VO-raad: goed rekenonderwijs over minstens 5 jaar

*Brief VO-raad zorgpunten rekenen en taal*

“De VO-raad meent dat het niveau van rekenen en taal continu aandachtspunt dient te zijn van het (voortgezet) onderwijs. Scholen willen en zijn met dit thema aan de slag. De samenleving, politiek en bestuur dient zich wel te realiseren dat die ontwikkeling minstens vijf jaar kost. Bovendien kost het leveren van maatwerk geld, de financiële paragraaf van de notitie biedt onvoldoende duidelijkheid of die middelen ook daadwerkelijk beschikbaar komen.”

Hoezo moet dat minstens 5 jaar duren ? En hoezo moet dat extra geld kosten ? Men kan morgen al beginnen met gedegen lessen met voldoende oefeningen verzorgd door goede reken- en wiskunde-docenten (dus geen coaches maar mensen met vakkennis).
Maar daar zoekt men tevergeefs naar, tussen al die glossy brochures, reclamefolders en hoogdravende speeches van bestuurders etc. op de site van de VO-raad.
Zo zien we daar wel een link naar *gecijferdheid* van Kees hoogland, de man die het onderwijs in cijferen en algebra wil afschaffen, want dat doen computers voor ons.
En een link naar het ‘succesvolle’ project *natuurkunde zonder formules en berekeningen*, zodat we naar het niveau afdalen van vóór Galilei.

Beseft de VO-raad wat de schade voor de maatschappij en voor de mensen is door een en ander 5 jaar uit te stellen ?

8 Reacties

  1. Vruchteloos gebabbel
    Citaat uit het stuk dat JL aanhaalt:

    Tot slot is de VO-raad huiverig voor het creëren van een grotere toetscultuur op scholen. Scholen moeten, zoals de staatsecretaris in haar notitie schrijft, inderdaad kunnen aantonen dat hun leerlingen uitstromen op het afgesproken niveau. Maar we zijn van mening dat dit niet zonder het VO-veld kan. Met scholen moet worden afgesproken wat het meest geschikte moment is om te toetsen en welke vorm van toetsen recht doet aan de keuzes van scholen en daarnaast betrouwbare informatie oplevert. De VO-raad hecht veel belang aan een goede monitoring van het reken- en taalniveau op stelselniveau. Met de resultaten kan inzicht verkregen worden in de voortgang van het ingezette beleid.

    Nogal wiedes dat dit niet zonder het VO-veld kan, want “het VO-veld” (wat dat dan ook moge betekenen in Sjoerd-speak) zal die toetsen moeten uitvoeren.

    En om JL’s suggestie te ondersteunen: laat iedere leerling eenmaal in de pakweg 2-3 weken een tussentoets afleggen over de zojuist behandelde stof. Dan zijn de stukken stof ‘behapbaar’ en neem je de leerling stapsgewijze mee door het schooljaar. Maar ja, dat zal wel weer te simpel gedacht zijn; er komt namelijk geen werkgroep, structuurcommissie of adviesbureau aan te pas …..

    • Volgens mij bestond die
      Volgens mij bestond die ’tussentoets iedere 2-3 weken’ vroeger ook. Dat noemden we een repetitie of proefwerk…

      • Ik vind alles best
        …maar gaat dit niet een beetje ver? Het invoeren van toetsen en proefwerken? -Zeg, jullie willen toch niet terug naar vroeger, mag ik hopen?

        • ONM
          Niks terug naar vroeger; om in tv-taal te spreken: het is ONM 🙂 En voor mijzelf is het gewoon dagelijkse kost, wij weten namelijk niet beter. En de leerlingen ook niet – sterker nog: die*vragen* met regelmaat om testen (echt waar!).

  2. BON
    jl je hebt100 % gelijk. Dit is BON ten voeten uit. Laten we weer eens gewoon les gaan geven.

  3. Schokkend
    De VO-raad schrijft aan de staatssecretaris:
    “Uit onderzoek (onder anderen het rapport Tijd voor Onderwijs van de Commissie Parlementair Onderzoek Onderwijsvernieuwingen) blijkt dat succesvolle onderwijsverbeteringen minstens vijf jaar kosten”.

    Hieruit kun je concluderen dat de VO-raad de grote broek heeft aangetrokken die parlement en regering door de commissie Dijsselbloem is uitgetrokken. Bovendien vraag ik me af wat ik gemist heb. Welke “succesvolle onderwijsverbeteringen” zijn er de afgelopen decennia uitgevoerd die ik gemist heb?

    Heer, vergeef het hen niet, want ze weten wat ze doen.

    • We hebben er weer 1
      Er komt weer eens een `uit onderzoek blijkt dat’ voorbij. Nu is dit nog wat ongepaster dan gewoonlijk. Het aangehaalde onderzoek is dit geval helemaal geen onderzoek. Dat het parlement zoiets een `parlementair onderzoek’ noemt maakt het nog geen onderzoek. Een `parlementaire enquete’ is ook iets heel anders dan een enquete van het Maurice de Hond….

  4. Wedden dat
    Wedden dat er voor die grandioze verbeterslag die in het reken- en taalonderwijs plaats moet vinden weer een heleboel geld naar onderzoeksbureaus, interimmers, ontwikkelaars enz. zal gaan? Dezelfde mensen die eerst alles ‘vernieuwd’ hebben kunnen nu weer aan de slag.

Reacties zijn gesloten.