De VO-Raad is horende doof en ziende blind. Op 12 mei publiceert de Raad weer eens een juichend verhaal over de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs. En wat valt daar onder mee te lezen?
“Vmbo positief beoordeeld
Het gaat goed met het vmbo. Er is een positieve inhoudelijke ontwikkeling te zien: in de onderbouw benutten leraren vaker mogelijkheden van ict en ontwikkelen zelf lesmateriaal, de afstemming van het onderwijs op leerlingen, de arbeidsmarkt en vervolgopleidingen is in het vmbo sterk aanwezig en er is veel samenwerking regionaal met het bedrijfsleven en vervolgonderwijs.”
En dat één dag voordat De Telegraaf kopt: “VMBO’ers krijgen diploma cadeau”. Citaat: “Bij het laagste niveau op het vmbo (basisberoepsgerichte leerweg) past de helft van de examinatoren opdrachten aan, wordt er te soepel beoordeeld of worden tijdens examens aanwijzingen gegeven.”
Zie HIER voor het hele verhaal.
Tsja, wie zou er nou gelijk hebben?
Beide hebben gelijk
Ik lees “in de onderbouw laten leraren zelfbedachte opzoekopdrachten achter internet uitvoeren.” Dat is immers een positieve ontwikkeling…
Voor wie?
Voor wie is dat een positieve ontwikkeling?
Zelfbedachte zoekopdracht
Zelfbedachte opdrachten? Wie bedenkt ze zelf, wie voert ze uit en waarom?
Uitzoeken hoeveel vrienden Kelly op Hyves heeft is ook een zelfbedachte zoekopdracht. Maar of iemand er wat mee opschiet is een andere vraag.
Fantastisch! Zelfgemaakt!
Enkele weken geleden sprak ik een “hulpmoeder” op een reformatorische school. De kinderen hadden daar een zelfgemaakte zoekopdracht over de mediatheek gemaakt. De vragen vond ze van een bedroevend laag niveau. Maar de afdelingsleider was dolenthousiast: “Prachtig toch”.
Ik denk niet dat de vo-raad die moeder gehoord heeft, maar wel de afdelingsleider.
Dit was dan weer een voorbeeld van evidence based onderzoek.