beloning en waardering

Mijn achtergrond:
veertiger die de deeltijdleraren opleiding volgt die zich verbaast over
een aantal zaken binnen het onderwijs.

1. de laatste jaren zijn er veel meer mogelijkheden voor docenten bijgekomen om andere taken te vervullen. Managementtaken, bouwcoordinatoren, onderwijsbegeleidingsfuncties, etc etc. en zodra
je minder voor de klas staat (en echt productief bent) gaat dat
gepaard met meer loon. Onderwijs geven wordt blijkbaar niet gewaardeerd
en staat onderaan de ladder met als gevolg dat vaak de beste krachten weggelokt worden van de werkvloer.

C.j. Bol
Hoorn

6 Reacties

  1. Ongelijke beloning en onderzoek mensapen
    Zijn naam ben ik even kwijt, maar ik zag enkele maanden geleden een reportage over een onderzoek dat was uitgevoerd door een in de VS gevestigde Nederlandse bioloog (niet mijn vakgebied, overigens). Hij had het effect onder mensapen onderzocht van eerst gelijk belonen bij gelijke taken en daarna verschil in belonen. De reactie was zeer verhelderend. De apen wilden aanvankelijk voor hun beloning graag taken leren en er ook nieuwe bij leren. Maar toen er verschil werd gemaakt in beloning, ging de beter beloonde aap weliswaar harder werken, maar de andere apen lieten het er massaal bij zitten: zij haakten volledig af.
    Dus als je in het onderwijs docenten wilt demotiveren, moet je vooral ongelijke beloning invoeren onder het mom van prestatiebeloning.
    Het is bovendien de deur openzetten naar nog meer geslijm met het management en getrap naar beneden. Niet doen.

    • beloning naar vooropleiding is goed!!!!
      Met dit argument worden hoogopgeleide docenten op een zelfde armzalig salaris gehouden als tweedegraders. Er moet onderscheid worden gemaakt naar prestatie voorafgaand aan de aanstelling als leraar, en prestatie in de hoedanigheid van leraar. Prestaties voorafgaand aan de aanstelling moeten zeker beter worden beloond; het is een schande dat academici worden afgescheept met een salaris als waren zij HBO-stagiaires. Lekker motiverend! Trouwens: Weinig flatterende vergelijking, die chimps. Ik hoop dat ik niet ZO lelijk ben.

      • Deze discussie is al vaak gevoerd op dit forum
        De discussie over de betaling van docenten is al erg vaak op dit forum gevoerd. Mark Peletier heeft hiervan op een gegeven moment een mooie samenvatting gemaakt met de vraag om het daarbij te laten. Ik weet echt niet waarom de discussie dan toch steeds weer terug komt.
        De verleiding is groot om weer opnieuw al mijn argumenten naar voren te halen (je beloont mensen op prestatie, NOOIT naar behaald diploma, dat sowieso heden ten dage al twijfelachtige waarde heeft). Ik zal aan de verleiding niet toegeven.

Reacties zijn gesloten.