twintigprocentouders

20%O
In dit blog wil ik een voorstel uiteenzetten en onderwerp van discussie maken dat zou moeten leiden tot een grotere belangstelling van ouders voor BON. Hieruit zou een krachtenbundeling moeten voortkomen van de groepen die groot belang hebben bij beter onderwijs op korte termijn. Dat zijn de adequaat in hun leervak opgeleide docenten en goed onderwijs zoekende ouders. (“adequaat opgeleid in hun leervak” houdt altijd in er veel meer weten dan hun leerlingen aan het eind van hun opleiding van dat vak moeten weten en verschilt daarom bij de verschillende schooltypen. Die hoog in hunleervak opgeleide leraren hebben meestal wel een juist inzicht in hoe goed onderwijs gegeven moet worden). De adequaat opgeleide leraren vormen een steeds kleiner wordende minderheid in een lerarenbestand van onbevoegden, halfbevoegden, andersbevoegden en BIO-leraren voor wie de status quo weliswaar onaangenaam is maar voor wie gevolgen van een onderwijssanering mogelijk nog onaangenamer zouden zijn. De tijd dat er nog veel hoogopgleide leraren een vuist tegen de verloedering in het onderwijs kunnen maken is bijna voorbij. Er zijn er steeds minder van. Maar het aantal ouders dat in onderwijs een toegangspoort tot welvaart ziet neemt nog steeds toe al hebben vele door het gebruik van Newspeak door overheid en schoolbesturen niet in de gaten dat een mooi diploma geen bewijs van goed onderwijs is. ( leerplicht ≡ aanwezigheidsplicht; HBO-diploma ≡ certificaat van hoger onderwijs, passend onderwijs ≡ voor een dubbeltje op de eerste rang kunnen zitten) Als BON deze twee groepen bij elkaar kunnen brengen en de ouders duidelijk kunnen maken dat ze door de overheid voor de gek worden gehouden kan BON misschien een opstand laten ontstaan. De 10 geboden van BON vormen voor de leraren een doel maar zullen door veel ouders als een middel gezien worden. Voor een doel kun je mensen gemakkelijker enthousiast maken dan voor een middel. Dat zou voor de ouders m.i. 20%O kunnen wordem
Ik zal niet mijn uiteenzetting over 20%O in één keer compleet in een BLOGhoofd onderbrengen want ik heb mij ook tot andere activiteiten verplicht en bovendien onthoudt men argumenten met hun ondersteuning en kritiek erop beter als zij gedoseerd opgediend worden. Een andere reden is het risico dat er spoedig verkiezingen zouden kunnen plaats vinden voor de tweede kamer der Staten Generaal en dan zouden er misschien politieke partijen kunnen zijn die het 20%O voorstel of een ander voorstel dat de ouders aanspreekt in hun verkiezingsprogramma zouden willen opnemen.
Het 20%O voorstel houdt in dat de ouders in principe voor 20% mogen bepalen wat er aan hun kinderen wordt onderwezen en/of hoe het aan hen wordt onderwezen. Ik schrijf “in principe” zodat als dat in het algemene belang is bij extreme verlangens de inwilliging ervan moet kunnen worden geweigerd. Bij “verlangens” kan men denken aan “echte wiskunde” in plaats van Freudenthalgefröbel, klassieke talen, literatuuronderricht, vertalen in plaats van tekst verklaren bij de moderne talen en 3 moderne talen in plaats van 2 op het VWO maar ook aan meer technische vakken en minder maatschappelijke vakken op MBO-opleidingen en verder korter VMBO.
Het gaat daarbij niet om het formeren van een ouderraad dat als een soort ouderparlement in plaats van de Tweede Kamer voor alle ouders die 20% invult maar om wensen van groepjes ouders die groot genoeg zijn om voor hun leden die eisen te mogen verwezenlijken met als onbereikbaar ideaal voor elke ouder binnen die 20% volledige vrijheid.
Binnenkort licht ik mijn voorstel verder toe.