Meer leerlingen naar havo en vwo

Het NOS-journaal bericht dat meer leerlingen naar HAVO-VWO gaan:

Acht jaar geleden ging ongeveer 60 procent van de kinderen na de basisschool naar het vmbo en ongeveer 40 procent naar het havo en vwo. In het jaar 2009/2010 ging nog maar 54 procent naar het vmbo en 46 procent naar havo of vwo.

9 Reacties

  1. Alsjeblieft
    En nu alsjeblieft niet WEER die discussie over de al-of-niet-normaalverdeling van de intelligentie.

    De belangrijkste reden voor ouders om de voorkeur te geven aan HAVO en VWO is de slechte naam van het VMBO. Dát zou nou eens onderzocht moeten worden. Op welke gronden heeft dat VMBO zo’n slechte naam en hoe zou dat verbeterd kunnen worden. Ik bedoel natuurlijk niet dat het imago opgepoets moet worden (spaar me de marketingmedewerkers), maar hoe er inhoudelijk zoveel verbetering aangebracht kan worden dat het VMBO terecht een goede naam heeft.

    Ik zal eerlijk zeggen dat ik ooit wel eens een nachtmerrie heb gehad dat mijn dochter naar het VMBO zou moeten. Ze zou het gewoon niet overleven, vanwege de harde en anti-intellectuele sfeer die daar vaak hangt. Daarnaast worden in het VMBO ook de probleemgevallen opgevangen (afvallers van MAVO, HAVO en VWO)en dezen kunnen een zeer negatieve invloed hebben op de klas waarin ze zitten. Voor jouw normaal begaafde en niet zeer problematische kind is dat een onplezierige omgeving. Ik vind het helemaal niet gek dat ouders daar geen trek in hebben.

    • het pijnlijke
      Het pijnlijke is dat de belangrijkste reden voor de invoering van het VMBO juist was om het imago van LTS en LHNO te verbeteren.

    • Post in twee delen: deel 1
      Classica is mij voor.
      Inderdaad, het VMBO werd ingevoerd in de hoop dat de mavo het imago van het VBO zou oppoetsen.
      Zoals te verwachten viel werd niet het imago van het VBO verbeterd maar verslechterde het imago van de mavo aangezien de mavisten terecht kwamen tussen de VBO-ers en tussen die VBO-ers nu eenmaal meer probleemkinderen zitten*.
      Nu is het VMBO het laagste niveau en is het VMBO relatief onveilig (hangt van de locatie af) dus krijgt het VMBO een slechte naam.
      De ouders hadden er meestal geen moeite mee dat hun kinderen dat de mavo gingen, van daaruit konden ze naar het MBO (niveau 4 wel te verstaan!) en eventueel konden ze zelfs alsnog havo- en VWO-onderwijs volgen.
      De VMBO gaat voor hen te ver.
      Ik wil hier eventjes mijn eigen ervaring aan toevoegen. Ook ik had het onfortuinlijke noodlot te moeten beginnen op de mavo (autisme, ontwikkelingsachterstand van een paar jaar die ik qua schoolvakken wonderbaarlijk rap inliep op de lagere school).
      Helaas, in het 2de jaar ging het mis op die school. Het VBO werd gefuseerd met die mavo. Ineens voelden wij ons onveilig. We kregen een grote (en lelijke, want provisorische) kantine, een grote speelplaats, grote fietsenstallingen, anonimiteit.

    • Post in twee delen: deel 2

      Ineens moesten wij een kwartier fietsen om les te krijgen in een soort van veredelde containers. Het spreekt voor zich dat dit ten koste ging van de lestijd en dat de lessen daar heel wat minder aangenaam verliepen. Dat jaar heb ik niet veel onthouden van mijn economielessen.
      Het ergst van alles, er kwam tuig op ons school: Antilliaanse jongens die sterker waren dan menige volwassene en agressiever waren dan Mike Tyson in een bokswedstrijd. Je hoefde een van die jongens maar aan te kijken en hij reageerde al agressief. Als je nog eens keek dan kreeg je een klap op je neus.
      Ja, ook ik zou als ouder nooit mijn kind naar een VMBO-school laten gaan. Scheid beide schoolsoorten alsjeblieft weer en stuur de probleemkinderen, zoals de toekomstige delinquenten, naar het speciaal onderwijs. Binnen het speciaal onderwijs moet je uiteraard weer niet de rotte appels in 1 klas zetten met kinderen die ADHD of autisme hebben.

      *Hier hoeven we niet moeilijk over te doen. Veel VBO-leerlingen zijn brave kinderen die gewoon slecht zijn in leren en een beetje dom zijn. Helaas voor hen komen nog veel ander soort leerlingen op het VBO terecht: leerlingen die niet uitvoeren en een rotkarakter hebben en leerlingen die omwille van een slechte opvoeding de Nederlandse taal slecht beheersen. Ik ga nu even uit van kinderen die hier al sinds de eerste jaren van hun leven wonen al blijkt empirisch dat je ook het VWO-diploma op je 19de kan halen wanneer je op je 11de voor het eerst in aanraking komt met de Nederlandse taal.

      • Andere scheiding
        Kortom: je moet NIET een scheiding maken tussen TL en de andere VMBO_niveaus. Je moet een scheiding maken tussen opleidingen met leerwillige leerlingen en een opvangvoorziening voor niet-leerwilligen én eerherstel voor het speciaal onderwijs. Dat is de énige juiste scheiding!

        • Zeker, desalniettemin zou
          Zeker, desalniettemin zou het m.i. wenselijk zijn wanneer op de lange termijn er een volledige scheiding plaatsvindt. Zelf heb ik ervaren dat een kleinere school een beter leerklimaat heeft dan een grote school, op die leeftijd althans. Het was een dwaze beslissing van de verantwoordelijke bewindslieden en parlementariërs om deze twee vormen van onderwijs te fuseren. Ik wil bij deze een neologisme introduceren: etikettenpolitiek.

          • Re. Bart
            Inderdaad. Je hebt helemaal gelijk.
            Wat een ongelooflijk stomme zet van mevrouw Netelenbosch destijds. Duidelijk ge-inspireerd door een ideologie en niet door de echte werkelijkheid.
            Ik hoorde zeer onverwacht dat MAVO werd opgeheven, en onder gebracht zou worden bij het LBO.
            Het was mijn eerste reactie: ze zijn GEK geworden op het ministerie. Iedereen die met ouders en leerlingen werkt, weet dat ouders en leerlingen dit niet willen. Elke leerkracht, maar ook elke ouder wist dat hun MAVO-kind terecht zou komen bij een grote hoeveelheid a-socialen.
            Het is echt geen wonder dat ouders koste wat het kost HAVO willen, in plaats van VMBO-t.
            Mogelijk was het niet helemaal politiek-correct dat te vinden, Maar daar horen we eigenlijk maling aan te hebben.

    • slechte naam vmbo
      einstein
      docent vmbo/mbo

      Ik werk al 30 jaar op het VMBO en zou alles in het werk stellen om mijn kind niet naar het VMBO te laten gaan.
      Gelukkig hebben wij niet zoveel uitstroom van HAVO en VMBO T, maar erg veel LWOO leerlingen in veel te grote klassen. (25)
      De school krijgt extra geld voor deze leerlingen, maar het wordt niet aan deze leerlingen besteed. Er is veel ziekteverzuim, omdat docenten de grote klassen niet datgene kunnen geven wat deze leerlingen verdienen. Collega’s moeten deze zieke docenten vervangen en worden door deze extra belasting ook weer ziek.
      Docenten worden voor de zomervakantie ontslagen om geld te besparen (juli en augustus) en na de vakantie is er een vacature omdat er geen docent Engels te krijgen is. Dat betekent weer lesuitval of invallen.
      We zijn 3 jaar geleden in een ROCASA school getrokken, een lekkend, verouderd gebouw. Twintig jaar is mijn school al bezig met eventuele nieuwbouw en nog steeds niets. Helaas hebben wij geen assertieve ouders, die naar school komen om te klagen.
      Docenten, die klagen krijgen problemen met hun leidinggevenden en kunnen rekenen op een slecht rooster of gedoe.

  2. De DUO-cijfers…
    waarop de media reageren liggen bij de NOS. Het betreft een verdeling van vwo,havo en vmbo-leerlingen uit het derde leerjaar VO van 1990 .. 2009.

    Een greep uit de tabel:
    schooljaar – vwo – havo – vmbo – leerjaar 3
    2005/2006 – 41.055 – 45.970 – 116.159 – vwo3_2008
    2006/2007 – 41.697 – 46.771 – 112.906 – havo3_2008
    2007/2008 – 41.846 – 46.394 – 109.337 – vmbo3_2008
    2008/2009 – 42.816 – 46.376 – 107.240

    Geen norm.verdeling, wel een verhouding: vmbo / (vwo + havo) die van 1,33 naar 1,20 gaat via een minimale toename bij vwo/havo en een forse afname bij het vmbo…

    Het jaarverslag 2009 van de informatie beheer groep (mei 2010) meldt dat in het schooljaar 2008/2009 in het VO 40.500 vwo-ers, 53.600 havo-ers en 100.200 vmbo-ers examen deden. PricewaterhouseCoopers Accountants N.V. tekende voor dit verslag.

    Leggen we deze cijfers op de NOS-tabel dan moet bij het turven ergens iets mis zijn gelopen… of hebben een hoop vmbo-ers toch een havo-diploma gehaald?

Reacties zijn gesloten.