België: grootste probleem is dalende rekenvaardigheid

Vlaanderen ziet zich genoodzaakt tot aanpassing van het leerplan voor wiskunde, aldus de Gazet van Antwerpen.

—————————————————————–

“Wiskunde moet in de eerste graad van het secundair onderwijs minder abstract en meer toepassingsgericht worden. Er moet ook meer ruimte komen voor dagelijkse taal in de wiskundeles.

Daarom wordt in de eerste graad van alle Vlaamse katholieke scholen vanaf september 2008 een nieuw leerplan voor wiskunde ingevoerd.

Uit een bevraging binnen het vrij onderwijs in 2004 bleek dat het huidige leerplan voor wiskunde, waarin een overzicht staat van de leerstof die in de klas moet worden behandeld, te zwaar is. Het grootste probleem is de dalende rekenvaardigheid van de leerlingen. Bovendien hebben leerlingen door hun zwakke taalvaardigheid soms ook moeite met bijvoorbeeld het analyseren van vraagstukken.

Het huidige leerplan voor de eerste graad dateert van 1997. Naar aanleiding van de invoering van de eindtermen – wat de overheid van leerlingen verlangt qua kennis – vond toen een grondige hervorming van het wiskundeonderwijs plaats. Wiskunde zou meer contextgericht worden. Maar onder meer door een gebrek aan aangepaste leerboeken keerden de leerkrachten na een tijd terug naar de vertrouwde wijze van lesgeven. Het leerplan bleek niet haalbaar.

”We zitten nu in de studiefase”, zegt André Van der Spiegel, pedagogisch begeleider wiskunde en voorzitter van de leerplancommissie. ”Tegen het einde van het jaar moet het nieuwe leerplan klaar zijn. Dan hebben we nog zes maanden de tijd om leerkrachten te briefen.”

Onze experte onderwijs Sabine Deman geeft u op haar expertenpagina meer uitleg.”

13 april 2007, bron

5 Reacties

  1. Ook in Vlaanderen
    De wiskundedidactici* zijn overal hetzelfde, ook in Vlaanderen. Alles moet contextgericht zijn; echte wiskunde, daar hebben deze mensen een hekel aan. Zelf waren ze niet goed genoeg om wiskundige te worden in plaats van wiskundedidacticus en dus moet de wiskunde vernielt worden. Het is de blinde haat van zij die tekortschieten.

    *Enkele goede uitzonderingen daargelaten.

      • Group-think
        De leider hierin is de Amerikaanse organisatie NCTM. De rest keuvelt dit gewoon allemaal na. Als je ‘hogerop’ wilt komen in de vakdidactiek, dan moet je ook wel. Tegenspraak wordt niet geduld.

Reacties zijn gesloten.