3 Reacties

  1. Onderstaand citaat is
    Onderstaand citaat is typerend.

    Op de vraag wat een ‘goede les’ of een ‘goede docent’ is, antwoorden de meeste leerlingen in schriftelijke vragenlijsten simpelweg: ‘dat een docent goed uitlegt’. Schoolleiders zijn vaak erg ontgoocheld over dergelijke uitkomsten, omdat ze tegen de heersende onderwijsideologie indruisen.

    Het kan toch niet zo zijn dat leerlingen wat denigrerend ‘lesboeren’ worden genoemd, het meest waarderen? Waarom zeggen ze niet dat ze docenten waarderen die ‘leuk en boeiend’ lesgeven?

    Veelzeggend is dat deze schoolfunctionarissen geneigd zijn bij dergelijke ontnuchterende uitkomsten in het personeelsblad als ‘commentaar’ te zetten: ‘Dat was te verwachten. Het is voor leerlingen de weg van de minste weerstand.’ Alsof leerlingen een fout antwoord geven als ze docenten willen die goed uitleggen.

  2. het chaosprobleem
    Seger Weehuizen“Met de oproep van minister Plasterk om in de lessen meer nadruk op ‘instructie’ en ‘gestrengheid’ te leggen, komt hij tegemoet aan de wens van de meerderheid van de leerlingen”. Gelukkig zijn er nog leerlingen die op school willen leren. Er zijn overigens ook nog ouders die de leerplicht zien als een plicht van de leraren om leerlingen iets te leren en die willen dat dat efficiënt gebeurt. Die niet willen dat de belasting die zij moeten betalen gebruikt wordt om kinderen gratis maar wel verplicht naar een pretpark te sturen. Die daarom een toeslag op gesubsidieerd “onderwijs”moeten betalen door hun kinderen naar bijles te sturen. Of behalve belasting ook nog eens schoolgeld moeten betalen voor een particuliere school die ook nog eens een keer lastig gevallen wordt door de overheid die zich beroept op een leerplichtwet die zij zelf ridiculiseert. Wat een arrogantie van de betreffende politieke partijen!
    “Laat lerarenopleidingen daarom …. ook uitgebreid aandacht gaan besteden aan effectieve vormen van pedagogische bestraffing van lesverstorend gedrag, waarvan de doeltreffendheid in de praktijk en uit onderzoek is gebleken”. Daarmee krijg je niet alle leerlingen in het gareel, ook niet alle leerlingen zonder een psychische afwijking, en krijgen de leerwillige leerlingen niet de door hen gewenste rust. Dat probleem is zo groot dat het in het verband van efficiënt onderwijs niet onbesproken kan blijven. Toch schrijft Astrid Boon in dit artikel daar niets over.

    • Re: het chaosprobleem
      Seger schrijft:

      Toch schrijft Astrid Boon in dit artikel daar niets over.

      Er is maar beperkte ruimte in een krantenartikel….

Reacties zijn gesloten.