ACCREDITATIE HOGER ONDERWIJS
Op 23 maart 2010 is er een voorstel tot wetswijziging aangenomen door de tweede kamer. Het gaat om het onderdeel Accreditatie in de wet op het hoger onderwijs.
Het wijzigingsvoorstel ligt nu ter behandeling bij de eerste kamer.
De verwachting is dat het nieuwe accreditatiestelsel begin 2011 in werking zal treden.
De achtergrond van de vernieuwingsgedachte is, dat opleidingen vaak al organisatorisch gegroepeerd zijn en dat een herhaaldelijk beoordelen van dezelfde soort documenten overbodig zou zijn. Het gemeenschappelijke deel voor een aantal gegroepeerde opleidingen kan dan een zogenaamde instellingsaudit worden.
De achtergrond is, dat er veel tijd, moeite en kosten worden gespendeerd aan een accreditatie en dat een instellingsaudit tot besparingen zou kunnen leiden.
Er worden nogal wat bewijzen gevraagd bij zo een accreditatie. Diegenen die aan een accreditatie hebben meegewerkt hebben achteraf het gevoel dat ze bewezen hebben dat een kat vier poten heeft.
Want waar gaat het om: gaan we op dezelfde manier bewijzen dat we een democratisch land zijn en dat we christelijk zijn ? Hoe zou dat gaan ?
Welnu op deze manier:
– Hoe vaak bent u in de kerk geweest.
– Hoeveel heeft u gegeven aan goede doelen.
– Geeft u eens vier voorbeelden van uw barmhartig gedrag van het afgelopen jaar.
– Verklaar op welke gebieden (ten minste 6) de heilige drie-eenheid op uw dagelijks
functioneren van toepassing is.
– Maak van uw gezinsleden een tien geboden matrix volgens de daarvoor geldende
instructie en pas de niveauqualificatie daarop toe.
En dan nog 56 andere van dit soort vragen.
U begrijpt dan misschien wat de ONZIN is van dit soort kwaliteitsdenken.
U begrijpt dan ook dat men u niet op uw woord vertrouwt, ook al bent u de paus zelf, u kunt pas als christelijk door het leven gaan, als u zich door deze onzin heen heeft geworsteld.
Deze wet is met algemene stemmen aangenomen door de tweede kamer. Weten deze kamerleden wel waarmee ze bezig zijn, hebben ze zelf wel eens aan de verkeerde kant van een dergelijk systeem gestaan ?
Waarom koop ik mijn onderbroeken bij de HEMA ? Omdat ik ze terug kan brengen als ze niet passen en dan zonder gemor mijn geld terug krijg. Iedereen begrijpt deze vorm van kwaliteit en idereen wist dat de TU Delft goede ingenieurs afleverde, althans in ieder geval tot voor de tijd van het accreditatiedenken.
De kwaliteit in het onderwijs moet worden bepaald door docenten, ouders, beroepsorganisaties, en bedrijfsleven waarbij een minimum aan kennis en een gewenste beroepshouding bepalend dienen te zijn.
Helemaal als er er bezuinigingen op het onderwijs komen dan dient de huidige vorm van een centraal geleide accreditatie te worden afgeschafd.
Eens, ééns, ééns!
Ik ben het helemaal eens met de afkeuring van de hedendaagse kwaliteitsbeoordelingen van opleidingen. Het lijkt overigens wel enorm op de nonsens die je van leerlingen zou moeten vragen om hun beroepscompeletenties te bewijzen. Het gaat uitsluitend om papier, om woorden, om (makkelijk te vervalsen) getuigenissen.
Er is maar één manier om kwaliteit van een opleiding te waarborgen: Centraal vastgestelde examinering, eventueel lokaal af te nemen. De samenleving moet kwaliteitsgarantie bieden en dit niet overlaten aan de ‘klanten’. Ook ouders laten zich misleiden door de luchtaanbevelingen in de verkooppraatjes van de marketingafdelingen van Universiteiten, Hogescholen en ROC’s.
Nu 100% slaagkans, mét gratis uitstapjes, zaklantaarntjes en pennen en docenten op elk uur van de dag te raadplegen, samenwerken in groepjes en een studielast van 20 uur per week, waardoor je bij de volletijdopleiding makkelijk kunt werken…………………….