De beste scholen staan weer in Elsevier, Islamitisch College uit Amsterdam is de slechtste school

In de nieuwste Elsevier kunt u ze weer allemaal vinden, de beste scholen, maar ook natuurlijk de slechtste scholen uit Nederland.

De Lage Waard in Papendrecht www.delagewaard.nl en Calvijn College in Goes www.calvijncollege.nl zijn de beste scholen van Nederland, Islamitisch College in Amsterdam www.islamitischcollegeamsterdam.nl is de slechtste. Uit Elseviers jaarlijkse onderzoek ‘De beste scholen 2009’ blijkt opnieuw dat scholieren punten cadeau krijgen bij schoolexamens.

Zoals reeds tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van BON bleek, blijkt dat er ook dit jaar nog steeds wordt gesjoemeld met resultaten.

Ook dit jaar blijkt dat scholen soms flink compenseren, in enkele gevallen met meer dan een heel punt. Vooral in het vwo krijgen leerlingen op die wijze ten onrechte een hoog gemiddeld examencijfer. Net als vorig jaar spant ook dit jaar scholengemeenschap Panta Rhei in Amstelveen pr.sgpantarhei.nl de kroon: deze school geeft de leerlingen van het vmbo-gt 1,5 punt cadeau.

Hoe hoger het percentage achterstandsleerlingen, des te sterker scholen geneigd zijn om extra hoge cijfers uit te reiken bij het schoolexamen. Dit blijkt uit een berekening door Elsevier.

Zie ook:

www.elsevier.nl/web/10218927/Nieuws/Nederland/Beste-scholen-2009-opnieuw-te-hoge-cijfers-bij-examens.htm

.

5 Reacties

  1. και ουδε μενει
    Voor Panta Rhei (en scholen waar eindeloze letterstromen geproduceerd worden):
    (παντα ρ̊ει) και ουδε μενει
    (alles schrijft) EN NIETS BEKLIJFT
    Seger Weehuizen

  2. Slechte HAVO/VWO in ROC
    De slechtste school in het noorden van het land is – vast niet toevallig – een school voor (o.a.) havo en vwo die deel uitmaakt van een ROC. Heeft vast veel te maken met competentiegericht leren en on(der)bevoegde docenten.

    • Nuance
      Zonder het verhaal van Elsevier te hebben gelezen, toch even ’n nuance. Zelf werkzaam op een VAVO-school kan ik melden dat er absoluut géén sprake is van competentiegericht leren. Eerder is het onderwijs traditioneler dan op mening VO-school.
      VAVO-scholen hebben echter de laatste jaren flink te lijden gehad onder de perikelen bij de sectoren Educatie in de verschillende ROC’s, terwijl de vraag (mede door de Rutte-regeling) enorm toenam. ’n Groeiend team in een fors krimpende organisatie: dat knelt en wringt aan alle kanten. Meer doen met steeds minder middelen (onze sector is van 190 naar 80 fte gekrompen, terwijl het aantal VAVO-leerlingen fors toenam …).

      Een VAVO is ook geen gewone VO-school en ik vraag me af hoe een goede vergelijking tussen beiden mogelijk is. Als het alleen al gaat om eindexamencijfers en aantallen geslaagden is het logisch dat het ’tweedekansonderwijs’ (want dat is het VAVO goeddeels) lager scoort: het VAVO vangt voor een groot deel uitval en gezakten van het reguliere VO op. Daarnaast is het mogelijk gedurende de schoolloopbaan over te stappen van een één naar tweejarig traject. Hoe verhouden ‘input’ en ‘output’ zich dan tot elkaar?

      Hoewel een groot deel van deze leerlingen van het type “liever lui dan moe” is, heb ik in de afgelopen jaren genoeg aan me voorbij zien trekken om ’n lans voor het VAVO te breken en het bestaan te rechtvaardigen. Maar bedenk wel dat ’n VAVO (met éénjarig versnelde opleidingen) in feite topsport bedrijft met sporters die kampen met blessures en trainingsachterstanden. Ik durf wel te stellen dat ’n leerling die een VAVO-eindexamenjaar goed volbrengt véél meer heeft gedaan dan ’n reguliere leerling.

      Niettemin dienen ook in het VAVO school- en eindexamens niet uit de pas te lopen. Ik heb daar zelf in ieder geval altijd naar gestreefd en er was ook enig toezicht op (in ons ROC althans).

      • en de bevoegdheid?
        OK, maar hoe zit het met de bevoegdheid van de docenten? Op havo- en vwo-scholen zijn (nog) de meeste docenten in de bovenbouw eerstegraads. Het lijkt mij interessant te weten of dat op het VAVO ook nog zo is.

        • Ja
          Op ’t VAVO waar ik werk(te) tenminste wel; de meeste docenten zijn er bevoegd voor het niveau waarop ze les geven. En voor de vacature die ik achterlaat heeft men ook weer 1e graders aan kunnen nemen.
          Over het algemeen is het VAVO wel ’n gewilde ’tak van sport’, zeker wanneer je maar ’n paar uur les wilt geven of met combi-banen te maken hebt. Voor een volledige baan die uit louter lestaken bestaat is het zwaar – m.i. te zwaar.

          Maar natuurlijk geldt: één zwaluw maakt nog geen zomer.
          Daarbij staat het spook van de vergrijzing ook bij het VAVO op de drempel. Velen hebben nog ’n ouderwetse MO-B. Men probeert er daarom toch zoveel mogelijk jonge bevoegde docenten aan te trekken. Maar dat zal elders niet anders zijn.

Reacties zijn gesloten.