Ezels
Wie zich even in het verleden verdiept kan weten dat onderwijsvernieuwingen die tegen de wil van de leraren aan het onderwijs worden opgelegd meestal mislukken.
Dat gold indertijd voor de middenschool, het gold ook voor de basisvorming.
Het afschaffen van behoorlijke eindexamens was niet naar de zin van de leraren , toch werd het doorgedrukt. Nu heeft de Inspectie ontdekt dat vooral op particuliere scholen, maar niet alleen daar, misbruik gemaakt wordt van het schoolonderzoek om leerlingen aan een diploma te helpen. Maar in feite was dit zeker al dertig jaar bekend. Dertig jaar doofpot, dertig jaar doen of je neus bloedt.
Hebben de leraren gevraagd om de schaalvergroting zoals die ondertussen vorm heeft gekregen? Natuurlijk niet, die waren daartegen.
Wilden de leraren zo onvoorbereid als ze waren, beginnen aan de Tweede Fase? Nee, maar hun kritiek werd terzijde geschoven. Hele generaties slecht opgeleide studenten, van wie een groot aantal blijkbaar niet eens behoorlijk kan lezen en schrijven, zijn het gevolg geweest.
De commissie Dijsselbloem heeft zonder voorbehoud geconcludeerd dat bij de invoering van de vernieuwingen de leraren te weinig geraadpleegd zijn. De boodschap, de dringende aanbeveling van de commissie voor de onderwijspolitiek was om díe fout in ieder geval niet meer te maken. Maar met het ‘competentiegericht onderwijs’ voor het mbo gebeurt het gewoon wéér. Twee maanden geleden publiceerde de Tweede Kamer een onderzoek naar de vernieuwing. Daaruit bleek dat tweederde van de docenten vreest dat de vakkennis van de leerlingen lijdt onder de onderwijsvernieuwing. Je kunt dus op je vingers uitrekenen hoe het nu verder zal gaan.
Alsof het al niet slecht genoeg gaat. Erwin van den Brink, die hoofdredacteur is van het blad ‘De Ingenieur”, een degelijk en representatief vakblad, heeft zich verdiept in de ervaringen van jongelui in het mbo en hbo. Hij treft vrij veel cynisme aan onder studenten: ‘De algemene teneur is: op het hbo leer je niets, maar niet getreurd want het biedt toegang tot een stage of traineeship en daar ga je echt leren en ervaring opdoen.’
Vooral het technisch onderwijs wordt volgens v.d. Brink uitgekleed: ‘Veel tijd om het onderwijs te redden is er niet meer voordat de laatste echte techniekdocent met pensioen gaat, beroofd van zijn passie door de regeltjes en de procedures die kwamen met de schaalvergroting.’ En hij voegt eraan toe: ‘De kleine categorale mts en hts moeten zo snel mogelijk terugkomen.’
Cornelis Verhage
Meer ezels
Op mijn school is het mislukken van leuke vernieuwende plannetjes en fijne projecten inmiddels een vertrouwd beeld uit het dagelijks leven geworden. Uiteraard wordt nooit expliciet gemeld dat er weer een plan mislukt is, maar iedereen merkt dat er op een zeker moment helemaal geen vergaderingen en e-mails meer over project X komen.
Maar geen nood, project X is nog niet mislukt of men begint ons alweer met project Y lastig te vallen.
Zijn de mensen die dit bedenken ezels, of eigenlijk nog dommer dan de spreekwoordelijke ezel? Ze moeten toch weten dat al die plannen steeds weer zullen mislukken?
Ik geloof niet dat het ezels zijn. Ik geloof dat de hervormers op school gewoon mensen zijn die het vak niet verstaan. Ik denk dat hun non-stop hervormingsdrift gewoon de tactiek is om dat te verbloemen.
En de hervormers van buiten school? Dat zijn mensen met een winkeltje. Als product X niet meer gekocht wordt, gaan ze over op product Y. Het zijn zakenlieden die iets te verhandelen hebben. Het probleem is alleen, dat ze zonder uitzondering producten aanbieden die schadelijk zijn voor het onderwijs. Het is alsof een astma-patiënt alsmaar wordt lastig gevallen door verkopers van steeds andere merken rookwaar.
Beide soorten vernieuwers zijn allerminst ezels. Zolang deze mensen de kans krijgen, zolang zal het onderwijs vernieuwd worden. Ze kijken niet naar de effecten van hun daden; hun daden zelf zijn hun levensvoorwaarde. Van wie krijgen ze de kans? Van de mensen die op school de touwtjes in handen hebben. Dat zijn ook de mensen die morgen een einde aan alle hervormingsflauwekul kunnen maken. Alleen willen ze dat helemaal niet.
‘De kleine categorale mts en hts moeten zo snel mogelijk terugko
Goed idee !
Is daar steun voor vanuit “het bedrijfsleven” ?
Binnen BON geen nieuw idee
“(een) goed idee!” klinkt heel onaardig t.o.v. de medeBONleden. Vrijwel alle BON-leden willen terugkeer naar kleine zelfstandige scholen en dat is al heel vaak op deze website gearticuleerd. Kleine MBO- en HBO-scholen zijn daarbij een bijzonder geval. Overigens tanboereert Cornelis Verhage terecht!
Seger Weehuizen
Vorm is geen inhoud
Terug met MTS en HTS is slechts kretologie. Het gaat om de inhoud van de opleiding, de eindtermen, de toetsing, de manier van opleiden. Het ziet ernaar uit dat ALLE opleidingen de competentiegerichte doelen (en didactiek) moeten gaan toepassen. Dan kun je het noemen hoe je wilt, maar de inhoud blijft pap.
Laat ik je trouwens uit de droom helpen. De huidige VMBO’s leveren leerlingen af met zó weinig kennis en vaardigheden, dat de oude doelstellingen en het oude niveau nooit meer gehaald kunnen worden. Je zou dan voor de MTS HAVO N&T als vooropleiding moeten eisen. (Dat gebeurde trouwens vroeger ook wel hoor)
Ontvakking
De kaalslag door onderwijsvernieuwlers is met de afgedwongen invoering van het CGO nu voltooid. Het maaiveld is nu zuiver horizontaal. De vakken achter de streep zijn gelijkgeschakeld met de vakken voor de streep; het eindresultaat van onderwijs is ongrijpbaar geworden. Wat rest is een lusthof voor managers, toekomstkijkers en zwakdenkers; vakdocenten hebben er weinig te zoeken. De onlust die dit hopelijk veroorzaakt bij leerlingen en ouders moet de voedingsbodem worden voor een restauratie van bestendig onderwijs. Herwaardering van vakmatige kennis; herwaardering van de meester-leerling relatie; basisvaardigheden in taal, rekenen, …
Een lange weg om de ontvakking van het onderwijs terug te draaien; er is een nieuwe Thorbecke-visie nodig.
vernieuwingspornografie
Vandaag las ik in de krant een woord dat me bijzonder aansprak: veranderingspornografie. In het onderwijs hebben we daar ook mee te maken, met teksten die bol staan met kreten als: ‘kennis is achterhaald’, ‘de leerling is manager van zijn eigen leerproces’, ‘krachtige leeromgevingen’. Zet dit soort teksten bijeen in één artikel en je hebt een mooi stuk vernieuwingspornografie geschreven.
De echte vernieuwingspornografen zitten bij KPC, APS en dat type bedrijven.