Maken zich heel druk over de kwaliteit.
          Maar de werkdruk loopt uit de hand.
          Daal eens af,
          ga kijken.
          Zucht.

          • lieve leo.
            ik heb in mijn gehele loopbaan als ouder nog geen enkele basisschoolleraar gezien die kon spellen. (Ik heb de rapporten en verslagen van mijn kinderen goed gelezen) , rekenen kan ik minder goed beoordelen maar is volgens de meeste onderzoeken onder de maat. Hoe oud ben jij als ik vragen mag?
            P.S. Ik ben al 49, dus inderdaad in de herfst!!
            p.s. 2 daarbij komt, dat je mag verwachten dat juffen en meesters kunnen uitleggen hoe de spelling werkt en hoe je moet rekenen dus dat zij het heeel goed zouden moeten weten.

          • En dat zelfde gemis
            heeft mij zo’n slordige 1000 euro gekost aan een onderzoek naar didactische achterstanden en een aantal bijlesjes. Ik heb daartoe spaargeld moeten aanspreken. Het begon mij op te vallen dat mijn zoon in begin groep 8 nog niet goed met breuken kon rekenen, geen staartdeling kon maken (was in de ban gedaan) en men te elfder ure met de werkwoordspelling was begonnen. Zo kwam ik er tenslotte achter dat er heel wat kinderen waren die buiten school extra lessen volgden. Behalve de kinderen van ouders met een laag inkomen.

          • op de middelbare
            school hadden ze voor mijn oudste zoon nog steunlessen voor de kinderen die met te weinig rekenkennis van de basisschool kwamen, dat is al lang afgeschaft (hij zit nu in de zesde) en de bovenbouwdocenten zitten met het probleem van leerlingen met weinig of geen basiskennis

          • Pas
            56. Hoogzomer dus.
            En blij dat je ook ’n mening over het BO hebt.
            Mijn mening over het BO (van binnenuit) en die van veel BONners ( van buiten), zijn die over twee verschillende werelden, zo lijkt het steeds meer. Vooralsnog probeer ik ’n luis in de pels te blijven.
            Dat is niet zo moeilijk, ik geef les op verschillende scholen in allerlei groepen. Maak deel uit van dat fundament van het onderwijs gebouw. Het terugdraaien van dat wangedrocht, dat die bezuiniging WSNS was, lijkt me ’n goed begin om echt iets positief te veranderen.
            Het “lieve”in de aanhef, lees ik gelukkig ook positief.
            Vandaar dat ik even glimlachend naar boven wuif.

      • Kom kom Leo
        Je moet me maar niet kwalijk nemen, maar deze opmerking begint verdacht veel op het toe”eigenen van een probleem te lijken.
        Alsof niemand het over het basisonderwijs kan hebben behalve dan jezelf.

        De basisschool problemen zijn erg belangrijk, wellicht de belangrijkste van alle onderwijs problemen. Ik zie nooit een post hier op de site die dat begatelliseert.
        Verder passen ook de PO problemen uitstekend in de geformuleerde uitgangspunten van BON. Dat er minder PO leerkrachten hier actief zijn dan wellicht VO leerkrachten zal zo zijn. Hoe meer leerkrachten uit het PO zich bij BON aansluiten hoe liever.

        Wat verwacht je eigenlijk van de niet PO deelnemers van BON? Dat ze niets zeggen over het PO (ik heb zelf wel een sneer van je gekregen dat ik er beter niets over zou kunnen zeggen, want ik werk daar niet). Verwacht je dat men er juist we over spreekt, maar enkel bevestigt wat jij zelf zegt?

        Laten we ons best doen om zoveel mogelijk PO leerkrachten te interesseren. Daar waar ik contact met hen heb blijf ik hen op deze site wijzen.

        • Dat de basisschool problemen
          wellicht de belangrijkste van alle problemen binnen het onderwijs zijn, is een stelling die erin moet blijven.
          Omdat het BO het fundament is, waar de rest op rust en van afhankelijk is.
          Genoeg BO scholen, waar alles z’n gangetje gaat (hier en daar wat spelfouten nagelaten), maar in de grote steden is ’n ontwikkeling gaande, die zich als ’n inktvlek aan het uitbreiden is. Die niets te maken heeft met salarisschalen of HNL. Maar met gedragsproblemen, 2talige kinderen, rugzakjes, parttimers, werkdruk en verdwijnen van mannen.
          Ik eigen me geen probleem toe, ik sta er middenin.
          Weg met WSNS.

          • Dank je.
            JanW!

            Heeft wel iets, om iemand in de woestijn tegen te komen, die je ’n slokje water geeft.

          • Tweetalige kinderen?
            Als ik zoiets hoor, dan denk ik: dat zijn kinderen die twee talen beheersen: Vlamingen of Walen misschien, of Zwitsers. Wees er blij mee, met zulke handige donders! Maar kennelijk is het een probleem.
            Ik heb het vermoeden dat ’tweetalige kinderen’ een eufemisme is voor kleine Marokkaantjes, Ghaneesjes en Somali’s die geen Nederlands verstaan.
            Corrigeer me als ik het mis heb. Mocht ik het goed hebben, dan kan je, om misverstanden te voorkomen, beter een andere naam voor dat verschijnsel gebruiken. Is buitenlander niet een betere uitdrukking voor zoiets? Of, als ze hier geboren zijn en desondanks de landstaal niet machtig zijn, NUL-talige kinderen?

          • allofone allochtonen
            Alls ze hun moers taal spreken: Allofoon (allofone allochtonen)
            anders antifoon

          • geheel en al geschikt voor de 2e fase dus
            Spreken vloeiend twee halve talen. Zo hadden de boven ons gestelden het nu bedoeld.

          • die problemen zijn er zeker ook
            De problemen die je noemt zijn er ook. Die poets je niet weg door HNL af te voeren. Ik merk alleen dat het basisonderwijs al lange tijd meer aangroepswerk en projecten lijkt te doen dan het VO. Ik ken geen klaslokaal in het basisonderwijs waar de kinderen niet in groepjes zitten. Veel VO lokalen hebben nog de ouderwetse rijen opstelling. Het rekenonderwijs in het PO is sterk talig geworden. Ook hier was het PO “voorloper” op de ontwikkelingen die later in het VO plaatsvonden. Ik denk dat deze veranderingen de problemen die je noemt hebben versterkt. BIj allochtonen lijkt het me algemeen bekend: hoe taliger het rekenonderwijs, hoe minder geschikt voor deze doelgroep, hoe meoilijker die kinderen het vinden, hoe minder zelfvertrouwen en de spiraal gaat verder naar beneden.
            Iets dergelijks gedt ook voosr sommige gedragsproblemen. Die uiten zich sterker bij veel groepswerk. Hoe gestructureerder de omgeving hoe gemakkelijker voor sommigen van die kinderen. Dat laat onverlet dat er veel te veel kinderen met ernstige gedragsproblemen in het reguliere basisonderwijs worden geplaatst.

            Maar ik ben zeer benieuwd naar jouw mening hierover. Wat denk jij van realistisch rekenen in relatie met kinderen die slecht Nederlands spreken. Wat denk jij van projecten en samenwerken aan de ene kant en meer klassiek onderwijs aan de andere kant? Kortom: hebben de problemen in het PO werkelijk niets te maken met de onderwijsvorm, of is de ontstane vorm juist minder geschikt voor de moeilijke kinderen waar je midden in staat?

          • Weet je 45,
            er zijn veel dinsdagen en donderdagen dat ik ADV/BAPO geniet. Laten we er een prikken en dan gaan we samen naar ’n pittige basisschoolklas om e.e.a. eens van binnenuit te bekijken.

  3. Taakuren
    Ik weet van een school, waar het bestuur een paar geleden eiste dat de leerkrachten alle taakuren in het schoolgebouw aanwezig waren. Dan zou controleerbaar zijn dat alle taken zouden worden uitgevoerd en er geen collega’s te vroeg naar huis zouden gaan om vervolgens de vrije tijd te genieten. Het gevolg was dat die leerkrachten zich precies aan het aantal te werken uren gingen houden. Gevolg: het werk kwam lang niet af, want tijd = tijd en men vertrok naar huis zodra de tijd om was. Het heeft maar een paar maand geduurd voordat de maatregel werd teruggedraaid… De opgelopen schade is, lijkt me, dat het personeel het bestuur niet meer vertrouwt.

  4. Het begin is er
    Het begin is er:
    13 april 2007 – De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) doet mee aan een proef met het uitbesteden van examencorrectie. Het gaat om Engelstalige toetsen die in India worden nagekeken. Lees verder….

  5. Minder werkdruk door uitbesteden ?
    Minder werkdruk door uitbesteden?
    De kopieerapparatenfabrikant en de HAN hopen met het outsourcen van examencorrectie de werkdruk van docenten, die nu vaak veel uren kwijt zijn met nakijkwerk, te verlichten. Zo moeten ze meer tijd krijgen voor hun studenten en het bijhouden van vakkennis. Lees verder….

    • Onbegrijpelijk
      Nakijken van proefwerken en examens is een van de belangrijkste terugkoppelmogelijkheden voor een docent. Wat is er niet begrepen? Waar moet ik extra aandacht aan besteden? Wie heeft er de kantjes vanaf gelopen? Mijn oordeel over leerlingen en eigen lesgeven hangt hier essentieel mee samen. Als je docenten wilt loskoppelen van deze informatie moet je vooral gaan outsourcen. Dan kunnen ze met de geringe tijdwinst die het oplevert op een moeizamere manier proberen om diezelfde informatie te achterhalen.

      • Is al jaren onderbelicht in het HO
        In het hoger onderwijs wordt, in mijn omgeving, al jaren geen aandacht meer besteed aan deze terugkoppelmogelijkheid. Om meestal organisatorische redenen. Door het semester-of kwartaalsysteem zie je de studenten na het tentamen niet meer in dezelfde groep terug, dus is bespreken van de tentamens niet meer mogelijk. Het enige waar studenten in geinteresseerd zijn is het cijfer en of er nog wat bij kan. Dat heeft zijn weerslag op de waarde van het cijfer: een 5,4 is vragen om moeilijkheden, voor een 4,6 komt bijna niemand langs.

Reacties zijn gesloten.