Arbeidsomstandigheden

Onderwijzers werken in belabberde omstandigheden vergeleken met (andere) ambtenaren.
Naast gebrekkige voorzieningen leven ze in een omgeving die stijf staat van ziektekiemen en hormonen.
In een GGD advies wordt daarvoor gewaarschuwd:
Onderzoek in Nederland heeft aangetoond dat het met het binnenmilieu in scholen over het algemeen slecht gesteld is. Een slecht binnenmilieu kan nadelige effecten hebben op de gezondheid en daarmee het verzuim verhogen van zowel leerlingen als leerkrachten. Bovendien kan een slecht binnenmilieu een nadelige invloed hebben op de leer- en doceerprestaties.
Moet daar niet beter op worden gelet door betrokkenen zelf?

31 Reacties

    • het kan nog gekker
      zit in vleugel waar de ramen niet open kunnen… wie dat bedacht heeft…

    • Sorry hoor
      Sorry hoor: weer zo’n eigen oplossing van een docent, i.p.v. protest aantekenen.

      Als er democratisch besloten is dat ik met groen krijt op een groen bord moet schrijven, schrijf ik met groen krijt op een groen bord. Veel van mijn collega’s kopen dan zelf wit krijt. Mijn klagende leerlingen stuur ik naar de directie. Je moet de verantwoordelijkheden leggen waar ze thuishoren.

        • Dan merkt dus niemand
          Dan merkt dus niemand dat er met het binnenklimaat iets aan de hand is, en het is kost energie (’s winters).

          • wat een flauwekul
            thuis zet ik ook een raam open. Met 30 kinderen wordt het binnenklimaat overal snel minder!
            Waar gaat het over?

          • Geen flauwekul
            Dit rapport is geen flauwekul: “Wanneer er onvoldoende wordt geventileerd hopen de verontreinigingen zich in het lokaal op. Omdat in schoollokalen de bezettingsgraad hoog is, vormen de aanwezigen zelf meestal de belangrijkste bron van verontreiniging.
            Zogenaamd bronbeleid is dan alleen mogelijk door het aantal kinderen per klas te verminderen. Dit is in de praktijk meestal geen optie. Ventilatie is in alle gevallen een essentiële factor en daarom het thema van deze richtlijn.”

            Veel scholen zijn in slechte staat. Het zal handen vol geld kosten ze “bij de tijd te brengen”, misschien is het verkleinen van de klassen dan wel een optie!
            Waar ik me tegen verzet is je eigen, simpele oplossing. Dat je het thuis ook doet is je eigen zaak, hoewel: het is ook mijn energie die je zo naar de vogeltjes laat gaan.

          • maar wist je dan niet
            dat schone lucht sneller opwarmt dan vieze? dus minder stookkosten! en dat een raam openzetten hetzelfde is als ventileren?

          • Je gaat niet op mijn punt in
            Je gaat niet op mijn punt in, en dat is jammer. Zo krijg je geen echte discussie.

          • je bedoelt dat
            ik met mijn eigen oplossing kom, in plaats van protest aanteken? Ik ontken dat ik een probleem heb. En ik ga wel op de punten in van stookkosten en ventilatie. Ik heb geen enkel probleem met een verkeerd binnenklimaat omdat ik voldoende ventileer.

          • waar wil je je nou druk over maken?
            Jij hoeft je niet druk te maken over stookkosten zolang er genoeg geld op een andere manier over de balk wordt gesmeten.
            Jij hebt wel baat bij goede arbeidsomstandigheden, want deze beperken zich namelijk niet tot alleen schone lucht!!

          • stookkosten
            gaan omlaag als je voldoende ventileert. Ik houd niet van energieverspilling.
            Mijn arbeidsomstandigheden gaan er enorm op vooruit als ik veel frisse lucht binnenlaat
            door een eigenhandig opengezet raam

          • voorbeeld
            Je bent een voorbeeld voor de moderne docent die zich druk maakt over wel of niet dubbelzijdig gecopieerd papier en zich niet druk maakt over het feit hoe stofvrij z’n lokaal is en dat het toilet maar één keer per dag wordt schoongemaakt (waar misschien wel meer dan 100 keer per dag gebruik van wordt gemaakt). Of over het feit, dat je niet fatsoenlijk je lokaal uit kunt lopen, omdat het niet berekend is op de grote hoeveelheid leerlingen die er toch tegelijkertijd les moeten heben.
            En zo zijn er veel meer slechte arbeidsomstandigheden te bedenken.

          • daar zeg je
            een hoop onwaarheden in een klein berichtje. Hoe weet jij waar ik me wel en niet druk over maak, behalve de zaken die ik zelf noem? Of herleid je die stellingen uit het feit dat ik graag een raam openzet?

          • voorbeeld
            Ik schreef dat je een voorbeeld was.
            Verder, heb ik al geschreven dat ik met deze discussie stop.

          • arbeidsomstandigheden!
            Volgens mij hebben we het hier over arbeidsomstandigheden. Natuurlijk kun je een raam openzetten, als het raam niet open kan, zet je de deur open, want ventileren wil je als je met z’n dertigen of meer in een lokaal moet zitten.
            Eigenlijk zou het logischer zijn dat er automatisch geventileerd werd en dat je als docent je daar ook niet nog eens druk over zou moeten maken!
            Zolang docenten doorgaan met elk voor zich z’n problemen op te lossen, zullen we nooit fatsoenlijke arbeidsomstandigheden, nooit een salaris die bij onze prestatie’s hoort en nooit de waardering krijgen waardoor we weer de bevlogen docenten worden die we in het verleden waren.
            IK heb een lokaal tot mijn beschikking waar ik af en toe met 30 leerlingen in zit, waar geen audio apparatuur staat (ik ben talendocent), waar mijn bureau stijf tegen het bord aanstaat, zodat ik me niet kan verroeren en waar -als ik het lokaal uit wil- over tassen moet stappen om achterin het lokaal te komen. Inmiddels zit ik alweer een half jaar ziek thuis. Van mijn werkgever heb ik in al die tijd nog niets gehoord. Over arbeidsomstandigheden gesproken!
            Wat zullen we doen? Blijft ieder voor zich het raam openzetten, of gaan we betere werkomstandigheden eisen? Wel eens gehoord van de ARBO? Heb je bij jou op school wel eens geïnformeerd hoe dat op jouw school is geregeld? Of blijf je in je uppie druk met het openzetten van ramen?

          • moet je horen,
            ik heb weinig op airconditioning er gaat niets boven ouderwets frisse lucht van buiten!
            waar gaat het nu eigenlijk om?

          • dat kan
            dus stop ik met deze discussie.
            Ik denk namelijk dat je het niet wilt snappen.
            Nog te jong?

          • en nu weer allebei terug in
            en nu weer allebei terug in de bankjes en luisteren naar meester max! 😉

          • Dit las ik nog in een ander draadje:
            De Moloch houdt van schaken.
            Ingediend door Leo op Di, 10/04/2007 – 17:55.
            Kan het goed, zelfs zonder handen.
            Docenten staken niet. Ze slikken.
            Zonder tanden. Of ze stikken.

            Ik voeg er aan toe:
            Docenten slikken en protesteren niet tegen hun arbeidsomstandigheden.
            Dat is het probleem en niet het openzetten van een raam of een deur.

    • Open raam Open deur
      Het effect van een open raam is waarschijnlijk zeer positief.

      Wie gaat daar op promoveren ?

      (of is)

    • Ongelukkig de docent …
      Die dit er ook nog bij heeft. Geluidoverlast; Werkoverlast; Overlegoverlast; Stressoverlast; Gebrek aan waardering; Gebrek aan regelmogelijkheden … In een echte fabriek zijn die zaken niet toelaatbaar, in het onderwijs zijn ze regel.
      En over dat raam dames: ik zette altijd raam en deur open. Tot mijn verrassing werd de klas daar stiller van, alsof ze bedachten dat ze anders in de gang te horen waren.

      • ARBO
        “In een echte fabriek zijn die zaken niet toelaatbaar, in het onderwijs zijn ze regel.”

        De arbo-regels gelden ook in het onderwijs.

        De “implementatie” blijft veelal steken in de burocratie..
        Veiligheid en gezondheid in nieuwbouw… (??)

Reacties zijn gesloten.