8 Reacties

  1. Grootse analyse
    Dit moet je even in volle omvang tot je door laten dringen om te beseffen dat we nog maar net zijn begonnen met het opruimen van de Augias-stal.

  2. Kwaliteitsagenda’s
    Alleen wanneer de overheid de regie over het onderwijs herneemt, en wel op basis van een deugdelijke en realistische kwaliteitsagenda, kan een einde worden gemaakt aan de impasse die nu dreigt.
    Iedereen is al bezig: 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9; 10……………………..*tja…*

  3. CGO
    Citaat uit dit uitstekende artikel:
    “Op bijna sektarische wijze is het competentiegerichte leren, gecombineerd met vormen van het Nieuwe Leren het HBO ingeslopen. Een hele batterij aan vakdocenten is vervangen door coaches en begeleiders in lage salarisschalen. Voor veel studenten zijn roosters van zes uur per week les geen uitzondering en verder zitten zij thuis “zelfstandig te werken” of op school in een “krachtige leeromgeving hun eigen kennis te construeren”- terwijl deze laatste zaken niets met goed competentiegericht ondewijs te maken hebben.”
    Blijft de vraag: wat is goed competentiegericht onderwijs ? Zijn daar voorbeelden van ? Kan competentiegericht onderwijs bestaan zonder dat daarbij vormen van het Nieuwe Leren betrokken worden ? Is het mogelijk in een beroepsopleiding het echte competentie gerichte onderwijs te beperken tot de laatste fase van de opleiding of moet dit al per se vanaf het begin geheel worden doorgevoerd ? Is het niet geïntegreerd geven van vakken te allen tijde taboe ?
    Zo lang dit soort vragen niet bevredigend beantwoord zijn kan ik niet van “goed competentiegericht onderwijs” spreken en ben ik er ook niet voor.
    Leerlingen/studenten die in een “krachtige leeromgeving hun eigen kennis construeren”, hoe gaat dat in de praktijk ? Het laatste vrije kamertje met een groepje zien te vinden of anders gezellig in de kantine. Ik zeg niet dat ze daar niets doen maar om nu bombastisch te spreken van een “krachtige leeromgeving”.

    • En de cruciale vraag
      Kún je mensen leren een actief burger, een bewust consument te worden en verantwoordelijk om te gaan met de gezondheid? Nee, nee, nee!

      Je kunt ze de informatie geven op basis waarvan ze hiervoor zouden kunnen kiezen. Je kunt de consequenties van als je het niet doet onder de aandacht brengen, je kunt desnoods oefenen met actie voeren, labels op voedselproducten lezen, de goedkoopste camera uitzoeken etc. Dat heeft nog steeds niet als consequentie dat ze de ideale burger worden. Onderwijs vermag niet te indoctrineren. En gelukkig maar! Mensen hebben hun eigen verantwoordelijkheid voor de keuzes in hun leven.

      • Spijker op de kop
        Onderwijs was helaas wel degelijk middel tot een verheven doel. Het gáát soms in de ogen van bepaalde politici enkel om indoctrinatie. De verandering van de naam van een vak als maatschappijleer naar iets als burgerschap en nog wat bla bla, geeft dat al te duidelijk aan.
        De verheffing van de blauwe boorden werker tot welzijnswerker (liefst in een kantoorbaan) toont een vreselijk dédain van zich socialisten noemende groep grachtengordelaars.

Reacties zijn gesloten.