BON: VVD slaat plank mis met plan ontslaan slechte docenten
Werkelijke problemen in onderwijs moeten eerst worden aangepakt
Beter Onderwijs Nederland heeft met verbazing kennis genomen van het plan van de VVD (Telegraaf, 10 november) om “slechte” docenten te ontslaan. Wie bepaalt nu precies wie goede of slechte docenten zijn. BON vindt dit voorstel vooral hierom meer op symboolpolitiek lijken dan dat het de serieuze problemen in het Nederlandse onderwijs aanpakt.
Er zijn veel dringender problemen op te lossen zoals het dreigende tekort aan leraren (10.000), de enorme schooluitval, het aantal onbevoegde (25%) docenten, het goed faciliteren van leerlingen die speciaal onderwijs nodig hebben en het misbruiken van geld dat voor de klas bedoeld is.
De VVD geeft overigens terecht aan dat slecht functionerende besturen moeten worden aangepakt. Maar het kan niet zo zijn dat leraren die slecht bestuurd en geleid worden, vanwege “disfunctioneren” kunnen worden ontslagen door dezelfde bestuurders.
Beroepsonderwijs
Vooral in het beroepsonderwijs is het volstrekt onduidelijk wat docenten moeten kennen en kunnen. Daar heeft men de vakken afgeschaft: de vakdocent is “docent mbo” geworden. Voor hem geldt ook de wet BIO (Beroepen In het Onderwijs) waarin vakinhoud nauwelijks plaats heeft gekregen en waarin voor het overgrote deel niet objectieve, dus slecht te beoordelen gedragscriteria zijn opgenomen; indachtig het competentiegerichte onderwijs (CGO). Het voorstel geeft besturen juist nog meer macht om van kritische vakdocenten die het CGO niet zien zitten, af te komen.
In het onderwijs bestaat overigens al vanwege de CAO de mogelijkheid om net als in elke andere organisatie werknemers die echt niet functioneren te ontslaan. Wie bepaalt of een docent zijn vak beheerst? In een tijdsgewricht waarbij juist de vakinhoud terecht weer belangrijker wordt gevonden, lopen docenten nog steeds het risico om beoordeeld te worden op grond van bereidheid om mee te werken aan vaag competentieonderwijs. Het introduceren van een nieuw plan om docenten te ontslaan, is daarom een slecht idee en valt wat BON betreft onder de categorie symboolpolitiek.
Perverse prikkels
Momenteel worden scholen bekostigd naar het aantal ingeschreven en afgestudeerde leerlingen. Dit systeem levert perverse prikkels op voor besturen om meer aandacht te besteden aan de kwantiteit dan aan de kwaliteit. Aandacht voor kwaliteit levert immers geen geld op. Het is verstandiger als de VVD met een goed plan komt om eerst dit probleem op te lossen. Het regeerakkoord biedt daartoe voldoende aanknopingspun-ten.
Petje
af, BON-bestuur.
Helemaal
mee eens!
Zit ze op de huid!
Weinig nieuws maar heel helder en gestructureerd verwoord. Het is ook goed dat elke poging van de machthebbers in onderwijsland om de aandacht van de belangrijke zaken af te leiden naar minder belangrijke zaken waarmee deze falende machthebbers hun positie verder kunnen versterken afgestraft wordt.
Seger Weehuizen
Op weg naar de afgrond
Als het met de beoordeling van leraren net zo gaat als met het beoordelen van eindexamenopgaven zal het ontslaan van de slechte docenten niet helpen. Als ¼ deel van alle docenten “slecht” is en ze worden ontslagen zal daarna ¼ deel van de overgebleven docenten de qualificatie “slecht” verwerven. Dat zijn er natuurlijk minder dan eerste want ¼ x ¾ is kleiner dan ¼ dus dat lijkt op te schieten. Toch zal iedereen begrijpen dat dan geen slimme methode gebruikt wordt om aan voldoende geschikte docenten te komen.
Seger Weehuizen
ontslag slechte docenten
De spijker op de kop. Waar blijft Harm Beertema trouwens met het BON-geluid?
Heeft Jasper van Dijk al
Heeft Jasper van Dijk al gereageerd? Ik verwacht van hem dat hij nog met een gepaste reactie komt.
Ja, waar is Harm gebleven?
Ook mij verbaast het dat we niets van Harm Beertema horen. Niet alleen niet op de BONsite maar ook niet in de kranten. Toen Harm zijn functie als bestuurslid neerlegde om PVV-parlementariër te worden (heel begrijpelijk vanuit zijn persoonlijke ervaringen met de nieuwe Nederlanders) was de verwachting dat dat bij elkaar voor BON geen verlies hoefde te zijn omdat hij als parlementariër van een grote partij misschien veel meer voor de idealen van BON zou kunnen doen dan als bestuurslid. Dat Harm (nog) geen grootse resultaten kan laten zien is begrijpelijk. Maar een analyse op de BONsite over wat het CDA en de VVD kunnen en willen bereiken en de mate waarin de PVV als gedogende partij daarin mee moet gaan zou toch best interessant zijn. Als gedogend partij kan het PVV veel meer naar buiten laten komen dan als coalitiepartner.
Seger Weehuizen
Harm
Niet iedereen werd vroeger in de VS, als je heel slechte ervaringen had met zwarte medeburgers, toch meteen lid van de Ku Klux Klan…..? Ik vrees dat er meer aan de hand is. Uit strategische overwegingen liet Wilders al een aantal principes los: de pensioenleeftijd naar 66 jaar, toch aanbesteding van het openbaar vervoer in Den Haag, niet meestemmen met de SP wat de huurwet in het Europese Parlament betreft. Op sociaal en zorggebied zijn er nog meer punten. Waarschijnlijk laat men onderwijs weer over aan het CDA (Van Bijstervelt) om meer pijlen op Leers en integratie te kunnen richten. Ook het optreden van Bosma in het verleden in de kamer – zie o.a. de filmpjes op youtube – doet weinig goeds vermoeden betreffende onderwijs.
Vergelijken met de Ku Klux
Vergelijken met de Ku Klux Klan lijkt me niet juist. De zwarthuidige bevolking van de VS werd van overheidswege gediscimineerd. Marokkaanse en Turkse jongeren krijgen volop mogelijkheden om sociaal op te stijgen.
Als Harm afspraken met Wilders heeft gemaakt over wenselijke veranderingen in het onderwijs staat hij moreel sterk wanneer hij eisen stelt. En als parlementariër van PVV zonder smetten op zijn verleden in een partij die zich geen uittreders kan permitteren staat hij ook feitelijk sterk. Hij zal toch niet geaccepteerd hebben dat hij zijn mond moet houden?
Seger Weehuizen
Harm
Harm kwam ik vanochtend bijvoorbeeld hier tegen:
www.vosabb.nl/werkgevers-in-onderwijs/actueel/nieuws/item/artikel/15739/1/
weles-nietes
Ik ben blij met wat Harm Beertema in de kamer tegen van Bijsterveldt gezegd heeft.
Maar hoe is het weles-nietes-spelletje erin gekomen?
Harm: “De PVV is van oordeel dat de onderwijskoepels, zoals de PO-Raad en VO-raad, een kleilaag vormen die de kwaliteitsontwikkeling van het onderwijs belemmeren”
vB: “Bovendien dragen ze [de koepels] volgens haar [vB] bij aan een kwaliteitsslag in het onderwijs”
“De PVV vindt dat het middenveld in het onderwijs te veel macht heeft en het ministerie van OCW, ouders en leerlingen op afstand zet”. {“maatschappelijk middenveld” schijnt een vertaling te zijn van “civil society”, something distinct from the force-backed structures of a state and commercial institutions of the market}. zeer juist Harm!
“dat schoolbesturen zich in raden mogen verenigen” lijkt me nogal wiedes. Fijn voor de minister dat ze goede gesprekspartners zijn. Maar ze gaan buiten hun boekje als ze de scholen willen uniformeren en de minister daarin proberen mee te trekken. Dat mandaat hebben ze niet. En de minister had hen dat duidelijk moeten maken.
Seger Weehuizen
politici
Het is toch ’n apart slag mensen. Als ik als voetbalcoach van de zwakkere spelers af wil, en toch aankomende zondag elf man moet opstellen, moet ik niet vandaag de sterspelers van het veld afjagen.
Ik vind het bizar, en op een wrange manier grappig, om iemand van een partij die het leraarsberoep onaantrekkelijker wil maken voor hogeropgeleiden -en dus schoolleiders dwingen ongeschikte sollicitanten aan te nemen, want er moet toch iemand voor die klas- te horen roepen dat hij van de slechte leraren af wil. Dan heb je iets toch echt niet begrepen (of je hebt juist heel goed begrepen dat je tegen de gemiddelde kiezer kunt roepen wat je wilt).
Simplissimus
Hoe meer managers, hoe minder werkvolk, hoe hoger het gemiddelde opleidings- en salarisniveau, dus hoe hoger de kwaliteit.
Geen wonder dat er over breekijzers als prestatiebeloning wordt gedacht.
Simpicissimus?
Is hier simpicissimus bedoled?
simplex heeft als genitivus positivi simplicis.
simplex heeft dus als superlatief simpicissimus.
In het vooroorlogse Duitsland bestond een satirisch tijdschrift genaamd Simpizissimus.
Seger Weehuizen
Simple
comme toujours bedoelde ik mezelf, en niet het verheven werk van Hans Jakob Christoffel von Grimmelshausen.
Opleidingsniveau ongelijk aan salarisniveau
Het probleem is juist (onder andere) dat de managers wel (qualitate qua) een hoger slaris krijgen, maar, zeker in het onderwijs, vaak juist een lager opleidingsniveau hebben dan het werkvolk. Zeker als dat werkvolk – wat evenwel helaas steeds minder het geval is – uit eerstegraads leraren bestaat.
En dan bedoel ik een serieuze opleiding, niet een dure managerscursus op een stel achternamiddagen.
Wat wordt geprikkeld met prestatiebeloning?
De stelling van de VVD- er Elias betreffende prestatiebeloning is weer een deel van een circel die niet rond of gesloten is en daarom averechts gaat werken.
De financiering van de onderwijs instellingen is afgestemd op een rendement. Het rendement is gebaseerd op diploma’s en de diploma’s op voldoende beoordelingen van allerlei producten en examens. De prestaties van docenten zijn niet eenduidig bepaald en niet of nauwelijks meetbaar.
Positieve prestaties zullen daarom overeenkomen met het schrijven van voldoende beoordelingen. Ook de studentenevaluaties stimuleren dit proces omdat er een duidelijke correlatie is tussen positieve studenten beoordelingen en het halen van voldoendes.
Nu vormt een deel van de docenten nog enig tegenwicht tegen de druk om het niveau neerwaardts aan te passen. De prestatiebeloning zal deze groep weer verder verkleinen, dit naast de pensioenering en intimidatie. De kwaliteit van het onderwijs komt hierdoor dus weer verder onder druk te staan.
Maar ja wie boeit dat nu eigenlijk nog?
een meetbare malus
Fair vaststellen welke leraren zo goed zijn dat ze een bonus verdienen is onmogelijk en pogingen om dat toch te doen veroorzaken waarschijnlijk meer schade aan het onderwijs dan ze het verbeteren. Dat bonusplan is beslist een dwaas plan. Maar er is wel een duidelijke minimumeis waaraan de docent moet voldoen en het is redelijk gemakkelijk na te gaan of dat het geval is. Als na de daarvoor bestemde tijd jaar in jaar uit te veel leerlingen die van een bepaalde leraar les gehad hebben niet kennen of kunnen wat van hen op dat moment volgens het leerplan geëist wordt presteert de leraar waarschijnlijk ondermaats en moet de school maatregelen nemen. Vaststelling van de te geringe kennisverwerving van de leerlingen moet natuurlijk door een externe onafhankelijke instelling geschieden.
Seger Weehuizen
OMO: schaal LE mogelijk
OMO voert LE in voor excellente docenten:
“Voor docenten op havo en vwo gelden nu de schalen LB, LC en LD, voor docenten in het vmbo de schalen LB en LC.
Daar wordt nu voor havo/vwo de schaal LE aan toegevoegd en voor vmbo de schalen LD en LE.”
“In het kader van de functiemix maken scholen met de medezeggenschapsraad afspraken over de invulling van functies op een school en het benoemen van meer docenten in een hogere schaal. Wie eventueel voor een hogere inschaling in aanmerking komt wordt op schoolniveau beslist.”
“OMO merkt op dat het belonen van excellentie – zoals in Koers 2016 is voorzien – vermoedelijk beter zal werken dan prestatiebeloning zoals voorzien in het regeerakkoord.”
www.onderwijsbrabant.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=387:omo-voert-hogere-schaal-in-voor-excellente-docenten&catid=2:voortgezet-onderwijs
Merkidentiteit en kernwaarden
“Docenten
1. die bewezen hebben over een bovengemiddeld academisch werk- en denkniveau te beschikken
2. die uitmunten in de beheersing van competenties en kernwaarden
KUNNEN in aanmerking komen voor schaal LE.
Laten we maar hopen dat het gemiddelde werk en denk-niveau van de leraren hoger is dan dat van alle academici. Dan kan 1. geen grote hobbel vormen.
Over competenties hebben we op deze website al veel gelezen. We weten dat zowel de keuze van de belangrijkste als de beoordeling ervan zeer subjectief en fraudegevoelig is.
Maar wat zijn nu precies kernwaarden? Zie hier een aantal resultaten:
“Kernwaarden vormen de identiteit van een organisatie. Ze vormen het hart, geven betekenis aan en zijn een leidraad voor het dagelijks handelen.” (Heart at Work; www.heartmatters.nl/programmas.php )
Een merkidentiteit is opgebouwd uit een specifieke combinatie van verschillende kernwaarden. De kernwaarden zijn de specifieke betekenisvolle elementen die gezamenlijk de merkidentiteit vormen. Deze specifieke combinatie van kernwaarden maakt het merk onderscheidend ten opzichte van andere merken. Maar ook een kernwaarde is opgebouwd uit verschillende aspecten. Het is opgebouwd uit een overkoepelende naam (de eigenlijke kernwaarde) en kent daarnaast drie componenten: een functionele, een emotionele en een aspirationele component.
Een kernwaarde kan ontdekt en gespecificeerd worden met behulp van de ‘kernkwadranten’ methode. Hierin worden kernkwaliteiten, valkuilen, allergieën en uitdagingen neergezet. (Identiteit & branding www.identiteitenbranding.nl/methodiek-merkbepaling.html
Kernwaarden zijn gebiedsspecifieke waarden die kenmerkend zijn voor een gebied en die gezamenlijk het gebied typeren. … (Ofman, D., Kwaliteit en bezieling in organisaties, Servire, 2004)
LE-docenten zijn er voor het image
Seger Weehuizen
Ieder schoolbestuur stelt zijn eigen criteria, Seger…
..afhankelijk van welke kant de school op wil.
Op de meeste scholen betekent dat werk in de organisatie en niet vóór de klas.
Dus de leerlingen hebben er in wezen niets aan.
hoe?
Hoe was dat ook weer, dat spreekwoord met een hond en een worst.
Vechten om worst
Met worsten aan een touwtje zul je de hydra van het onderwijs niet van haar rots af kunnen trekken. Met gouden handdrukken zul je misschien het aantal hoofden kunnen verminderen. Mits je natuurlijk meteen de nek dichtschroeit zodat er geen ander hoofd opgezet kan worden. Maar er is al zo veel goud aan de hydra geofferd. Laten we een ander gezegde tot leven roepen. “Oude honden vechten om een been, een jongere komt en loopt er vlug mee heen”
Seger Weehuizen