Moderne wiskunde van de rekenprofessoren: nu ook een handboek!

Rekencoordinatoren? Tussendoelen? 1040 uur? Rekenmachines? Bekwaamheidseisen? Wizwijs? Onder rekenprofessoren?

“Donderdag 8 maart 2012 vindt de jaarlijkse Moderne Wiskundedag plaats in de RheeHorst te Ede. Met een openingslezing van Jan van Maanen en werkgroepen over de meest recente vakinhoudelijke ontwikkelingen, belooft het weer een inspirerende dag te worden!”

Dat zal vast. Misschien dat Jan van Maanen nog eens heeft toegelicht hoe volgens hem de Stichting Goed rekenonderwijs zichzelf gediskwalificeerd heeft door zich niet aan de spelregels van de HBO-raad te houden bij de consultatie over de kennisbases rekenen voor de PABO waarin 2/3 gelijk is aan 0.66. Mark79 noemt hieronder de tussendoelen en referentiekaders. Tja, daarbij hebben we ons wel aan dit soort spelregels gehouden. Ons commentaar is in het proces verdwenen en onze aanwezigheid is gebruikt om de eindconclusies te legitimeren. Ondertussen bespreekt Henk van der Kooij “de politiek” in het NAW: 7883. De vraag is natuurlijk wanneer De Haag echt wakker wordt.

Maar goed, na de voor HAVO/VWO onafgemaakte besprekingen van de tussendoelen voor is mij niet zo duidelijk wat Moderne Wiskunde over de SLO/cTWO tussendoelen denkt te kunnen melden (8111). Algemene klacht over de SLO-raadpleging op 12 december was dat er tijdens de bijeenkomst veel tijd verspild is aan de mislukte internetenquete en dat de tussendoelen voor HAVO/VWO veel te kort besproken zijn, niet alleen bij wiskunde.

Interessant is ook om te zien of Moderne Wiskunde omgaat met vragen die eerder gesteld zijn, bijvoorbeeld:

“MW3a vwo, engelse versie, 9-de editie, pagina 23, opgave 35. Ik sla het boek toevallig open op deze pagina. Zo’n temperatuurverloop voor een colablikje is fysisch onmogelijk. Zou het geen goed idee zijn om meer expertise in te schakelen bij het voorbereiden van dit type contextsommen?”

Quasi-realistisch reken- en wiskundeonderwijs, daar moet de moderne wiskunde nu toch wel klaar mee zijn? Of niet. Net kwam dit binnen, van 2 van de 18.

Titel: Mini-symposium Wiskundedidactiek
Datum: 5 maart 2012

Inhoud bericht:

Dit voorjaar verschijnt bij uitgeverij Epsilon het Handboek Wiskundedidactiek, onder redactie van Paul Drijvers, Anne van Streun en Bert Zwaneveld. Het boek richt zich op docenten wiskunde, studenten lerarenopleiding wiskunde, opleiders en onderzoekers en is tot stand gekomen door een samenwerking van lerarenopleiders in het kader van het ELWIeR-project. Ter gelegenheid hiervan vindt op 8 juni van 14:00 – 17:00 uur een Mini-symposium Wiskundedidactiek plaats op de Hogeschool Domstad in Utrecht. Onder voorzitterschap van Bert Zwaneveld zullen onder anderen spreken Joop van Dormolen,de auteur van het bekende boek Didactiek van de wiskunde, en Anne van Streun, de initiatiefnemer van het nieuwe Handboek. Nadere informatie en het precieze programma volgen. U kunt zich aanmelden voor dit mini-symposium, waaraan geen kosten zijn verbonden, door een e-mail te sturen naar Ank van der Heiden-Bergsteijn, J.M.vanderHeiden@uu.nl.

Moderne wiskunde?

1 Reactie

  1. Vakinhoudelijke ontwikkelingen
    Ik lees op de website van die Moderne Wiskunde Dag:

    Daarnaast wordt ook dit jaar aandacht besteed aan actuele vakinhoudelijke ontwikkelingen, zoals bijvoorbeeld de tussendoelen en het referentiekader rekenen en rekenbeleid.

    En ik maar denken dat ‘actuele vakinhoudelijke ontwikkelingen’ zou slaan op bijvoorbeeld het recente bewijs door Perelman van het Poincare vermoeden…..

Reacties zijn gesloten.