strategische alliantie

Dat was vanochtend, bij het doorbladeren van TROUW, even schrikken! “Onderwijs gedijt bij radicale vernieuwing” was een van de koppen. De intratitel “Kwaliteit krijg je door betrokken ouders en leraren” was ook niet geruststellend. In principe moet een school ook kwaliteit bieden als de ouders niet betrokken zijn. Maar de auteur blijkt Simon Steen te zijn die in zijn hoedanigheid van algemeen directeur VBS (verenigde Bijzondere scholen) dit verhaal met als subtitel “CDA-voorstel voedt wantrouwen tegen stichters nieuwe scholen. Zij hebben juist recht op erkenning en steun” geschreven heeft. En het is terecht dat TROUW hem ruimte in haar krant biedt” en onterecht dat ik geschrokken ben
Zijn kritiek op het CDA-voorstel betreft in eerste instantie datgene dat ook mijn wantrouwen heeft opgewekt: het gedogen van nieuwe scholen, in de praktijk niet-CDA-scholen, vindt plaats door te contrôleren of de school wel aan alle voorschriften voldoet. Anders dan ik pleit hij er niet voor om in plaats daarvan te contrôleren op het cognitieve resultaat van het onderwijs. Verder geloof ik niet dat het CDA de contrôle wil verscherpen om het wantrouwen tegen de nieuwe scholen te voeden maar om de positie van de CDA-gelieerde scholen en daarmee die van het CDA zelf te versterken. Het VBS wil radicale vernieuwing en BON vooral restauratie. Steen brengt de waarschuwing van de ombudsman in herinnering die deze gegeven heeft naar aanleiding van een procedure, aangespannen door niet bekostigde radicale vernieuwingsscholen : Er moet voldoende ruimte in het bestel zijn voor vernieuwing. Zelf interpreteer ik dat er in de geest van de grondwet ook voldoende ruimte moet komen voor restauratie. Ik sta achter de uitspraak van Steen dat “met zijn symboolwetgeving het CDA het ondernemerschap voor de publieke zaak ondermijnt dat in het onderwijs juist tot uitdrukking komt in burgerinitiatieven tot schoolstichting”
Naar mijn idee doet BON er verstandig aan om het VBS als bondgenoot te beschouwen. Daarvoor heb ik 3 redenen:
1. Eendracht maakt macht; de vijand (VBS) van mijn vijand (CDA/educatief-politieke complex) is mijn”vriend” (eigenlijk bondgenoot)
2. Voor ouders als zodanig is het niet belangrijk of alle scholen “BON-scholen” zijn maar of er op redelijke afstand altijd een BON-school is. Verder zijn er misschien ook leraren die graag op een school met “ander” onderwijs willen werken
3. Ik wil niet met 2 maatstaven meten. Als ik mijn kind naar een school van mijn wensen mag sturen mag ik andere ouders dat recht niet ontzeggen.
Waar ik dus voor pleit is dat BON een strategische alliantie aangaat met o.a. het VBS als bondgenoot om vanuit het principe dat ouders zo veel mogelijk moeten kunnen kiezen een dekkend net van BON-scholen te verwezenlijken.
Seger Weehuizen
“bijlage”:
De Verenigde Bijzondere Scholen (VBS) is dé profielorganisatie voor bestuur en management van scholen met het andere onderwijs. Wij komen op voor de verscheidenheid in het onderwijsveld, voor scholen met een eigen identiteit en karakter. De VBS zoekt voortdurend naar mogelijkheden voor optimale vrijheid en autonomie van onze scholen. Wij ondersteunen en adviseren bij de profilering van het eigen schoolprofiel en staan onze scholen dagelijks met raad en daad bij.

2 Reacties

  1. Pact met de duivel
    Ik ben, net als u, voor verscheidenheid. Maar het moet wel om verscheidenheid in onderwijs gaan. Wanneer kinderen in een gebouwtje bijeengedreven worden om uiterst vernieuwend in elkanders neus te pulken of de gehele dag elkaars gevoelens te exploreren valt dat wat mij betreft niet onder onderwijs. Pacteren met dergelijke kwakzalvers is nonsens. Het probleem is natuurlijk om de oplichters eruit te zeven. Toch moet je daaraan blijven werken, want anders kan elke joker zich school noemen.
    Ik denk dat heel wat ouders een voorkeur hebben voor onderwijs waar ik helemaal niets van moet hebben. Maar ondanks mijn eigen weerzin daartegen gun ik die ouders en hun kroost dat type onderwijs van harte, zolang ze maar hetzelfde eindexamen moeten afleggen als alle andere scholen, en zolang mijn eigen favoriete onderwijs ook maar aangeboden wordt.
    Pacteren voor verscheidenheid lijkt mij een goede zaak; maar hoe vaak de gelegenheid zich zal voordoen blijft ongewis.

    • Door over te stappen van
      Door over te stappen van “alle onderwijs moet BON onderwijs worden” naar “elke leerling heeft recht op BON-onderwijs” vergroot men niet slechts het aantal potentiële bondgenoten maar mogelijk ook het aantal keuzemogelijkheden binnen een onderwijsvorm. Het zou bij voorbeeld een zegen zijn als ouders bij het vreemde-talen-onderwijs ook zouden kunnen kiezen voor een school waar veel aan grammatica wordt gedaan en/of aan vertalen. Binnen het VWO-onderwijs kan men zich al taalkundig verdiepen door naar het Gymnasium te gaan. En bij de exacte vakken zou het fijn zijn als leerlingen al in de brugklas voor echt wiskunde-onderwijs zouden mogen kiezen bij voorbeeld voor de Euklidische Meetkunde waarin enerzijds exactheid en bewijzen worden gevraagd en anderzijds de spreektaal op zeer zorgvuldige wijze gebruikt moet worden. Later kan dan formele logica onderwezen worden. Leerlingen die dat willen moeten weer de mogelijkheid krijgen om op de juiste wijze met de exacte vakken om te gaan.
      Er lopen tegenwoordig inderdaad veel ouders rond die vinden dat het hun kinderen op school niet te moeilijk moet worden gemaakt. Maar als een school met een bepaald programma en een bepaalde methode van lesgeven in aanzien komt te staan willen veel van die ouders hun kind toch graag naar die school sturen, zelfs als die school “moeilijk” is. Wallage wilde graag grote scholengemeenschappen zodat ouders niet meer hoefden te zeggen “mijn kind zit op het MBO” maar ‘ mijn kind zit op het ….. college” konden antwoorden.
      Kiezen voor keuze is geen verloochening van de idealen van BON. Goed voorbeeld doet goed volgen.
      BON zou volgens mij een denktank moeten instellen voor het uitzetten van een overwinningsstrategie en voor het uitzoeken van geschikte bondgenoten voor een strategische alliantie
      Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.