Via de onderwijsnieuwsdienst kreeg ik een artikel onder ogen van DUB (Universiteit Utrecht) waarin verteld werd over een Amerikaans onderzoek waaruit blijkt dat studenten toch niet zo goed op het internet kunnen zoeken als sommigen wel denken.
citaat:
In één van de bibliotheken slaagden maar zeven van de dertig geobserveerde studenten erin online een redelijke zoekopdracht uit te voeren, schrijft de website Inside Higher Ed. Veel studenten zouden niet begrijpen hoe zoekmachines als Google werken en blijken zelfs niet te weten hoe ze hun zoekopdracht kunnen beperken door middel van Google Scholar of door alleen op nieuwsartikelen te zoeken.
en
Maar ook docenten en bibliotheekpersoneel zijn volgens de onderzoekers debet aan de gebrekkige zoekvaardigheden van studenten. Ze hebben een te rooskleurig beeld van de motivatie van de gemiddelde student en overschatten hun vaardigheden, waardoor ze hen zelden te hulp schieten.
Niet verrassend voor iedereen die wel eens gezien heeft hoe studenten informatie zoeken, maar het blijft opmerkelijk dat allerlei onderwijsvernieuwers blijven volhouden dat we te maken hebben met digital natives of leden van de generatie Einstein die onafhankelijk van docenten al samenwerkend en googelend hun eigen kennis wel construeren.
Inderdaad…
niet verrassend!
Zou ons aller Sjoerd dit ook al gelezen hebben?
Logisch: hoe minder kennis
Logisch: hoe minder kennis je hebt hoe minder efficiënt je kan zoeken aangezien je niet weet waar en hoe je moet beginnen te zoeken en aangezien je de informatie die je vindt minder goed kan begrijpen waardoor je dus moeilijker verder kan zoeken met de reeds gevonden informatie.
Parate kennis is nog steeds zeer belangrijk, de meesten hier hebben niet een dergelijk onderzoek nodig om dat te beseffen maar hopelijk gaan politici en onderwijsbestuurders nu ook het licht zien.
Echte boeken!
Linux:
Ik haal boeken uit de bibliotheek en laat de leerlingen die zien. Afbeeldingen over architectuur etc. waar ik zelf ook nog wat van kan leren. Als je dan gaat zoeken op internet met daarnaast een boek en dan ook nog een welwillende docent, dan kun je samen iets moois opbouwen. Maar niet dat geklets van zoek maar op internet. Dat is een soort minachting van de jonge menselijke ontdekkende geest. En er valt zoveel moois te ontdekken!
Internet wordt overschat.
Een behartenswaardig advies
Dutches note to Students:
The Internet is not a substitute for library research and I will not assist searchers who try to use it that way. Sorry to sound unfriendly, but I am seeing a lot of requests for information that can easily be found in textbooks or libraries. When I get such a request, I will respond with advice to visit your local public or university library, with a few suggestions for where to begin searching. The vast majority of useful information is in print, not on the Web, and between copyright issues and the expense of creating and maintaining web sites, it will remain that way for a long time to come.
Failure to plan ahead on your part does not create an emergency on my part.
Het siert hem als docent dat
Het siert hem als docent dat hij zijn studenten op weg helpt door wat zoeksuggesties te geven voor in de bibliotheek.