Op 10 februari 2010 was er algemeen overleg tussen comm. onderwijs en de staatssecretaris over de wantoestanden in het mbo. [31524 – 48]
Ook de 850 urennorm kwam langs. Staatssecretaris Van Bijsterveldt over de norm:
“Wij mogen niet uitgaan van zesjes. De discussie is gaande of 850 uur überhaupt genoeg is.”
Tijd voor een evaluatie.
Dit rapport – Tijd voor kwaliteit – bereikte onlangs de Kamer [bijlage bij 31524 – 74].
Over de 850-norm zijn de onderzoekers helder:
de werking van de wet en het instrument van de urennorm van minimaal 850 uur in de beroepsopleidende leerweg (bol) en de handhaving daarvan biedt GEEN voldoende waarborgen voor voldoende kwantitatieve en kwalitatieve begeleide leertijd voor studenten in het mbo onder verantwoordelijkheid van de instelling.
quantiteit kan qualiteit niet vervangen
Ik denk dat BON wantrouwend moet staan tegnover elke poging om het aantal contacturen te verlengen. Leerlingen hebben er recht op dat contacttijd optimaal gebruikt wordt. (Leerlingen mogen niet opgehokt worden en als huiswerk maken onder begeleiing verplicht gsteld wordt moet gegarandeerd worden dat het stil is in de klas en er goede begeleiders zijn. Als de school niet voor goede begeleiders of een geluidrme leeromgeving kan zorgen moeten leerlingen het recht krijgen om huiswerk thuis te maken). Als de leerlingen reeds gedurende een gedeelte van de contacttijd slecht onderwijs krijgen moet misschien zelfs de contacttijd teruggebracht worden. In elk geval mag de ontacttijd niet verlengd worden zolang die contacttijd (gedeeltelijk) slecht gebruikt wordt,
Seger Weehuizen
Extra verplichtingen
Ook ik vind 850 (begeleide) onderwijsuren erg weinig, zeker als je weet dat stage-uren als begeleide onderwijsuren meetellen.
BON moet extra lesuren aanmoedigen maar hieraan de voorwaarde stellen dat er echt les wordt gegeven.
Je moet wel bedenken dat er inmiddels wat andere taken op het bordje van het MBO liggen. Het is bijvoorbeeld nu verplicht om Nederlands, Rekenen en Engels aan te bieden. Voor niveau 4 komen hiervoor zelfs examens, helaas voor niveau 2 niet en een struikelblok schijnt het al helemaal niet te mogen zijn.
Nederlands werd in veel opleidingen soms alleen een beetje ‘meegenomen’ bij de vakleer, rekenen en Engels werden heel vaak helemaal niet aangeboden en examens waren er ook niet.
Deze verplichting geeft overigens wel grote problemen voor de BBL. Die kunnen maar één dag naar school en 9 theorie-uren is al een enorme opgave, meer kan er echt niet bij. Hoe dat dus met Nederlands, rekenen en Engels moet is nog een beetje lastig.
VMBO?
Zou je na 10 jaar onderwijs het rekenen en het Nederland niet al voldoende moeten beheersen en eenvoudige Engelse teksten moeten kunnen lezen?
Ik moest in het 2de leerjaar van de mavo reeds mijn eerste boekje in het Engels lezen. Ik vond het verschrikkelijk, het ging erg moeizaam maar tegen het einde van het eerste boekje ging het lezen als vanzelf. Sindsdien heb ik nooit meer moeite gehad met het lezen van een Engelse tekst en haalde ik negens of minstens achten.
Het is wonderbaarlijk hoe gemakkelijk je als kind een vreemde taal leert. Nu ja, kan leren. Met Frans is het echter nooit goed gekomen aangezien wij voor dat vak al ons eerste boekje moesten lezen toen onze basis nog te beperkt was (lesachterstand, te beperkt vocabulaire, te weinig grammaticaonderwijs…). Die taal werd bij ons al redelijk veel volgens de immersiemethode gegeven terwijl we Engels op de klassieke manier kregen aangeleerd.
Maar goed, mijn punt is dus dat het mogelijk moet zijn om die kinderen op de lagere school en het VMBO al voldoende basis mee te geven in rekenen, Nederlands en Engels.
Ik vermoed dat ik tegen het koor preek. 😉
Geen maatstaf
Jij bent geen maatstaf Bart. Je meldde zelf ergens dat je behoorlijk intelligent bent. Ik vermoed dat ook je thuismilieu redelijk stimulerend is geweest en niet al te problematisch. Daarmee ben je geen gemiddelde MAVO-leerling geweest.
Als de basisvaardigheden qua Nederlands, rekenen en Engels al goed aanwezig waren (quod non) dan moet het alsnog bijgehouden worden en op een iets hoger niveau gebracht, want elk MBO-niveau geeft recht op doorstroming naar een hoger niveau. Dat wil zeggen dat je met niveau 2 (vooropleiding Basisberoeps) naar niveau 3/4 kunt (vooropleiding Kader en TL). Met niveau 4 kun je door naar het HBO (vooropleiding HAVO). Kortom die vakken zijn belangrijk voor de doorstroming.
Afgezien daarvan: het is geen hobby of zo van mijn school. Het is gewoon voorschrift van het Ministerie dat deze vakken gegeven moeten worden en geëxamineerd.
Ook niveau 2
Hinke,
examens rekenen en taal komen er ook voor niveau 2 (en niveau 3). Alleen een jaar later dan niveau 4: vanaf schooljaar 2014/2015.
Bij rekenen zijn de eisen voor niveau 2 zelfs gelijk aan die voor niveau 3.
Zie hier.
Ja maar,
Natuurlijk weet ik dat die examens er ooit komen voor niveau 2. Dat betekent dat de groep die over twee jaar start er pas mee te maken krijgt. DE opleiding duurt immers officieel twee jaar.
Daarnaast staat in al die stomme stukken dat er wel examens moeten komen, maar dat het natuurlijk niet de bedoeling kan zijn dat deze bij niveau 2 de diplomering verhinderen. Wat moe-je daar nou mee?
Ook is het natuurlijk raar dat referentieniveau F2 geldt voor VMBO (alle niveaus) EN ook voor MBO-2.