20 Reacties

  1. mw Roeters en het grote Kleunen
    zou een goeie titel zijn voor een Ollie B Bommel verhaal – -.

    “ik kan het niet verzinnen :
    te perplex, weet niet waar te beginnen”

    Het gekleun met onderwijs, mw Roeters, begint al in groep 3 (klas 1). Tunnelvisie, mw Roeters, belet u om dat te zien. Wat weet u eigenlijk van fundamentele aspecten van pedagogiek, over jonge kinderen, of adolescenten ? U verwisselt symptoom en oorzaak, verwart uitkomst met begin, aanleiding en principe.

    Wie zegt dat de grootste bedreiging in het VO zit (“leraren tekort”), heeft niet begrepen wat er aan onderwijs schort : die ziet niet wat er ontbreekt in de doorgaande lijn van 2/3 jaar naar 18 jaar, of, zo je wilt, nog verder. Ziet bijvoorbeeld niet in wat voor deplorabele staat het VMBO verkeert. Het gaat om veel fundamentelere zaken.

    Er gaat al vroeg zó veel mis, er is geen beginnen aan om de vinger erop te leggen. Maar nee, mevrouw : “er gaat nog zoveel goed – “.

    Het begint namelijk al mis te gaan in het PO. In het VO worden de missers voortgezet, en ineens manifesteren ze zich. Niet moeilijk om dat te zien, beetje gratuit om dat op te blazen. Eenmaal vergroot, kan iedereen zien wat er mis is in sectoren van het VO.

    En al die andere dingen die u zegt, mevrouw, we weten ze allemaal. Dat zijn geen wijsheden van de Inspectie. Het is zoiets als : televisie is slecht voor kinderen, want zo gewelddadig ; nog een kopje koffie ?

    De Inspectie van de grond af re-organiseren. Zal niet gebeuren. Ferm doorpappen. Triest.

    maarten

    • Hoofdartikel NRC Handelsblad 21-05-2008
      De nieuwe inspecteur-generaal voor het onderwijs, Annette Roeters, heeft een veelbelovende entree gemaakt.

      • NRC opgezegd
        Ik heb daarnet de NRC opgezegd. Veel slechter kan die krant niet meer worden. Ik heb gelijk een abonnement op een heel goeie krant genomen.

        maarten

        • Krant
          Hoi Maarten, ik heb me zeker wel 5x een proefabonnement op de NRC laten aansmeren maar daar is het ook bij gebleven. Was het niet wijlen Pim Fortuin die zei dat de NRC een krant zonder onderbuik is. Ik ben wel benieuwd welke die heel goeie krant van je is. Ik zelf ben al een eeuwigheid, van huis uit, geabonneerd op De Volkskrant. Ik wil niet beweren dat dat nou zo´n goeie krant is maar ik ben eigenlijk een beetje verslaafd aan dat neo-roomse blaadje. Ach ja en om nu meteen een abonnement op De Telegraaf te nemen gaat me ook een beetje ver. Maar ieder zijn keus hoor. Leve de vrije pers. Groet, Ben Verkroost.

          • krant – verkroost
            De NRC is van lieverlede gaan populariseren, de laatste 1-2 jaar in verhevigde mate. Het hoofdartikel over mw Roeters deed me de das om. Ik zie de NRC niet snel weer op nivo komen. Next is al evenmin een alternatief, flappen van fotos met niks.

            De Telegraaf was al in 1940 fout, en is dat nog steeds. Heeft onderbuik, en niet veel anders. Erg slecht, gezakt.

            Jouw verslaving aan de VK kan ik begrijpen, weliswaar deel ik die ten dele, maar mijn abo-geld gaat er niet naar toe ; gewikt, maar niet goed genoeg. Een zesje, soms een 7.

            FD geprobeerd, beter dan vroeger, maar niet goed genoeg. Vlaamse kranten, ach, niet slechter maar distantieel. Allebei 6,5 ; zelden 7.

            Ik stuur je wel even een mail, als antwoord op je vraag. Zoek het in het buitenland. Er zijn niet veel goeie kranten meer, nog enkele imo.
            Leve de vrije pers, dat wel, zolang het nog duurt.

            maarten

          • Krant 2
            Ik koop ook wel eens een los nummer van het AD. Goeie haring – en koffietesten etc. Ook de sport is niet slecht temeer omdat ze voor Feyenoord zijn. OK, een weinig objectief criterium. Maar ach, de krant. De volgende dag toch goed voor de kattenbak.

          • Trouw!
            Na NRC, Volkskrant ben ik bij Trouw beland. Tot dusver bevalt het goed.

            Historia vitae magistra

  2. Kraai en nachtegaal
    ‘…..Een leraar is wel zelf verantwoordelijk voor de indeling van de les en het helder uitleggen van de stof aan de leerlingen.’
    Jazeker, mevrouw, maar geef ons wel het goede materiaal.
    Immers we maken van een kraai geen nachtegaal.

    • kraai en vos
      Het rammelt niet alleen bij mw Roeters :

      *kraai* | www.youtube.com/watch?v=1v_pzAWckKg&NR=1

      Le Corbeau et le Renard

      Maître Corbeau, sur un arbre perché,
      Tenait en son bec un fromage.
      Maître Renard, par l’odeur alléché,
      Lui tint à peu près ce langage :
      “Hé ! bonjour, Monsieur du Corbeau.
      Que vous êtes joli ! que vous me semblez beau !
      Sans mentir, si votre ramage
      Se rapporte à votre plumage,
      Vous êtes le Phénix des hôtes de ces bois. ”
      A ces mots le Corbeau ne se sent pas de joie ;
      Et pour montrer sa belle voix,
      Il ouvre un large bec, laisse tomber sa proie.
      Le Renard s’en saisit, et dit : “Mon bon Monsieur,
      Apprenez que tout flatteur
      Vit aux dépens de celui qui l’écoute :
      Cette leçon vaut bien un fromage, sans doute. ”
      Le Corbeau, honteux et confus,
      Jura, mais un peu tard, qu’on ne l’y prendrait plus.

      maarten

  3. Die hebben we meer gehoord….
    ‘………Leraren, ook in het basisonderwijs, zouden gebaat zijn bij meer reflectie op hun eigen werk’, vindt Roeters. “Maar ze staan daar niet altijd voor open.”
    Die hebben we meer gehoord.
    Dezelfde fout bij wel haast iedere nieuwkomer.

    • Als Roeters Reflecteert…..
      … dan komen er nogal wat gemeenplaatsen uit haar mond.
      Ik leerde bij Frans dat réflechîr nadenken betekent. Op de lerarenopleiding bezwoer men mij dat reflectie toch niet hetzelfde was als nadenken, maar wat dan wél, dat was niet duidelijk. Wat ik eruit opmaakte was dat ‘reflectie’ zoiets was als nadenken over je werk. Dat elk normaal werkend mens dat allang uit zichzelf deed, daar waren ze op die lerarenopleiding nog niet achter gekomen.
      Ook Roeters meent te weten dat ik niet ‘open sta’ voor nadenken over mijn werk. Ik mag een academicus zijn, nadenken over mijn werk, nee, dat kan ik niet. Hoe zij aan die wijsheid komt, dat onthult ze niet.
      Ik daarentegen meen nu al, op grond van die twee kranteninterviews, te weten dat mevrouw Roeters niet alleen niet nadenkt over haar werk, maar ook dat ze er gewoon niet geschikt voor is. De NRC noemt haar veelbelovend; ik zou haar eerder veelbetekenend willen noemen.

      • leerplan voor kraaien (behoudens goedkeuring door de Inspectie)
        ref : kraai en nachtegaal > Hals (reactie, hierboven) >

        Voor kleine kinderen, opdat ze vroeg leren wie de kraai is, en wie de vos ; goedgekeurd voor jonge leeftijden :
        www.youtube.com/watch?v=Ue-JkaGD0rE&feature=related

        Voor tien jarigen, mits ze frans geleerd hebben :
        www.youtube.com/watch?v=Wsd82KKlWZc&NR=1

        voor het eindexamen creatieve vakken :
        www.youtube.com/watch?v=xbdYemPph_Q&feature=related

        maarten

      • Ik zou
        liever veelbetekenend zijn dan veelbelovend….
        Dus dat laatste zinnetje snap ik niet goed.

        Bedoel je niet zoiets als “aanmatigend” of “opgeblazen” of “nietszeggend”…?

        Overigens vind ik je reactie ook wel wat overtrokken. Als je van jezelf weet dat je serieus bezig bent met je werk en er dus ook over “nadenkt en reflecteert”, waarom trek je je die opmerking dan zo aan? Dan geldt dit toch gewoon niet voor jou!? Laag opgeleide docenten hebben weinig om mee te reflecteren en lopen dat risico veel meer.
        Natuurlijk zijn allerlei dingen die ze zegt vrijblijvend, algemeen en nietszeggend. Ze is nog maar net begonnen en kan natuurlijk niemand afvallen of voor het hoofd stoten…..dan valt morgen het parlement en de minister over haar heen en wordt ze gauw weggepromoveerd…dus alles wat ze zegt zijn gemeenplaatsen die evenveel waar als onwaar zijn en ten dienste staan van het goede imago van de inspectie. Als er een duidelijke koerswijziging bij de inspectie zou komen, dan zal dat niet aan de grote klok gehangen worden en zullen wij van de laatsten zijn die dat merken. Overigens verwacht ik die koerswijziging ook niet echt. Bij dat soort organisaties gaan veranderingen heel langzaam en bestaan ze hooguit uit hier of daar een accentverschuiving.

  4. Dame Roeters
    kan me wat. -Ik heb geen boodschap meer aan dergelijke praat. Ik sta de laatste tijd weer met plezier les te geven. Op meer geld reken ik al helemaal niet meer. Dat is het domste wat je kunt doen, want als je almaar blijft denken: andere leraren verdienen duizend euro meer dan ik… enz., dan kun je het al helemaal vergeten.

    Mijn lessen beginnen steevast te laat. Eerst zijn de leerlingen aan beurt. Hoe is het met je pa, wat heb jij een gekke tas, Johan ga recht zitten, wie heeft er nog een goeie grap gehoord, ajax is een rotclub.

    En dan begint de les pas. Eerst ik en de leerlingen (*), en dan pas Roeters.

    Ik ben weer helemaal baas in mijn eigen lokaal en ik laat me er de komende jaren niet voor de tweede keer uitjagen. Ik ben geen koning, keizer of admiraal, nee, ik ben een zwerver en ik geniet een hongermaal, maar ik ben wel de baas in mijn lokaal. -Dag Roeters.

    Op mijn manier vind ik het weer erg leuk om leraar te zijn, op hun manier vind ik er helemaal nisk aan. Dat heb ik, door enige reflectie, geleerd de afgelopen jaren. -Roeters, en al het andere volk, ook schoolleiders en slagters, zolang je hen allen buiten je lokaal houdt, komt alles vanzelf goed.

    (*) er staat ik en de leerlingen [en niet de leerlingen en ik]: die volgorde is goed.

Reacties zijn gesloten.