Aan zijne excellentie de minister van Onderwijs R. Plasterk
IJsschots 4, tentje 2
Zuidpool
Excellentie,
Ik hoop dat deze brief u nog bijtijds bereikt. De geleerde klimatologen hebben ons deze week alweer gewaarschuwd dat niet alleen de Noordpool in een ongelooflijke snelheid smelt, maar nu ook al de Zuidpool. Wat trouwens niet zo verwonderlijk is nu het in de contreien waar u op dit ogenblik verblijft zomer is. Voor u dus ergens op de onmetelijke ijszee drijft, met een deel van de Koninklijke familie in uw nabijheid, nog even de stand van zaken in het Nederlandse Onderwijs doorgeven, wie weet besluit u dan wel om alsnog de rest van uw leven te wijden aan de geneugten die het witte landschap u kan schenken.
Ook ik heb mij thermo-ondergoed aangeschaft. Niet omdat ik de tocht naar de Zuidpool wil aanvatten, maar ook hier in het kikkerlandje is het de laatste tijd koud. Aangezien mijn schoolbestuur het nodig vond om in ons spiksplinternieuw gebouw een duurzame en ecologisch verantwoordde verwarming te installeren kan de competentie ontwikkeling van mij en mijn leerlingen niet anders dan in thermo-ondergoed, skipak, dikke wollen trui, zelfgebreide geiten wollen sokken, dikke berenpantoffels en leren jack. Jammer genoeg heeft ons bestuur de olijke Alpen muts met “koud he” verboden, een Russische bontmuts siert mijn hoofd. Ook mijn leerlingen zijn zo uitgedost en zijn daarom heel blij met het competentiegericht opleiden. Dat is veel ouwenelen, presenteren, feedbacken en reflecteren, allemaal zaken die gewoon mondeling kunnen. Immers door al die kleding is het zo goed als onmogelijk om te schrijven of aan de computer te zitten, kwestie van afgeknelde armspieren. Gelukkig mogen zij twee of drie dagen per week op stage naar een warme werkplek. Het bestuur was nochtans gewaarschuwd bij de bouw van een nieuw gebouw drie jaar geleden. Ook voor dit gebouw werd een ecologisch verantwoord en duurzame verwarmingsinstallatie door een te dure adviseur geadviseerd. Met als gevolg dat in de zomer iedereen het gebouw uitdrijft op het eigen zweet en in de winter er warmwatervoorzieningen zijn getroffen om vastgevroren collega’s en leerlingen te bevrijden van stoel of tafel. Toch is er een klein verschil in beide gebouwen. Het gebouw van drie jaar geleden kostte maar 85 Fte en het nieuwe gebouw nu kost 135 Fte. Ons bestuur heeft ons verzekerd dat net als drie jaar geleden het primaire proces na de reorganisatie niet in gevaar komt. Wij twijfelen hier sterk aan.
In het basisonderwijs is er een doorbraak te constateren, het realistisch rekenen heeft zijn langste tijd gehad. Een nieuwe, op aloude rekendidactiek gebaseerde methode is boven de doopvont gehouden. Een aantal personen waaronder nogal wat leden van Beter Onderwijs Nederland hebben zich in al hun vrije tijd beziggehouden met het schrijven van deze nieuwe methode. Is dat niet mooi, alles gratis voor niks. Maar reken u nog niet rijk. In navolging hiervan hebben de bestuurderen van de PO raad gemeend om het hele zwikzooitje onderwijsadviseurs te moeten inhuren om ook iets te gaan doen aan het rekenonderwijs, daar was uw staatsecretaresse heel blij mee en heeft er een aantal miljoenen tegenaan gegooid, meer uit kinesinne omdat ze links en rechts waren voorbijgestoken dan dat ze geven om de ongecijferdheid van onze Nederlandse jeugd. Met de cito-toets is korte metten gemaakt, vanaf volgend schooljaar is de citotoets in juni. Ik ken al een paar scholen die de hele citotoets hebben opgenomen in hun musical.
In het voortgezet onderwijs hebben ze eindelijk een CAO. De vakbond is er heel blij mee want de werkdruk is afgenomen met ongeveer een half uur per week. Sjoerd van de VO raad maakte gewag van een doorbraak op gebied van de arbeidsverhoudingen en dat eindelijk het taakbeleid zijn vruchten begint af te werpen.
In het MBO is men goed op weg om u op het einde van uw regeerperiode als minister van onderwijs de naam kenbaar te maken van de nog enige MBO instelling die ons land dan nog rijk is. Fusie op fusie vinden er, ondanks het fusieverbod tot nader order, plaats. Voordeel hiervan is dat de MBO raad opgedoekt kan worden, die is immers niet meer nodig, aangezien het grote ROC landelijk aangestuurd wordt door het hoofdbestuur. Trouwens een MBO-raad zonder leden is ook twee keer niks. De geruchten gaan dat de huidige voorzitter van de MBO raad een plaatsje in dat hoofdbestuur is aangeboden.
Bij het HBO kabbelt her rustig verder. Voorzitter Terpstra heeft zijn jaarlijkse onzin uitgekraamd en deze keer heeft hij zijn toespraak van vorig jaar van achter naar voor gelezen, niemand van zijn luisteraars had iets in de gaten, maar dat gebeurt wel meer. Besturen en navelstaren gaan nu eenmaal heel goed samen, maar luisteren is dan zo moeilijk.
Als u straks de thuisreis onderneemt, weet u ongeveer hoe het onderwijslandschap er hier zo een beetje uitziet. Niet dat u daar verder wat mee doet, maar het staat een beetje raar als de journalist wil weten wat u denkt over het nieuwe rekenonderwijs en u dan moet zeggen dat u het museum voor schone kunsten nog niet hebt kunnen bezoeken wegens tijdsgebrek.
Vriendelijke groet,
Sjeekspier
In het basisonderwijs
is er niets veranderd. En de cito toets blijft in februari. Besturen en luisteren is inderdaad moeilijk.
Navelstaren minder.
Redeloos, radeloos, reddeloos
gaat de flaphoed op de zuidpool fotograferen hoe de ijskappen breken.
Weer thuis kan hij de dames dan een prototype tonen voor de teloorgang van het onderwijs. Dank zij de communicatoren van de onderwijsraden zullen we vervolgens horen dat het aan de economische/financiële/milieu crisis ligt maar dat we vanaf nu alleen maar de goede kant opgaan.
Had ik zo gedacht.
redeloos, radeloos, reddeloos
ref : hendrikush, hierboven
Na de winter volgt het voorjaar, “vanaf nu gaan we alleen maar de goede kant op”.
Zou het ?
Nou, niet als het aan het brein onder die flaphoed ligt, of aan zijn dames. Onderwijs is géén meteorologie. In onderwijs is het zo dat we “vanaf nu alleen maar de goede kant opgaan” als we daar zélf voor zorgen. Plantje in de vensterbank, elke dag water geven en soms een beetje Pokon.
Die richting uit staan er kollosale blokken op de route, beren op de weg zeg maar. Die willen niet.
maarten
Fahnenflucht
Als een soldaat een oorlogssituatie ontvlucht volgt er een krijgstribunaal met de kogel als mogelijk gevolg. Dat weten ook de bezetters van het ministerie. Dus kan er geen sprake zijn van een oorlogssituatie in het onderwijs en dient het Zuidpoolbezoek te worden gezien als een bewijs dat er niets aan de hand is. Ook de zorg om de kunst en de homomedemens wijst op hetzelfde. We kunnen dus, Sassoc, rustig gaan slapen want er wordt goed over het onderwijs gewaakt door onze machthebbers.
bevroren onderwijs
ref : hendrikush, hierboven
Peace in our time, zei Chamberlain @ München, oktober 1938. Daarna rolde het hele alfabet uit : A bis Z, die Fahnen hoch.
Overigens : onze machthebbers, die in de scholen incluis, hebben zichzelf geinstalleerd. Wij, het stemvolk, mochten een partij aankruisen, maar zeker niet de functies. Passive consent, zeg maar.
Die bobo’s in de top van mega-scholen-organisaties of in de POVOMBOVMBO en andere hoofdletter-raden zitten er vanwege onze passive consent ; inclusief noodzakelijke, passende vergoeding. We hebben ze onze zorgen-cum-belastingeld over gedaan en hopen dat ze er wat van maken, wat onwaarschijnlijk is. Stom van ons !
Les uit de historie : in 1793 was een dergelijke consent ineens over. Wie zei daar : l’histoire ne se repète jamais ?
Ook een aardige : wie de schoen past – – – – ; niet gooien.
Nog een aardig beeld : ná het München van Beetsterzwaag van Wouter Bos, zitten we nu met het (eveneens niet door ons gekozen) kampeer-genootje van A en M op die bevroren schotsen (water technologie, zeg maar) ; die tot nu toe niets gedaan heeft van alles waarvoor hij (P.) is ingehuurd. Bevroren onderwijs.
maarten