NIEUWE Kritische uitspraken

In dit blog staan de laatste toevoegingen aan het blog: ‘Kritische uitspraken’


nationaleonderwijsgids.nl/ANP/mbo/8972/Wie-niet-doneert%2C-wordt-geroyeerd .

”Uit een rapport van de Jongeren Organisatie Beroepsonderwijs (JOB) is gebleken dat op drie mbo-opleidingen in Flevoland studenten onder dwang geld afhandig wordt gemaakt. Bij de opleiding Gezondheidszorg op Landstede Lelystad is gebleken dat studenten geacht worden jaarlijks een ‘vrijwillige’ bijdrage van € 883 op te hoesten. Studenten Zorg en Welzijn van het ROC ASA in Almere worden verplicht € 232 neer te leggen. Ook leerlingen van het ROC Flevoland maken melding van dergelijke misstanden. Studenten die weigeren te betalen, krijgen met een deurwaarder te maken.”
Omroep Flevoland


www.wiskundebrief.nl/ .586

Henk Pflatzgraf (Docent wiskunde)

  • Inzichtelijk rekenen is voor mij een even dwaas begrip als inzichtelijk zwemmen of inzichtelijk toeteren.
  • Ik huiver bij de beruchte definitie van gecijferdheid van Groenestijn, die ik weer eens tegenkwam op pagina 81:
    “Kennis en vaardigheden die nodig zijn om adequaat te kunnen handelen in persoonlijke, maatschappelijke en aan werk gerelateerde reken-wiskundige situaties, in combinatie met het vermogen om die kennis en vaardigheden flexibel te kunnen aanpassen aan nieuwe eisen in een continu veranderende maatschappij die gedomineerd wordt door kwantitatieve informatie en technologie.”
    Hoe ver is deze monomane grootspraak de werkvloer ontstegen? Wat zonde van ons belastinggeld dat er zwaar gesubsidieerde instituten bestaan die zulke niet operationaliseerbare teksten uitkramen.

www.janblokkerjr.org/index.php?option=com_content&view=article&id=120:bedrog-en-onbenul-&catid=43:onderwijs&Itemid=56 .

Jan Blokker

  • Als je al die onzin achter elkaar hoort, en ik kan moeiteloos het aantal citaten vergroten, dat wilt u wel van mij aannemen, dan vraag je je toch in gemoede af hoe het mogelijk is dat op grond van dergelijke volkomen onzinnige redeneringen het onderwijs sinds de jaren negentig van de vorige eeuw is geherstructureerd. Is er dan nergens iemand geweest die opstond en uitriep: “De keizer heeft geen kleren aan!” Of hadden we daarvoor kinderen moeten zijn, die immers geen bullshit accepteren. ’t Is een fascinerende vraag en in mijn boekje ‘Bedrog en Onbenul’ probeer ik een antwoord te vinden. Of mij dat gelukt is, dat mag u zelf beoordelen.
  • Ik weet van scholen die zelfs expliciet in hun missie hebben opgeschreven dat zij een veranderende school zijn, als doel op zich dus.Verandering is immers altijd beter dan behoud. Vernieuwing van het onderwijs heeft soms iets dwangmatigs. Er is in de laatste decennia, met impliciet of expliciet een beroep op dat adagium, weinig goeds tot stand gebracht, en zolang het besturen in handen blijft van professionele besluitvormers, die ver van het dagelijkse onderwijs verwijderd zijn, zal de rust niet gauw weerkeren.
  • Partners in crime zijn de onderwijsadviesbureaus, APS, CPS, KPC-Groep, allemaal verzuilde organisaties. Daar werken mensen die hebben doorgeleerd om ons te vertellen hoe je in de moderne tijd moet onderwijzen; zij hebben een vinger in de lucht gestoken en op basis van de windrichting een maatschappijvisie bepaald waarin eigentijds onderwijs moet passen. Bij verandering hebben zij direct belang, niet bij de status-quo, want dan houden hun opdrachten op. Ze zitten aan tafel bij politieke leiders en bij onderwijsbestuurders en bepalen met hen de visie op en de richting van de verandering. Er wordt in die wereld veel overgeschreven, nagepraat, vaak met een beroep op recent wetenschappelijk onderzoek, dat in werkelijkheid meestal niet bestaat en nooit bestaan heeft. Ze produceren reeksen brochures, pamfletten, vlugschriften en nota’s die vaak het papier niet waard zijn waarop ze staan gedrukt, en ze geven door het hele land lezingen en cursussen.

Liesbeth Hermans (Onderwijzeres)

[Onderwijskrant. Ontscholing. Waarom de school te weinig schoolt]

  • Het onderwijs wordt steeds minder gezien als een collectief gebeuren en samen klassikaal optrekken, maar meer en meer als het volgen van een individueel leertraject afgestemd op de allerindividueelste ontwikkeling
    van elk kind. Vandaag de dag staat ‘officieel’ de geïndividualiseerde aanpak centraal. Leerkrachten moeten onderwijs bieden op maat van elk kind en
    moeten extra zorg besteden aan kinderen met leer- of gedragsproblemen.

  • Scholen zijn er niet langer voor lezen, taal, rekenen en schrijven. Vaak wordt zelfs gesteld dat ze in de eerste plaats een leefschool moet zijn. Dit
    alles leidt ertoe dat de leerkrachten verzuipen en dat de werkdruk sterk is toegenomen. De leerkrachten kunnen minder tijd en energie besteden aan de
    kerntaak van het onderwijs, aan het bijbrengen van basiskennis en -vaardigheden waarop verder kan worden gebouwd.

  • Er worden voortdurend nieuwe onderwijsmethoden, – materialen en – vormen gepropageerd en geïntroduceerd zonder dat hun effectiviteit bewezen is. Elke oproep voor vernieuwing is/was voornamelijk gebaseerd op ideologie en maar heel weinig op inzicht of werkelijke kennis van zaken. Mijn ervaring heeft ook geleerd dat gemiddeld om de vijftien jaar het warm water opnieuw wordt uitgevonden. Allerhande nieuwe methodische aanpakken zoals zelfstandig werken, samenwerkend leren, creatief denken met diverse strategieën, hebben er toe geleid dat leerlingen nog weinig parate kennis en vaardigheden hebben.
  • Het moet allemaal leuk en flitsend zijn – zelfs het aanleren van de tafels van vermenigvuldiging. Weg met het afdreunen en dergelijke. De leerlingen leren zich zo te weinig inspannen en vol te houden, ook als iets niet leuk is, maar gewoon omdat het moet. Het aantrekkelijker maken van het onderwijs heeft niet geleid tot betere, maar tot mindere prestaties.

“Ik verwerp islamitische scholen, want ik wil dat moslims en moslima’s leren over de Holocaust en de evolutie. Gescheiden scholen zijn een voorbode van een gescheiden samenleving.”
Frits Bolkestein (VVD-politicus)


beteronderwijsnederland.net/node/8206 .

Ben Wilbrink

  • ‘Probleemoplossen’ kan alleen maar een competentie zijn wanneer het op degelijke vakkennis berust. Leer een vak, dan komt het probleemoplossen vanzelf. Het omgekeerde is niet waar, helaas voor de vele Nieuwe Denkers in onderwijsland. ‘Probleemoplossen’ kan een verworvenheid zijn, in de zin zoals schaakgrootmeesters en eigenlijk iedere professionele beroepsbeoefenaar op het eigen terrein uitstekende probleemoplossers zijn.

    www.fi.uu.nl/publicaties/literatuur/7265.pdf .

    ”Een van de deelnemers brengt naar voren dat studenten van een Technische Universiteit die de staartdeling niet kenden, onder de indruk waren van de eenvoud en schoonheid ervan, toen ze voor het delen van polynomen het algoritme kregen aangereikt.”

    Freudenthal Instituut (uit hun rapport ‘Waardevol reken-wiskundeonderwijs – kenmerken van kwaliteit’)


    www.slo.nl/organisatie/slomagazines/lrpln/lrpln3/ .

    Sander Bais (Hoogleraar theoretische natuurkunde Amsterdam)

    • Wanneer zal het universitaire onderwijs door parlementaire enquêteurs bezocht worden? Ook daar vindt onder het motto vernieuwing een bedenkelijke
      koppelverkoop plaats van bezuiniging, privatisering/deregulering en commercialisering. De toverwoorden zijn multidisciplinair, multicultureel, communicatie, cognitie, klimaat, en met dertien universiteiten die elk vijf experimenten doen in deze richting loopt het nationale aanbod eigengereide combibachelors stevig op. Een zondvloed dient zich aan van unieke opleidingen die per definitie onvergelijkbaar zijn en waarvan de kwaliteit dus ongrijpbaar is. Missers en klappers. Hoe softer, hoe meer zieltjeswinst, dat wel, en daarom leidt de verbreding in ieder geval ook tot een warmer academisch klimaat, waarbij de meedogenloze goed of fout tentaminering plaats moet maken voor eigentijdse zelfwerkzaamheid. Het regent Wiki-werkstukken, -essays en -presentaties die direct aansluiten bij de grote mensenwereld. In het Walhalla der welvaart heerst het primaat der communicatieve vaardigheden. Inhoud sucks. Niet de waarheid maar kijkcijfers maken de dienst uit… ook in het hoger onderwijs is het goede tijden, slechte tijden. Ambitieuze adolescenten smachten naar iets nieuws en dan stoppen we ze die veel-te-veelbelovende flyers in hun hand. Het eerste jaar staat redelijk beschreven maar de rest heeft de denktank nog niet helemaal uitgedacht. Voorlopig is er nog het voordeel van de twijfel, want de CROHO, de keuringsdienst van hoger onderwijswaren, is nog niet langs geweest. Wat je leert moge vaag zijn, maar de kansen op de arbeidsmarkt worden er niet minder om, tenminste als je de
      glossy folders moet geloven. Wie zou niet het beleid willen uitstippelen van multinationals, adviseur willen zijn bij de Verenigde Naties of een eigen talkshow op hoog niveau gaan draaien? Uitgesloten is het niet, want er staat zelfs een foto bij.


    sites.google.com/site/beteronderwijsvlaanderen/Home/teksten/ict-gekte-in-het-onderwijs .

    ICT

    “Learning is fun, but it is also hard work. In fact, working hard, surmounting challenges, and ultimately succeeding is what builds real motivation. Any gadget that turns this exciting and difficult process into an easy game is dishonest and cheats the child out of the joy of personal mastery. Encouraging children to ‘learn’ by flitting about in a colorful multimedia world is a recipe for a disorganized and undisciplined mind.”
    Jane Healy (ontwikkelingspsychologe)


    Jan Blokker jr. (Hij was directeur van de OSG West-Friesland in Hoorn. Publicicst. Schrijver van het boek ”Bedrog en onbenul. Onderwijs en besluitvorming”)

    www.refdag.nl/boeken/boekennieuws/waanidealen_in_het_onderwijs_1_600445 .

    • Ingrijpende beslissingen over het onderwijs worden veelal genomen zonder dat het belang van het onderwijs zelf daarbij een rol van betekenis speelt.
    • Er wordt zelden lering getrokken uit vroegere verkeerde beslissingen.
    • In de jaren negentig kwam het waanideaal van schaalvergroting op. De wethouder sprak in een jargon dat mij op dat moment nog onbekend was, maar waaraan ik later minder begaafde bestuurders heb leren herkennen, die een ontbreken van zelfs maar het begin van een originele gedachte verbergen achter een geheimtaal die weinig overeenkomsten vertoont met algemeen beschaafd Nederlands. Altijd werd er gesproken over “de voortgang van het proces”, “het begeleiden van veranderingsprocessen” en werden docenten bedolven onder beleidsnota’s, modellen en profielen.
    • Een ander waanideaal was het studiehuis. Zij liet zich hierbij door haar ‘partners in crime’ voorlichten: de zogeheten onderwijsadviesbureaus. Deze vertelden de overheid –voor heel veel geld– dat de huidige leerlingen anders waren dan vroeger. Er zijn enorm snelle veranderingen in de communicatiemiddelen gekomen, waardoor leerlingen anders leren. Leraren moeten ‘daarop inspelen.’ Zij moeten de leerling ’ coachen in zijn individuele leerproces.’

    Daniel T. Willingham

    ‘Brain-Based’ Learning: More Fiction than Fact by Daniel T. Willingham, American Educator, American Federation of Teachers, Fall 2006. ”

    • Neuroscientists are making great leaps forward in understanding how the brain works. Unfortunately, when neuroscientific claims jump to the classroom, the facts often get lost and the science misapplied. Neuroscience is not likely to provide answers to teachers in the near future.

    Prof. dr. Grahame Lock, drs. Tjeerd van Hoorn (Lock is hoogleraar aan de Radboud Universiteit en de Universiteit Leiden, en Faculty Fellow aan de Universiteit van Oxford. Van Hoorn is afgestudeerd in de wijsbegeerte en heeft daarna de lerarenopleiding gedaan. Hij is gestopt omdat hij het oneens was met de competentie-ideologie. Hij doceert aan de Vrije Universiteit Amsterdam)

    [Waer de nootdwant heerscht, verliest de deugt haar stof]

    • Ooit nam men aan dat onderwijs in eerste instantie te maken heeft met de overdracht van kennis, zowel theoretisch als praktisch. Nu gaat het om het leren van “ondernemerschap”.
    • Onlangs lazen we: “Voor scholen is ondernemerschap noodzaak geworden. Door de combinatie van onderwijs en ondernemen ontstaan er tal van nieuwe vormen van ondernemerschap die het onderwijs vernieuwen”. Daarnaast worden “ondernemend leren en leren ondernemen” bevorderd.
    • Twee voorbeelden: “De leerlingen van de Openbare basisschool ‘t Kraaiennest in Beverwijk gaan aan de slag met ondernemen in de vorm van het project ‘Kids in Bizz’.”
      Scholengemeenschap De Dijk in Medemblik “organiseert jaarlijks De Ondernemersweek. Leerlingen mogen zelf een onderneming opzetten.”

    • Wat heeft een scholier of student nodig om als ondernemer te functioneren? Competenties, zeggen de commissarissen van de onderwijsbusiness. “Denken in competenties heeft er toe bijgedragen dat ondernemerschap gezien wordt als een vaardigheid die ontwikkeld kan worden.” En nog heel veel meer van dit soort platitudes.
    • Waarom worden kinderen heden ten dage blootgesteld aan fundamentalistische dogma’s die tot de afbraak van de paideia (vormings- en opvoedingsideaal) zullen leiden? Waarom worden ze thans tot banausoi (onderklasse) opgeleid?
    • Een lelijk voorbeeld van deze trend is sinds een aantal jaren de opkomst van het “competentiegericht onderwijs”. Een loodgieter, een IT-specialist of een piloot zal wel competenties bezitten, maar kijk hoe de pedagogen deze competenties omschrijven: Een competentie is een complexe vaardigheid
      waarmee in een specifieke context een taak verricht wordt die met geïntegreerd gebruik van noodzakelijke kennis, enkelvoudige vaardigheden en attitudes, leidt tot een prestatie die voldoet aan beroepsspecifieke en/of academische eisen”. Moet de loodgieter dat weten? Moet zijn leraar dat weten? Nee: het zijn gewichtig doende maar lege uitspraken die vooral tautologisch van aard zijn.
      Helaas echter heeft de educatieve heerschappij van de hoogdravende pedagogen gevolgen. Want de echte competenties worden verdreven door nep-competenties die aan deze abstracte eisen dienen te voldoen.

    • Wat horen we dus? Bij voorbeeld dat de leerling of student “sociaal-communicatieve competenties” moet bezitten. Het is een kernpunt van de
      competentie-ideologie dat “communicatie” en “kritische zelfreflectie” centraal staan. Het gevolg hiervan is dat er steeds minder aandacht is voor de inhoud. Dit kan desastreuze gevolgen hebben. De droevige toestand kan nog beter worden begrepen als we eraan toevoegen dat een postdoctorale
      lerarenopleiding van dit land instructies aan studenten geeft waarin staat dat de notie dat het in het onderwijs om de overdracht van kennis gaat een “middeleeuws” idee is.

    • Als we de competentie-ideologie letterlijk nemen, dan komen we snel op een punt waarop we onze maatschappij niet meer draaiende kunnen houden, omdat grofweg niemand meer echt iets kan. De competentie-ideologie leidt in de praktijk tot het verdwijnen van de reële vaardigheden. En dit komt doordat te veel mensen niet meer voldoende kennis hebben op basis waarvan zij in
      staat zouden zijn om hun specifieke inhoudelijke competenties – niet de nep-competenties waar de pedagogische theorie doorgaans over gaat – te verankeren.

    m.trouw.nl/article/4328/2943629/Docenten-bijscholen-prachtig-maar-niet-zo.html .

    Willem Jan van Klinken( Docent Nederlands aan het Altena College in Sleeuwijk)

    • Hoera! Halbe Zijlstra heeft 10,5 miljoen extra aangekondigd voor het budget van de Lerarenbeurs dat daarmee op 44 miljoen euro komt. Maar als de staatssecretaris daadwerkelijk beter geschoolde docenten voor de klas wil, is er meer nodig dan een som geld.
    • Zelf heb ik van de Lerarenbeurs gebruikgemaakt om mijn eerstegraads bevoegdheid te halen. Nu ben ik officieel ‘Master of Education’, maar ik ben er nog niet over uit of ik daar blij mee moet zijn. De terugkeer naar de schoolbankjes van de Hogeschool Utrecht was voor mij, docent Nederlands op een school waar we nog heel ouderwets geloven in het overbrengen van kennis, een grote schok.
    • De masteropleiding draait niet in de eerste plaats om kennis, maar om het verbeteren van vaardigheden. Daarbij staat de reflectie op het eigen handelen voorop. Dat gebeurt door middel van een portfolio, waarbij met duur klinkende toverwoorden als competentie de hoopvolle suggestie gewekt wordt dat je een uitstekende ‘master’ bent als je maar veel reflecteert (zoals op het ‘samenwerken met collega’s’). Een en ander wordt afgesloten met een assessment, een uiterst subjectief gesprek waarbij in een uur beoordeeld wordt of de student ‘startbekwaam’ is.
    • Droevig werd ik ervan. Kennis deed ik er weinig op, frustratie des te meer. Ik wilde me verdiepen in mijn vak: ik wilde stijlfouten leren verklaren, teksten leren analyseren en samenvattingen leren schrijven. Dat is tenslotte de dagelijkse praktijk van een docent Nederlands in de bovenbouw. In plaats daarvan moest ik me bezighouden met het gefröbel van een totaal zinloos portfolio, dat na afronding van mijn studie nog steeds wacht op de rituele verbranding ervan, want dat had ik mezelf beloofd.
    • Droeviger is dat dit verhaal niet op zichzelf staat (net zomin als dat het debacle InHolland op zichzelf staat). Uit de talloze gesprekken die ik voer met oud-leerlingen blijkt dit de praktijk: nauwelijks les op ongeorganiseerde hogescholen, veel stage (want dat scheelt onderwijstijd) en slechte docenten. Kennis moeten de studenten maar in de praktijk opdoen. Als je goed kunt reflecteren, dan loop je in Nederland binnen de kortste keren fluitend met een bachelordiploma naar buiten.
  • 3 Reacties

    1. Witheet
      Alle ellende die is aangericht door de onderwijsprofeten en hun knechten blijkt dus gegrondvest op drijfzand en luchtfietserij.

    2. Haast maken met BON-scholen
      Het wordt steeds duidelijker dat de meeste veranderingen die het onderwijs opgelegd zijn geen onderwijskundige basis bezitten en de schoolbesturen zullen daarom een gedeelte van de veranderingen een beetje terug willen draaien. Dat is een gevaar voor pogingen om BON-scholen op te richten want de schoolbesturen zullen proberen om dat terugdraaien in die mate te doen dat het oprichten van BON-scholen net kan worden voorkomen. BON moet proberen om voordat de schoolbesturen een taktische terugtrekking georganiseerd hebben rijkstoestemming te krijgen om BON-scholen op het slagveld van de hedendaagse schoolstrijd te ontplooien.
      Seger Weehuizen

    3. Fijn
      Fijn dat de nieuwe berichten nu ook even apart staan, alhoewel…..de haren rijzen me wel echt te berge.

    Reacties zijn gesloten.