Open School

’t Is al vaker besproken op dit forum, en zojuist een bericht in het NOS-journaal: de opening van een “Open School” die ook in de zomervakantie open is en waarbij de ouders zelf kunnen bepalen wanneer ze vakantie opnemen.
Zie bijvoorbeeld dit bericht bij NOS Jeugdjournaal:
www.nos.nl/jeugdjournaal/artikelen/2009/6/26/basisschoolaltijdopen.html

en de tekst van NOS nieuws:
In Ede komt een basisschool die het hele jaar open is. Het initiatief is een tegemoetkoming aan werkende ouders, die nu in de schoolvakanties vaak moeite hebben om oppas te regelen.

Bij de school, die in 2010 opengaat, komt een crèche. Ouders kunnen er daardoor met kinderen van 0 tot 12 terecht. Het bestuur dat de school wil beginnen, zegt dat de grens met de buitenschoolse opvang minder strikt moet worden.

Schoolvakanties worden niet helemaal afgeschaft. Ouders mogen in de zomer kiezen wanneer ze met hun kinderen op vakantie gaan. In Zandvoort is al een school die het hele jaar open is. [dat is een school voor kinderen van strandtenthouders]

30 Reacties

  1. Contractonderwijs…?
    K’had het al aangekondigd.
    Wellicht het einde van de vaste aanstellingen en het begin van contractonderwijs.

  2. Prima initiatief!
    Prima initiatief! Afhankelijk van de kwaliteit van het bestuur natuurlijk.

    Een goed bestuur (bij voorkeur gevormd uit docenten en ouders) kan door school en opvang te combineren een organisatie neerzetten die financieel gezond is. Waardoor een hoger salaris kan worden geboden, wat de kwaliteit van het onderwijs verbetert. Ik heb al eerder op dit forum aangegeven dat dit volgens mij echt toekomst heeft.

    Een slecht bestuur met winstbejag echter…..

    • Lerarenuitzendbureau’s…
      Het aantal lerarenuitzendbureau’s zal wel toenemen, waarbij alllerhande leerkrachten in de aanbieding zullen komen.
      De docent zal minder zeker van zijn toekomst zijn, maar ook vrijer en zal diploma’s moeten halen om voldoende aan de bak te komen.

      • Als het onderwijssysteem zo
        Als het onderwijssysteem zo in elkaar zit dat de onderwijsinstellingen er belang bij hebben goede leraren op hun school aan het werk te zetten en zij voldoende geld binnen krijgen om goede leraren goed te kunnen betalen komen goede leraren niet in de aanbiedig maar worden ze goed verdienende specialisten. Maar helaas zijn er veel hooggeplaatsen die geen belang hebben bij goed onderwijs en/of goede leraren.
        Seger Weehuizen

    • salaris docent volgt uit belangrijkheid onderwijs
      Van wat de overheid nu per leerling uitgeeft aan onderwijs komt veel te weinig bij de leraar op de werkvloer terecht. Als de scholen echt met elkaar moeten concurreren (en daarvoor is het nodig dat ook nieuwe scholen hun entree op het onderwijsveld kunnen maken) en resultaten van het gegeven onderwijs duidelijk en objectief worden vastgesteld kan daar een einde aan gemaakt worden. Vervolgens gaat de concurrentie met de andere takken van de arbeidsmarkt een rol spelen. Of de docenten veel gaan verdienen hangt dan af van wat de overheid voor goed onderwijs over heeft. Belangrijk is ook of de overheid wat betreft de ontwikkeling van arbeidsvoorwaarden betrouwbaar is. Iemand die eenmaal in het onderwijs beland is kan immers 10 jaar later moeilijk om een baan buiten het onderwijs vinden.
      Seger Weehuizen

      • Bedrijfsmatige opzet…
        De school het gehele jaar open, variabele vakanties voor zowel leerlingen als docenten, weinig vaste aanstellingen meer, behalve wellicht wat kerndocenten en coördinatoren, tijdelijke aanstellingen op contractbasis met natuurlijk salarisverschiilen, alles wijst op dat de zaak grondig aan het veranderen is richting een bedrijfsmatige opzet.

        • liever het beste dan het betere
          Een bedrijfsmatige opzet van scholen heeft niet mijn voorkeur. Zeker niet voor scholen die algemeen vormend onderwijs geven en vooropleiding zijn voor verdergaand onderwijs (Gymnasia, Athenea, HAVO’s en MAVO’s, basisscholen). Als de scholen concurreren en een grote mate van vrijheid hebben wat betreft leerstof en lesmethoden zorg ik wel dat mijn kinderen op een goede school terecht komen. In de USA zijn veel particuliere scholen die hoge intellectuele en artistieke eisen stellen en goed voorbereiden op toegang tot goede universiteiten. Als de overheid het schoolgeld betaalt … . Voor leraren is het leuk om op zo’n school les te geven en een school zal er financieel wat voor over moeten hebben om goede leraren aan zich te binden Maar kinderen met minder kritische ouders lopen een groot risico tekort te komen. Ook voor goede leraren die zich aan de meest biedende kunnen verkopen hoeft (zo lang zij psychisch fit blijven) bedrijfsmatig georganiseerd onderwijs geen nadelen op te leveren. En het aanbieden van een vaste aanstelling kan in het pakket zitten waarmee een school een leraar aan zich probeert te binden.
          Seger Weehuizen

          • In de USA zijn veel particuliere scholen….
            Zouden die geen bedrijfsmatige opzet hebben?
            Ik denk aan de Thomashuizen. Mooi pand (vindt meneer Van Putten heel belangrijk) en een ondernemer. Meer niet.
            Ik zie die bedrijfsmatige opzet wel voor me. Mooi pand, leerlinggebonden budget van de overheid (volgens de wet verplicht), kleine en eenvoudige overhead, advertenties in de krant onder de vlag ‘kennis staat centraal’ of juist niet (het is maar wat je wil) enz…..
            Ik kan me voorstellen dat op zulke scholen=opleidingen geen plaats meer is voor raddraaiers, kleine criminelen of rokende pubers.

          • een zaak van vrije markt en kwa.contr. en eigen toelatingsb
            Wat ik bedoel is dat zo’n particuliere school in Amerika waar voor zijn geld moet bieden. De leerlingen moeten keihard werken om te slagen voor het toelatingsexamen van een goede, veeleisende universiteit. Opdat de leerlingen goede resultaten behalen krijgen ze les van bekwame goed opgeleide docenten en worden ijverige leerlingen in de watten gelegd. Om te zorgen dat de school met succes leerlingen opleidt en niet falliet gaat moet de directie wel degelijk bedrijfskundig te werk gaan. De wijze waarop in Amerika een particuliere school geleid wordt is in principe ook bruikbaar voor gesubsidieerde scholen, vooropgesteld dat zo’n school niet alleen aan kwantitatieve maar ook aan door buitenstaanders vast te stellen kwalitatieve eisen moet voldoen. Maar zoiets is natuurlijk moeilijk te verwezenlijken als je luie en lastige leerlingen niet mag wegbonjouren of leerlingen moet opnemen die niet passen bij het onderwijstype van de school.
            Een vrije markt met slimme concurrentiebepalingen en andere spelregels is zeker een weg naar beter onderwijs. Zelf geef ik de voorkeur aan terugkeer naar de omstandigheden en gedeeltelijk ook naar de leerstof van vóór de Mammoethwet en ik zou willen dat de gezamelijke universiteiten verantwoordelijk worden voor de inhoud, eisen en normering van het toelatingsexamen tot de universiteiten.
            Seger Weehuizen

  3. Toetsing
    Wat ik mij in dit verhaal afvraag is hoe je de toetsing van de voortgang gaat organiseren. Als de leerlingen op steeds wisselende tijden aan- en afwezig zijn is de samenstelling van de klassen of lesgroepen nooit constant. Zou dat geen ingewikkelde toetsingsproblemen opleveren?

    • Re: toetsing
      Niet alleen toetsing, maar ook klassikaal onderwijs. Klassikaal onderwijs kan bijna niet op zo een school.

      • Toetsing en klassikaal…
        Ik denk het wel.
        Ligt eraan wie je inhuurt.
        Het zal wel lesgeven in modules worden en het vergaren van studiepunten, net zoals nu in het hoger onderwijs.

        • Re: toetsing en klassikaal
          Maar dan hebben ouders en leerlingen niet de keuze wanneer ze vakantie nemen Hals (zoals in het oorspronkelijke artikel boven staat). In het hoger onderwijs zijn er ook gewoon onderwijsperioden en vakantieperioden.

          • In modulenonderwijs…
            ..is het heel goed mogelijk je eigen vakanties te plannen.
            Desnoods volg je een module in een later stadium.
            Docenten hebben kleine, grote, kortlopende of langdurige contracten, met variabele salarissen al naar gelang hun taken en competenties. De laatste in de goede zin van het woord. Sommige lessen zijn frontaal of klassikaal, andere modules zijn projectonderwijs. Daarin is ook plaats voor de maatschappelijke stage en andere buitenschoolse activiteiten die wel meetellen binnen het curriculum.
            Ik denk dat dit toch de toekomst wordt. Scholen worden multifunctioneel en het gebouw staat in de zomer geen zes weken lang leeg.

          • Modulen
            Je onderschat de roosterproblemen bij modulenonderwijs Hals. De enige manier om modulenonderwijs te laten werken is om vaste onderwijsperioden te hebben (semesters, trimesters, halve semesters zoiets), anders krijg je geen redelijke roosters in elkaar gezet. De meeste modulen zullen niet elke periode aangeboden worden, maar slechts 1 periode per jaar. Veel modulen zullen andere modulen als voorkennis eisen. Daarmee is de mogelijkheid om je eigen vakanties te plannen zo goed als weg.

            Op universiteiten hebben we inmiddels heel veel ervaring met modulair onderwijs. Om het goed te laten werken moet het heel erg op het klassieke jaarsysteem lijken.

            Wil je enige flexibiliteit hebben in je modulaire system dan zul je ook nog eens een grote school moeten hebben en een eenvormig aanbod (alleen dan valt er namelijk wat te schuiven zonder piepkleine groepen te krijgen).

          • Alles moet flexibel
            Het is niet alleen erg in de mode om flexibiliteit te eisen. Het is ook erg makkelijk gezegd. Onderwijs moet maatwerk zijn, hoor je ook veel. Dat spreekt ook zo lekker makkelijk uit. Alleen het waarmaken van die mooie kreten is iets heel anders. Meestal moet het waarmaken gebeuren door mensen die helemaal niets met die kretologie te maken willen hebben.
            Valt het niemand op dat hoe flexibeler, leerlinggerichter, maatwerk-achtiger ons onderwijs wordt, hoe meer mensen er bezig zijn met roosters maken, hoe vaker deze flexibiliteit zijn eigen problemen creëert, hoe meer er mis gaat, hoe vaker leerlingen op de middelbare school lange tussenuren hebben, hoe moeilijker zoiets als spijbelen na te gaan is?
            Het lijkt mij zeer de vraag wat we nu eigenlijk opschieten met al die flexibiliteit etc. als geloofsartikelen. Wordt ons onderwijs er beter van wanneer de aanbieders zich als slijmerige en dociele middenstanders gaan opstellen (Jazeker, ook midden in de nacht zijn wij open! Belt u ons maar gerust uit ons bed!)? Wanneer dat niet onomstotelijk vast staat, en eigenlijk ook als dat wel zo is, moet flexibiliteit afgewogen worden tegen efficiency. Ik denk dat de flexibiliteit het dan in veel gevallen zal verliezen.
            Het wordt tijd voor wat minder maatwerk en wat meer eenheidsworst.

          • kies de juiste term
            Bij dergelijke zaken is het bjina altijd zo dat hetzelfde fenomeen met meerdere woorden is te duiden.
            Als je het woord eenheidsworst vervangt door gedegen, doordacht, stabiel, klassiek of welke mix van termen dan ook, dan kan de negatieve associatie vervangen worden door een positieve. Flexibel kun je ook vertalen met: waait met alle winden mee
            Ik ben er van overtuigd dat er bij alle vernieuwingen heel expliciet en planmatig wordt nagedacht over de terminologie die men wil hanteren (en de termen waarmee de bestaande praktijk wordt weggezet).

            Maar ja, dat wist je natuurlijk al lang 😉

      • Ik zie eigenlijk geen
        Ik zie eigenlijk geen argumenten voor veel van de bezwaren hierboven.

        Waarom zou een ‘bedrijfsmatig’ opgezette school uitzendkrachten in dienst nemen (of meer dan dat het nu al gebeurt)? Waarom zouden ouders dat willen en er meer voor willen betalen?

        Waarom zou er een toetsingsprobleem ontstaan of klassikaal onderwijs onmogelijk worden? Dat zou zo kunnen zijn als iedereen volledig vrij de vakantie kan opnemen. Het kan ook door de volorde alleen om te draaien: nu zijn er verplicht 10 vakantie weken draai dat nu eens om naar 6 verplichten blokken van 3 instructie weken en nog een aantal toetsweken. De overige les tijd: oefenen, oefenen, oefenen.

        Wie gaat dat betalen: ik denk vooral de ouders. En de tijd is daar nu rijp voor. Er is veel onvrede en er komen steeds meer alternatieven in de vorm van particuliere scholen. Een omslag zou kunnen zijn dat ouders het geld voor onderwijs van de overheid ontvangen en hiervoor zef onderwijs inkopen, ongeveer zoals dat nu met kinderopvang is geregeld.

        Bedenk ook dat de opvatting over onderwijs in Nederland haaks staat op die in Amerika. Hier zeggen we onderwijs is zo belangrijk, dat moet je niet aan de private sector overlaten. In Amerika: onderwijs is zo belangrijk, dat moet je nooit aan de overheid overlaten. Dit is denk ik met name een andere visie op de overheid. Maar ja, wat heeft onze overheid van het onderwijs terechtgebracht. Misschien is het juist tijd om de private sector hier meer invloed te laten krijgen. Het belangrijkste hierbij is dat ouders en docenten in zo een orgaisatie veel zeggenschap hebben. Ouders willen betalen voor goede docenten, niet voor een goede winst van het management. Daarnaast is werkelijke concurrentie en een level playing field voorwaarde. Overheid controleert eindtermen en kwaliteit.

        • Toetsproblemen
          Stel we hebben zo een blok van 3 instructieweken, dan 3 oefenweken en dan een toetsweek. In principe kun je dan tijdens die 3 oefenweken 2 weken op vakantie. Maar de stof is natuurlijk zo uitgezocht dat je 3 oefenweken nodig hebt om het goed te beheersen. Gaat dus niet.

          Ik ben het met je eens dat een ‘bedrijfsmatig’ opgezette school niet slecht hoeft te zijn (integendeel), maar ik zie die 52-weken-per-jaar-open-plan-je-eigen-vakantie-school niet gebeuren. Prive scholen hier in Engeland zijn ook niet zo: het verschil met het staatsonderwijs is de kwaliteit (en het geld), niet wanneer vakantie opgenomen kan worden. Prive scholen hier hebben natuurlijk wel vaak een internaat (waar je extra voor moet betalen), maar voor de ‘dagleerlingen’ is de school niet anders (behalve het geld en de kwaliteit) dan een staatsschool.

          • Het is maar een manier
            Het is maar een manier waarop ik denk dat dit zou kunnen. Ook ik zie de school die het gehele jaar open is niet snel gebeuren. Onderwijsland is vernieuwingsmoe. Daarnaast is deze vernieuwing helemaal niet in het straatje van de onderwijs-bobo’s: het zou gaan om een particulier initiatief met zo min mogelijk bemoeienis van buiten. De taak van buiten de school is slechts weggelegd om de eindresultaten te beoordelen en de wettelijke normen te controleren.

            Het toetsprobleem wat je schetst, daar kan ik wel wat mee, maar het is niet anders dan een leerling die twee weken achter elkaar ziek is: die valt ook niet direct uit. Volgens mij gaat het wel, zelfs in een extreme casus die jij hier beschrijft.

            Volgens mij is het zo dat je met meer geld betere kwaliteit kunt bieden waardoor er weer meer geld kan worden gevraagd. Natuurlijk zit de kwaliteit niet in wanneer er vakantie kan worden opgenomen, maar ik denk dat ouders voor deze flexibiliteit willen betalen. Dus de school genereert extra geld, kan hogere kwaliteit bieden, waardoor er weer meer geld kan worden gevraagd.

            Ik denk dat dit een werkbaar business-model is.

            Ben

          • onderwijs inkopen tegen vaste prijs
            Een onderwijsfinnieringssysteem waarbij de ouders per kind elk jaar een bedrag van de overheid krijgen om schoolgeld te betalen wens ik de ouders toe. Dat bedrag zou afhankelijk moeten zijn van het schooltype dat het kind volgt. Immers eerstegraads docenten met een masters in hun leervak zijn duurder en die heb je toch echt nodig voor het VWO. Maar zo gauw ouders meer schoolgeld mogen betalen dan zij van de overheid krijgen loop je het risico dat kinderen van geringverdienende ouders gemiddeld slechter onderwijs krijgen. Meer schoolgeld betalen dan door de overheid vergoed wordt moet dus voor gesubsidieerde scholen verboden zijn. Dat komt duidelijk uit de verf als met een vouchersysteem gewerkt wordt. maar latig wordt het wel als de school als extra huiswerklessen tegen betaling gaat aanbieden of onderwijs in klassieke talen niet meer gesubsidieerd wordt.

          • Eigen verantwoordelijkheid van…
            We moeten terug naar de eigen verantwoordelijkheid van de ouders en impliciet de leerling. Onderwijs is weliswaar tot op zekere mate voor de wet gratis, maar kost ook bakken vol met geld. Het meeste geld wordt nu verspild aan overhead en aan leerlingen die er niet op zitten te wachten, omdat ze helemaal niet willen.
            Zowel ouders als leerlingen zouden wat mij betreft een strippenkaart kunnen krijgen, waarmee ze een bepaalde hoeveelheid onderwijs gratis in kunnen kopen, maar na een zekere termijn moeten gaan betalen. En zeker voor een goede docent, want die mag wat kosten.
            Helaas gaat het verkeerde idee van gratis boeken daar lijnrecht tegenin.
            Maar dat zijn nog de laatste stuiptrekkingen van het socialisme en het communisme.

          • @Mark en BZL….
            Op de universiteit en hogeschool die ik ken is dat modulenonderwijs er allang. Studenten kunnen bijna overal bij aanschuiven en van toetsingsproblemen heb ik nog niet gehoord. Overal staan studiepunten voor.
            Bovendien zal je wel moeten als de school het gehele jaar open blijft.
            Geluiden in die richting hoor ik steeds vaker en als ik het zo inschat gaat het er echt van komen. Het zou mij verbazen als het nog lang zou duren dat ook in het VO met studiepunten gewerkt gaat worden.
            Universiteit of hogeschool als model voor het VO wijs ik niet af.
            Zijn we meteen van de ophokuren af.

          • @Hals
            Modulenonderwijs is er op universiteiten inderdaad al heel lang en aanschuiven mag inderdaad. Maar dan moet de module wel aangeboden worden. En dat is maar 1 keer per jaar (of minder). En ik durf te wedden dat die universiteit die jij kent ofwel een trimester ofwel een semestersysteem heeft.

            Ik zal nog maar eens een voorbeeldje noemen. De Nederlandse universiteiten krijgen het niet eens meer voor elkaar om ieder genoeg modulen aan te bieden voor een master wiskunde. Die modulen moeten ze bundelen. Kunnen studenten vanuit Enschede dus twee uur ophokken in de trein om een college in Amsterdam te volgen….

          • De universiteit of hogeschool…
            ….bepaalt het aantal studiepunten.
            De studenten kunnen in overleg met de docent bepalen hoelang ze daaraan willen of moeten besteden.
            Geen trimester, geen semester. Op papier vaak wel, maar in de praktijk bepaalt de docent of aan de criteria is voldaan en of het blok naar behoren is afgerond. Dan krijgen ze hun studiepunten.

          • Tja
            Dat noemen we geen onderwijs meer Hals.

            Zoiets gebeurt wel in het laatste jaar van een studie (als literatuurstudie vak of iets dergelijks), maar vanwege de moeilijke controleerbaarheid van dit soort vakken is het ongehoord dat een groot deel van de studie (of de hele studie) op die manier vormgegeven is.

            Als dat op die universiteit of hogeschool inderdaad op grote schaal gebeurd dat zullen we over een tijdje wel een groot fraudeonderzoek krijgen.

          • @Mark…
            Weet ik niet.
            Ik heb ook studenten die een vak waar maar één semester voor staat een jaar of meer volgen. Ze krijgen dan echt niet meer studiepunten.
            Afgerond is afgerond, zeg ik maar, hoelang je er ook over doet.
            Dat is toch goed onderwijs, omdat het resultaat telt en niet zozeer de tijd die je daarvoor nodig hebt.

Reacties zijn gesloten.