Oogkleppen

TROUW 18-06-09 “Wel meer hoogopgeleiden, maar Nederland excelleert niet.
Onderstel dat in elke EU-staat de IQ-verdeling, gebaseerd op de IQ-verdeling voor de gehele EU, hetzelfde is. (laatstgenoemde dient voor normering). Alle EU-volkeren zijn dus even intelligent. Laten wij ook nog aannemen dat tegenwoordig alle mensen boven een bepaalde IQ-waarde, de grenswaarde, hoger onderwijs genieten en alle mensen onder die waarde niet.
Het is dan verbazingwekkend om, wanneer het gaat over het aantal hoogopgeleiden (HBO of Universiteit) en hun kwaliteit, enkel uitspraken te lezen als “Per student is er minder geld (omdat het aantal studenten toeneemt) en de kwaliteit van het onderwijs holt achteruit” (Robert Dijkgraaf) en “we halen niet het beste uit onze studenten. Die kritiek komt ook uit het buitenland: “Nederland excelleert niet in excelleren””(Robert Dijkgraaf).
Waarom wordt nooit gesproken over de gevolgen van de verschuiving van bovengenoemde grenswaarde?
Seger Weehuizen

2 Reacties

  1. Behalve de verschuiving van bovengenoemde grenswaarde…
    …spelen er ook nog andere factoren een rol, zoals afkomst, milieu, gewoonte, ambitie en competitie.
    Competitie is sedert de opkomst van het socialisme een vies woord.
    Oorzaak was het gelijkheidsbeginsel. De scholen zijn daarop aangepast.
    Gymnasia weg (Van Kemenade), wat gelukkig niet gelukt is, schaalvergroting, nadruk op de zwakkeren, leerfabrieken, basisvorming, studiehuis, nu het modernistische competentiegericht onderwijs, het aanpraten van rugzakjes en andere medische nonsens, platte televisie, gaan voor de kijkcijfers, alles leidt in dit land tot middelmatigheid.
    Zolang dat niet verandert, holt niet alleen het onderwijs, maar alles achteruit.

    • Meer IQ-plussers naar het hoger onderwijs
      Volkomen waar Hals maar er zijn nog 2 andere vieze woorden: TALENT en ERFELIJKHEID. Zelfs Dijkgraaf wil ze niet uitspreken. Je zou onder de Gauße verdeling die de IQ-verdeling aangeeft een kromme kunnen trekken die aangeeft hoeveel mensen met een bepaalde IQ hoger onderwijs hebben genoten. Daar waar die lijn op halve hoogte loopt trek je een vertikale lijn en waar die de IQ-as snijdt vindt je, in nieuwe definitie, de grenswaarde. Rechts van die grenswaarde probeer je dan de afsrtand tussen beide krommen te verkleinen. Daarbij moeten de hoogbegaafden niet vergeten worden. Velen van hen bereiken de universiteit niet en dat is al helemaal een enorme verspilling van talent. Door alleen rechts van de grenswaarde de functiewaarden naar elkaar toe te laten groeien kun je voor meer hoog opgeleiden zorgen zonder het niveau te verlagen.
      Seger Weehuizen

Reacties zijn gesloten.