Een van de wensen die BON heeft wordt vervuld:
www.volkskrant.nl/binnenland/article475022.ece/Centrale_examens_voor_alle_mbo_s
(Toch heel aardig gedaan voor mensen die volgens de buitenwacht niet veel meer doen dan in de lucht schieten 😉
Een van de wensen die BON heeft wordt vervuld:
www.volkskrant.nl/binnenland/article475022.ece/Centrale_examens_voor_alle_mbo_s
(Toch heel aardig gedaan voor mensen die volgens de buitenwacht niet veel meer doen dan in de lucht schieten 😉
Reacties zijn gesloten.
Copyright & kopiëren; 2025|WordPress thema door MH Themes
Gefeliciteerd medebonners
Simon was me voor. Na mijn ontbijt met krant spoedde ik me richting ons forum om dit heugelijke nieuws te melden. Gefeliciteerd allemaal!
Overigens blijven er voor mij wat vragen over. De krant meldt dat ‘een meerderheid van de kamer’ dit wil.
– Het is me niet duidelijk of de Tweede Kamer al besloten heeft en wat de reactie van de staatssecretaris hierop is. Uiteindelijk moet zij het uitvoeren.
– In de kop van het artikel worden alleen de vakken Nederlands en Engels genoemd. De rest van het artikel suggereert dat het over alle vakken, dus ook de beroepsvakken en maatschappijleer, zal gaan.
– Grootste twijfel: geldt dit dan alsjeblieft ook voor de lagere niveaus? Desnoods zijn er twee profielen: een uitstroomprofiel (dus alleen gekwalificeerd voor de arbeidsmarkt) en een doorstroomprofiel (recht op toelating tot een hogere opleiding). Juist in dit onderscheid zitten vaak de verschillen.
Twee vliegen in één klap
Of zie ik het te optimistisch?
Het gaat om “centraal”, onder verantwoordelijkheid van de overheid opgesteld dus.
EN het gaat om examens. Dat zijn van die dingen waarbij iemand die er voor doorgeleerd heeft vragen stelt aan een student die daardoor wordt beoordeeld. U weet wel van vroeger.
Het gaat dan NIET om een klassesituatie waarin groepjes van 3 leerlingen met behulp van PowerPoint in 15 minuten zelf vertellen wat ze hebben geleerd, waarna de beoordeling door de andere kinderen in de klas in gezamelijk overleg voor iedereen een zeven oplevert.
Het gaat dan ook niet om een tafereel waarbij leerlingen me de pertjes scheef op het hoofd een rijmelarij opvoeren op de dreunende tonen van steeds weer het zelfde electronische geluid en daarmee hun voldoende voor Nederlands danwel Engels binnenhalen..
NRC
Ook de NRC heeft het bericht.
Belangrijkste zin:
“Volgens PvdA-Kamerlid Staf Depla is het nu niet meer de vraag of, maar de vraag hoe centrale examens worden ingevoerd in het mbo. ”
Nu moeten we als BONners dus denken over het ‘hoe’.
mijn eigen nutteloze onwetenschappelijke onderzoekje
Ik klikte op de link van Mark naar het NRC artikel en de allereerste gedacht van mij is “maar……..”
Nu ben ik benieuwd of anderen hetzelfde opvalt of hetzelfde denken.
reacties naam mn interne mail, anders gaat mn eigen nutteloze en zeer onwetenschappeljke experimentje mis.
Ik ben..
..hier ontzettend blij mee!
Aan het BON-bestuur: gefeliciteerd!
Nederlands
Hoe die praktijkvakken geëxamineerd moeten worden, weet ik niet. Hoe het vak Nederlands op centraal niveau afgenomen moet worden, weet ik wel. Ik vind dat schrijfvaardigheid op het landelijke menu moet komen te staan. Het examen bestaat uit twee delen: een spellingtoets en een briefopdracht. In welke tak je als mbo’er ook komt te werken, je zult af en toe een brief zonder spelfouten moeten schrijven. Dat kan iedereen leren, als je maar genoeg oefent. Om er zeker van te zijn dat de leerlingen genoeg oefenen, moet dit onderdeel in het centraal examen komen. Spellingtoetsen en briefopdrachten zijn redelijk eenvoudig te construeren, te examineren en te corrigeren. Dus ministerie van OCW: invoeren maar!
Het erge is dat er vanmorgen op de radio
…weer commentaar uit de linkse hoek kwam, dat dit de autonomie van de scholen zou aantasten.
En van de rechts hoek
hebben we in dat opzicht ook al weinig te verwachten.
Autonomie van scholen gaat over HOE de resultaten te bereiken, niet over WELKE resultaten bereikt moeten worden. Wanneer leren politici dat toch eens?
Ook ik ben hier bijzonder
Ook ik ben hier bijzonder blij mee en weet zeker, dat dit zonder BON niet was bereikt. Bedankt bestuur! En er worden 2 vliegen in een klap geslagen: de kenniscomponent wordt getoetst en alle beleidsmedewerkers die zich met de examens bemoeien kunnen weer voor de klas. Maar we zijn er nog niet. Veel niveau 4 opleidingen zijn bv. eigenlijk economische opleidingen: Hotelschool, Detailhandel, MEAO. Deze vakken moeten ook centraal worden getoetst. Van technische opleidingen weet ik niet zoveel, maar ik kan me voorstellen, dat ook hier kernvakken centraal getoetst moeten worden (wiskunde?). En de staatssecretaris moet zich uitspreken over de toetsing van vaardigheden zoals houding en gedrag binnen het CGO – waar zij zo enthousiast over is. Worden alle docenten psychologen? Op zich niet zo vreemd, als je ziet hoe er met bevoegdheden wordt omgegaan!
CGO houding en gedrag NIEUW???
Ik had vroeger op de lagere school al cijfers voor vlijt en gedrag (weest gerust: die waren bij mij altijd ruim voldoende ;-).
Gaat het CGO, heb ik nu begrepen opnieuw cijfers voor vlijt en gedrag introduceren?
Wie willen er nu terug naar de jaren vijftig?
Orde en netheid
[img_assist|nid=3120||link=node|align=left|width=80|height=100]
De rubriek ‘vlijt’ stond bij mij niet in het lijstje, dat was vanzelfsprekend 😉
Wel ‘orde en netheid’ .
Ja, ik was een braaf kind 😉
En waarom niet terug naar de jaren 50? Wat is er mis met het vakkenpakket?
De jaren vijftig? Zeg maar 1930!
Hoezo “opnieuw”, 1945: Gaat het CGO, heb ik nu begrepen opnieuw cijfers voor vlijt en gedrag introduceren? Wie willen er nu terug naar de jaren vijftig??
Als sinds 1930 – het begin van de opleiding (IVA Driebergen) – krijgen leerlingen cijfers voor Inzet en Optreden. Lekker ouderwets, hè? Weliswaar tellen ze in absolute zin niet mee voor de overgang, maar ze worden wel zeer consciëntieus bijgehouden en beargumenteerd. En wanneer een leerling een overstap naar een gemakkelijker programma wil, maar voor die tijd geen moer heeft uitgevoerd kunnen we die overstap juist op grond daarvan blokkeren. Andersom: iemand die voor inzet een 8,5 heeft maar gewoon het niveau niet haalt, helpen we graag. Ik heb in de afgelopen 5 jaar één geval meegemaakt waar iemand een inzetcijfer 9,5 kreeg (zij werkte zich echt helemaal drie slagen in de rondte) en toch geen diploma wist te behalen. Dat zijn best lastige momenten ……..
En wanneer een potentiële werkgever aan ons vraagt wat voor persoon een sollicitant (die van onze school komt) is, kijken we niet zozeer naar de cijfers voor de schoolvakken, maar vooral naar inzet en optreden. Mits deze cijfers echt beargumenteerd worden gegeven, vormen ze een goed instrument om de leerling te begeleiden op weg naar zelfstandigheid en volwassenheid.
Zijn we net goed bezig komen ze weer met wat anders.
Onze school MBO ICT opleiding is net bezig de Proeve van Bekwaamheden te intregreren in de stages. Dit alles naar volle tevredenheid van de deelnemers en de bedrijven.
De samenwerking tussen de docenten en de stagebegeiders van de bedrijven werkt prima en geeft ons inziens een beter beeld van de competenties van de deelnemer dan een landelijk examen .
Ook de spreiding in tijd, niet 1 dag maar een gehele stageperiode is voor de deelnemer prettiger. (Stel je een deelnemer met examenvrees voor)
Naar mijn idee zou dit voor een kappersopleiding ook ideaal zijn.
Het enige voordeel voor het landelijk examen is dat de docenten geen tijd meer hoeven te besteden aan deze examens.
Dit alles sluit ook prima aan bij de CGO gedachte van het onderwijs.
CGO moet trouwens geen doel zijn maar een middel.
Wij als school gebruiken projecten en vakinhoudlijke lessen dus een vorm van CGO met de oude vertrouwde klassikale lessen.
Alles centraal?
Er is m.i. niets tegen om via Proeven van Bekwaamheid iemand een diploma te laten behalen. Als dat tijdens de stage gebeurt, ook best. Mits een en ander maar zorgvuldig geborgd wordt. Overigens: in hoeverre werken jullie hierbij samen met andere MBO-ICT opleidingen? Wellicht is het mogelijk om voor deze Proeven een landelijke set normen op te stellen. Krijg je toch weer een soort landelijke examens, maar dan in de tijd verspreid.
Daarnaast: ook MBO-ICT’ers krijgen (hoop ik) meer ‘generieke’ vakken, zoals Nederlands of wiskunde, die zich er wel voor lenen om landelijk op één moment te toetsen.
Overigens: iets aanprijzen met de opmerking “Dit alles sluit ook prima aan bij de CGO gedachte van het onderwijs” is op dit forum geen aanbeveling 🙂
Er is wél iets tegen Proeves van Bekwaamheid
Jammer Marten, dit keer zijn we het niet zo eens. Ik vind dat een Proeve van Bekwaamheid (mits goed voorbereid en uitgevoerd) hoogstens kan meten wat een vakmens doet. Helaas meet de PvB vrijwel nooit waaróm iets op een bepaalde manier gedaan wordt.
Dit leidt er in veel gevallen toe dat de aapjes het kunstje wel geleerd hebben, maar niet begrijpen waarom ze iets op een bepaalde manier of met een bepaalde berekening moeten doen. Dat maakt dat er domme fouten gemaakt kunnen worden als er andere dan standaard handelingen uitgevoerd moeten worden. Ik vind diplomering op grond van alleen een Proeve van Bekwaamheid dan ook een vernedering voor de echte vakmens.
Jammer ….
Dank voor je uitleg over een Proeve van Bekwaamheid. Kennelijk zag ik die in mijn optimisme wat uitgebreider (dus inclusief ‘waarom doe je dat zo?’) dan wat er in werkelijkheid in blijkt te zitten. Als die PvB inderdaad zo beperkt is, is de waarde als diplomeringsinstrument inderdaad zeer beperkt. Het kan, lijkt me zo, een meetpunt zijn voor de beroepsvaardigheden van de vakmens op moment X. Klopt dat?
Proeve van bekwaamheid
1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9; 10; 11; 12; *inverted bon*
Tot slot: *Proeven van bekwaamheid*
PvB
Zelf heb ik te weinig ervaring met Proeves van Bekwaamheid. Dit is mijn indruk als ik bij collega’s zie hoe deze zaken worden aangepakt. Misschien gaat het toch te ver om hierbij álle PvB’s te diskwalificeren, maar ik hoor graag voorbeelden waarbij wel een brede kennis wordt gemeten en een motivatie wordt gevraagd waaróm een probleem op de gekozen manier aangepakt wordt.
Bij ons is ook het probleem dat de opdracht van een PvB altijd ruim van tevoren bekend is. Het is een opdracht, waar je een tijd aan kunt werken.
CGO wordt juist gepresenteerd als doel
m4you: bij mij op school heeft de medezeggenschapsraad geprobeerd enige duidelijkheid in het geleuter over CGO te scheppen. De conclusie was dat CGO doel is (competenties, of wat daar voor doorgaat) en géén middel……………….. De didactiek zou ter keuze van de betreffende docent moeten blijven.