In de NRC van 16 mei 2006 [EDIT: 2009, natuurlijk! / MH] een brief van een MBO-docente, die zich afvraagt wie de problemen in de MBO’s hebben veroorzaakt. Een paar citaten:
“Vijftien jaar geleden werden er landelijke examens op bepaalde onderdelen afgenomen, en moesten alle opleidingen interne examens op de andere onderdelen op die leest schoeien. Ik heb heel wat toetsen en examens gemaakt op de voorgeschoeide leest, en heb nooit een woord van kritiek gehoord van de Inspectie.”
[…]
“Vijf jaar geleden werden ook de nauw geformuleerde kaders afgeschaft. Opleidingen moesten zelf op basis van kwalificatiedossiers examens maken en werden beoordeeld op zogenaamde ‘Standaarden’. Deze zijn zo ruim geformuleerd dat ik na ruim vijftien jaar ervaring in het middelbaar beroepsonderwijs en met veel ervaring op het gebied van toetsing en examinering soms in het duister tast. En ik niet alleen. Stel ik aan de Inspectie een vraag over de concrete invulling van een standaard, dan krijg ik óf geen antwoord óf een gemompeld antwoord, dat inhoudt „Kzouniewete”. Teleurgesteld leg ik dan de telefoon weer neer. De Onderwijsinspectie legt de verantwoordelijkheid voor het dalende niveau bij management en docenten. Mogelijk zijn er handen in andere boezems te steken.”
Mooi: openbaar geuite twijfel aan het CGO in het MBO én een roep om terugkeer van de landelijke examens. En dat met naam en toenaam in de krant. Het BON-geluid dringt steeds verder door!
Toetsing en afsluiting
De inspectie laat ons inderdaad in grote raadselen over zowel de inhoud en het niveau van de noodzakelijke kennis en vaardigheden als ook van de goede manier om deze te toetsen.
Staat er eigenlijk ergens in die vele CGO-regels dat je niet gewoon kunt toetsen met een goed doordachte en degelijke toets? Volgens mij niet! Toch besteden wij gigantisch veel tijd aan het uitbroeden van een portfolio, het afnemen van een assessment, een kriteriumgericht interview volgens de STARR-methode en het verzamelen van ‘bewijzen’. Het hangt allemaal van houtje touwtje aan elkaar, het is uiterst fraudegevoelig en het levert in feite geen enkel bewijs! Maar hoe zou je ook moeten bewijzen dat je het ‘richten op de klant’ meester bent? Met een linkse directe……?