Afschaffen Reken- en Taaltoetsen

De VO-raad in zijn wijsheid heeft geadviseerd de reken- en taaltoetsen af te schaffen. Wat een onzalig plan!

Sinds de aankondiging dat er doorlopende leerlijnen met meetellende exameneisen zouden komen zijn de taal- en rekenniveaus al aanmerkelijk verbeterd. In het MBO worden al enkele jaren de zg. nulmetingen uitgevoerd en met elkaar vergeleken. Er zit een duidelijke stijgende lijn in. Zelfs het voornemen om rekenen en taal te laten meetellen heeft dus al geholpen. 

In alle voorgaande jaren bleken de diploma's van het VMBO (die toelating geven tot het MBO) geen enkele garantie in te houden voor het niveau van zowel Taal als Rekenen. Sterker nog: wij als MBO-docenten kregen de indruk dat vier jaar ingeschreven zijn op een VMBO wel voldoende was voor een diploma. Zelfs bij Techniek kregen we -meer dan ons lief was- leerlingen binnen die voor rekenen nog onder 1F scoorden. Voor taal stond het er ietsje beter voor.

Wat waren wij dan ook blij met het voornemen dat Reken- en Taalexamens zouden meetellen voor de diplomering. We kunnen dan in ieder geval uitgaan van een minimumniveau en daarop voortbouwen. Helaas staat de zorgvuldig opgebouwde invoering van de reken- en taaltoetsing nu weer ter discussie. Het waarom is mij niet duidelijk, behalve dat het misschien wel weer 'zielig' zou zijn voor de betreffende leerlingen als ze na vier jaar trouwe inschrijving ook nog zouden kunnen zakken.

Dat laat onverlet dat er op de betreffende examens veel kritiek mogelijk is. Jan van der Craats heeft daarover meermaals zijn kritische licht laten schijnen. De examens zijn veel te talig en meten nauwelijks de rekenvaardigheid, terwijl het toestaan van de rekenmachine natuurlijk al helemaal desastreus is. Als die toetsen niet deugen, dan moeten we strijd voeren om ze te veranderen, maar we moeten vooral niet de reken- en taaltoetsen afschaffen.

Misschien zijn de betreffende toetsen in HAVO en VWO niet nodig (hoewel ik dat ernstig betwijfel) maar voor afronding van VMBO en daarmee toelating tot MBO zijn de toetsen écht broodnodig. Alsjeblieft Paul Rosenmüller en consorten: kom tot bezinning!

 

11 Reacties

  1. Mee eens; zoon
    Mee eens; zoon (eindexamenklas vmbo-tl) heeft nog nooit zo veel aan rekenen gedaan als nu de rekentoets in aantocht is, en heeft ook nog nooit zo veel rekenen geleerd. Dat de 2F-toets te talig is zie ik niet zo; het is qua taal allemaal nogal basic, en als de basiskennis van het rekenen op orde is, lijkt het mij dat de leerlingen er in principe mee uit de voeten moeten kunnen. Voor de havisten en vwo’ers zijn de toetsen inderdaad wellicht niet nodig (geen idee) maar alsjeblieft: handhaaf ze voor het vmbo! Rosenmuller is niet in het belang van de vmbo-leerling bezig, maar slechts voor schoolbesturen die het allemaal maar lastig vinden.

  2. Goede reken- en taal-toetsen

    Goede reken- en taal-toetsen zijn voor het VWO zijn wel degelijk nodig, maar dan wel op het moment dat een leerling wil worden toegelaten tot het VWO. Vroeger was er een toelatingsexamen VWO (HBS of Gymnasium) waarvan wiskunde en taal deel uitmaakten en die wel degelijk een voorspellende waarde hadden. Je kon echt wel stellen dat als de kinderen na een goede voorbereiding op het toelatingsexamen daar niet voor slaagden zij  zeer waarschijnlijk ook niet in staat waren een VWO-diploma te halen. En het is zund om van de docenten exacte vakken te eisen dat ze eerst nog reken- en taal-achterstanden wegwerken. Vooral op onze slimste leerlingen moeten we zuinig zijn.

    Over HAVO kan ik niets zeggen. Dat bestond niet in de tijd dat ik secundair onderwijs volgde. Maar aangezien het niveau ervan lager lijkt te zijn dan het vroegere MULO-B ………..

  3. Kersje, dank voor je bijval.

    Kersje, dank voor je bijval. Verbazingwekkend weinig reacties van andere rekenliefhebbers. Ik moet wel eerlijk zeggen dat ook ik kritiek heb op de rekentoets. Daarom moet hij niet afgeschaft worden, maar verbeterd. We zien gewoon echt dat de rekenvaardigheden verbeteren dankzij het feit dat het menens gaat worden.

    Ik vermoed dat je verder ook gelijk hebt; de kritiek van de VO-raad heeft niets met goed onderwijs te maken. Lastig als je leerlingen niet kunt diplomeren zonder een goede rekenvaardigheid. Dat scheelt geld en verslechtert je positie in de ranglijsten.

  4. @Hinke,

    @Hinke,

     

    De rekendiscussie staat model voor de onderwijsdiscussie die we hier al vele jaren voeren. Het lijkt soms een omgekeerde Echternachprocessie. Voor BON van zich liet horen vonden politiek en besturen en feitelijk bijna geheel Nederland, dat ons onderwijs geweldig was. Bij wiskunde liepen we voorop en zelfs Amerika nam onze aanpak over. Mede dankzij BON weten we nu beter en inderdaad: er worden veel aktiviteiten ondernomen waarbij het geformuleerde doel is om het rekenniveau op te krikken. Netto-effect van deze activiteiten lijkt soms treurig: de projectgelden gaan naar de bekende organisaties en er verbetert niks. Wel wordt een controlecircus opgetuigd waar de bureaucratie dan weer dankbaar voor is. Dankzij onze kritiek zijn de voedertroggen weer ruim gevuld.

    BON pleitte ervoor dat de leraar weer centraal gesteld moest worden: niks 'coach' maar hoog opgeleide leraar. Na eerst voor gek te zijn uitgemaakt is het discours snel veranderd. Onze hymnen worden braaf uit volle borst meegezongen. Die leraar is zo vreselijk belangrijk, dus laten we ervoor zorgen dat hij in teamverband functioneert, een scherp beoordelingstraject doorloopt, de nodige bijscholing ondergaat en verantwoordelijk wordt voor de resultaten die hij haalt (maar de manier van lesgeven bepalen de bestuurders natuurlijk). Jet Bussemaker steekt de leraar veren in de reet om die groep daarna in de tredmolen te laten lopen van de proceduremensen. Onze zorgen zijn als door een volleerd judoca gebruikt om ons met extra heupzwaai voorgoed op de rug te werpen. Ippon.

    BON maakt bezwaar tegen de bestuurscultuur en de enorme schaalgrootte. Politiek  en bestuurders reageren met heen en weer geschuif van kleingeld en het ach en wee roepen over de Jossen Elberts van de onderwijswereld. Sectorraden pakken de handdoek op en versterken hun grip op individuele besturen. De minister roept over het versterken van de bestuurskracht, want de wijsheid kan toch niet uit den Haag komen?

    Iedere constatering resulteert in een versterking van procedures en procedures worden nu eenmaal bewaakt door raden, besturen en politici. Het is de genormaliseerde gang van zaken in een land dat meent dat niet de hippies, maar de managers voor de maakbaarheid van de samenleving zorgen. Misschien niet zo heel gek: de babyboom bestuurder staat niet zo heel ver af van haar vroegere zelf, de minister is daar een tekenend voorbeeld van.

     

    Sorry voor deze sombere mijmeringen.

     

     

     

  5. “Paul Rosenmöller

    “Paul Rosenmöller @prosenmoller* 20 feb.

    Rekenen belangrijk, maar laat rekentoets niet meetellen voor examen. Leidt zeker bij vmbo'ers tot schooluitval. Zie Telegraaf*. @VO_raad*”

     

    Rosenmöller in de Telegraaf*: “Er dreigt een afrekencultuur te ontstaan rond de rekentoets. Het is goed om het rekenniveau van leerlingen te bepalen en daar het onderwijs op af te stemmen, maar deze toets mag geen voorwaarde vormen voor hun diploma.”

     

    Nederland derdewereldland. Onderwijsmafia. Corruptie.

  6. Is de interliniëring

    Is de interliniëring aangepast? Geen dubbele [return] voor regel wit? Eén volstaat?

  7. Andreas Schleicher

    Andreas Schleicher @SchleicherEDU* 27 feb. – @OECD Edu*

    When learning maths: Mistakes are the most useful thing a kid can make via @joboaler| New blog post educationtoday* (of*)

     

    "Right now, “math is taught as a ‘right or wrong’ subject, which conveys the message that either you can or you can’t do it. This is a stereotyped message about who can achieve; and it has all the ingredients for failure and inequity — which is what you see in mathematics performance. A lot has to do with beliefs among teachers. One belief that the best teachers have is that all of their students can achieve.”

     

    Change is happening, albeit slowly. In the United States, for example, the new Common Corecurriculum puts greater emphasis on problem solving. (Results from the PISA 2012 assessment of problem solving will be released on 1 April.) “People are seeing results of problem-solving tests and they are freaking out,” Boaler said. “Industry wants change. Mathematics performance has to do with confidence: if students feel they can’t do it, that’s a huge barrier; it’s a damaging mindset to have, for both high- and low-performing students. But when you promote learning as a process, great things happen."

     

    Schleicher: fouten maken is het belangrijkste in het rekenonderwijs. Onderzoek: het onderwijs in wiskunde als een 'juist of onjuist'-vak heeft alle bestanddelen voor falen en 'inequity'. Het gaat om het geloofssysteem van leraren. De beste leraar gelooft dat alle leerlingen ('students') kunnen presteren. Sympathisant: ik zou een pedagoog het werk laten doen. Er zijn er genoeg*. Tot welke leeftijd kan dit proces van probleemoplossen plaats blijven vinden? Komt er nog een finaal examen ergens zo rond het twintigste levensjaar? Dertig jaar dan? Wanneer kan de maatschappij de vruchten van deze onafgebroken reeks probleemoplossende arbeid gaan plukken? Niet? Oh.

  8. Mag ik mijn stukje omzetten

    Mag ik mijn stukje omzetten in een concrete vraag: Rekentoetsen (en in het kielzog Taaltoetsen) mogen ze meetellen voor diplomering JA of Nee. Motiveer je antwoord; kort en concreet.

  9. Vooralsnog voor het vmbo wel,
    Vooralsnog voor het vmbo wel, zodat er een prikkel is voor vmbo-scholen om tekorten bij leerlingen op dit vlak aan te pakken en hun leerlingen met voldoende bagage hun (school)loopbaan te laten vervolgen. Ik verwacht dat dit jaar de resultaten aanzienlijk beter zullen zijn dan in de pilots, want nu wordt het pas echt serieus! Het beste zou echter zijn om voor de onderste regionen van de leerlingpopulatie in het PO het aanleren van de vaste traditionele algoritmen in ere te herstellen en bij hen niet de nadruk te leggen op het komen met meerdere oplossingsstrategieen. En veel oefenen in het PO! Dan hebben we misschien die toetsen niet nodig.

  10. Ja, natuurlijk moeten de

    Ja, natuurlijk moeten de toetsen meetellen voor diplomering, anders zullen scholen er geen aandacht aan besteden. Hoe die toetsen eruit moeten zien is een ander verhaal (niet zoals ze er nu uit zien…).

  11. Tot nu toe bijval. Ik had een

    Tot nu toe bijval. Ik had een discussie met Jan van de Craats hierover. Hij is blij als die toetsen de laan uit gaan, al denkt-ie (volgens mij) vooral aan het HAVO/VWO.

    Zolang de basisschool geen ingestampte rekenvaardigheden kan garanderen is die CITO-toets (die natuurlijk moet meetellen) broodnodig, al was het maar voor toelating op het beroepsonderwijs.Aan diagnostische toetsen hebben we daarbij niks. In zeer veel beroepen zijn uitstekende reken- en taalvaaridgheden nodig. Die kun je op MBO/HBO bijhouden, maar je kunt ze niet meer aanleren of uitbreiden. Daar heeft het MBO simpelweg de uren niet voor; die gaan naar de beroepsopleiding. Een uur per vak per week, daar moet je het normaliter op het MBO mee doen.

Reacties zijn gesloten.