Ad en Luc Stevens (en Diewertje Blok): Stevens verloochent zijn HNL

Er staat al een paar dagen op dit forum dat Ad in DeSmet Live een gesprek heeft gehad met Luc Stevens.

Wat ik ook probeerde: ik kreeg het fragment niet op mn computer afgespeeld.

Maar nu wel. Aan het eind van deze post vertel ik de technische details, want er zijn wellicht meer mensen die het filmpje niet afgespeeld krijgen.

Inhoudelijk is het prachtig. Diewertje heeft zelf kinderen in de VO leeftijd en hoort daar precies dezelfde verhalen over HNL die we allemaal kennen. Stevens heeft geen enkele verdediging, anders dan dat er rijen boeken zijn die zijn gelijk zouden bewijzen en dat de leerling niks met een vak zouden hebben: ze willen de leraar als “mens” Dat stukje aan het eind alleen al is veelzeggend: kijk naar de gelaatsuitdrukking van Diewertje Blok als Stevens vertelt.

Een werkelijk uitstekende prestatie van Ad. Zo ontzettend helder voor iedere ouder en voor iedere volwassene die wel eens een puber heeft gezien. En Stevens komt met …. niets… helemaal niets…

Er is nog een Bijbelspreuk over een haan en drie maal kraaien. Stevens verloochende zijn geestelijk kind: HNL. Daar had hij niets mee te maken, want hij was door de commissie niet gehoord. Zelden, nee nooit zo’n lullig labbekakkerig excuus gehoord. Judas deed het beter.

Nu de techniek:
Bij afspelen in windows media player, maar ook bij andere media players, kreeg ik steeds eenfoutmelding, of gebeurde er gewoon niets. Mijn oplossing was:
1 Start de mediaplayer (stand alone)
2 Kies het menu File en URL
3. Plaats daar de URL van het fragment. Dat is: cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/ikon/desmetlive/02-05-08/debat.wmv
4. Dan speelt het wel.

Let op: als je simpelweg op biovenstaande link klikt, dan werkt het niet, niet bij mij tenminste. Je moet de url zelf handmatig invoeren in de mediaplayer

17 Reacties

  1. Bij mij werkt de link wel.
    Bij mij (Firefox + Media Player 11) werkt klikken op de link wel.

    Groeten,

    Marco.

    • Bij mij werkt de link niet.
      Bij mij (Firefox + Media Player 11) werkt klikken op de link niet.
      Wat is je truuk?
      Al mijn andere probeersels werken overigens ook niet.

      • andere probeersels
        Alhoewel technische verhandelingen niet tot het onderwijs behoren antwoord ik je toch maar op het forum, wellicht hebben anderen hetzelfde probleem.
        Ik ga er van uit dat je de door mij aangegeven methode hierboven hebt geprobeerd, de link handmatig in een mediaspeler invoeren.
        Ik heb dan eigenlijk nog maar twee suggesties: download een codec – pack of google op de foutmelding of in generieke termen als “cannot play wmv”. Die laatste methode leverde mij niks op, maar met andere trefwoorden heb je misschien meer geluk.
        Haarlemmerolie (of breedspectrum antibiotica als je wilt 😉 in dergelijke situaties is het downloaden van codecs. Ik gebruik dan iha een codec verzameling onder de naam van K-Lite. Dat bevat ook software om te onderzoeken welke codecs precies nodig zijn voor het afspelen van welke bestanden, waardoor je nauwkeuriger codecs zou kunnen installeren en je computer niet al te zeer overladen wordt door die codecs. Omdat het hier om een stream gaat is die bestandsanalyse wellicht niet mogelijk, en dan zit er weinig anders op dan het hele codecpack te installeren.

      • Hm. Geen idee.
        Hi Lex,

        Ik heb eigenlijk geen idee wat ik doe (of niet doe). Ik kan gewoon op de link klikken en dan opent de video zich in m’n browser window. Ik heb wel een codec pack met extra video en audio codecs geinstalleerd (K-Lite Media Codec Pack) Misschien dat dat er iets mee te maken heeft?

  2. Nou, ontzettend….
    Bij vlagen was Ad Verbrugge goed op dreef.
    Maar ontzettend helder, nou nee.

    Ik ben niet altijd kapot van zijn formuleringen. Nogal eens heb ik, ook in andere uitzendingen, meegemaakt dat hij met een betoog begon, maar dat hij niet tot een eind kon komen doordat hij onderbroken werd. Vaak is dat dan door een onnozele interviewer of gespreksleider.
    Hij nog sterker zijn als hij iets meer to the point was; uiteraard zonder in sound bites te vervallen.

    Dhr. Stevens had inderdaad weinig te melden. Boekenkasten vol sinds de zeventiger jaren. “Daar kan ik niet omheen.” En een fantastisch onderzoek in 4 havo. Kennelijk baseert hij zijn hele mening op een onderzoek in 4 havo. Geweldige wetenschapper. En “individuele ervaringen tellen niet”; althans als die niet in zijn straatje passen.

    Wel jammer dat de tijd om was toen het eigenlijk steeds boeiender begon te worden.

    Nog bedankt voor de link, trouwens. Met een beetje gepruts en jouw tips kreeg ik e.e.a. aan de praat.

  3. Een mens
    Als Stevens beweert dat zijn ideeen niet terug te vinden zijn in de manier waarop het huidige nieuwe leren wordt ingevoerd. dan heeft hij gelijk. De schoolbesturen, in hun bezuinigingsdirft, hebben ook zijn ideeen geenkans gegeven: in het nieuwe onderwijs is er geen plaats voor mensen. En al helemaal niet voor hoogopgeleide mensen.

    Misschien wordt het tijd dat alle partijen water bij de wijn doen: hoogopgeleide leraren die een goed oog hebben voor wat pubers doormaken en … moeten leren. En uiteraard: sleutelen aan de wijze waarop je de stof presenteert, eens iets anders uitproberen, enz, er is allemaal niets op tegen. Hoe rijker de pedagogische voorraadkamer is gevuld, hoe beter.

    En Stevens? Ik kan er niets aan doen, het lijkt me een erg aardige en door idealen gedreven man. Kortom, laten we er geen boeman van maken. De noodzaak daartoe is nu -descherpe kantjes zijn er nu wel af- verdwenen.

  4. Nivoz
    *Nivoz* (Luc Stevens)

    We lezen meteen het volgende citaat:

    “Als de leraar echt wijs is, vraagt hij U niet het huis van zijn wijsheid te betreden, maar leidt hij U naar de drempel van Uw eigen geest”.

    Wel een heel efficiënte methode voor reken- en wiskunde-onderwijs.

    • tót de drempel
      Daar zit precies het probleem van HNL: de leerlingen hoeven maar te komen tot aan de drempel van hun eigen geest. De docent moet de leerlingen blijkbaar begeleiden tót die drempel, daarna mogen ze het lekker zelf uitzoeken. Ik nodig mijn leerlingen uit om over de drempel van mijn huis van wijsheid te stappen – kom binnen. Die drempel van hun eigen geest kunnen ze zelf wel bereiken, maar daarna dan?

  5. Als ervaren docent
    meen ik aan de (lichaams-)taal van onze Luc te kunnen konstateren dat er gaten zijn ontstaan in zijn overtuiging en zelfvertrouwen. En dat doet me deugd.
    Bij mij werkt de link prima: Windows Vista en Windows Media player.

    • Dag Mens Zonder Vak
      Waarom schaffen jullie geen apple aan. Alles doet het feilloos zonder plakken en knippen.
      Ik vond Ad Verbruggen juist heel helder en overtuigend.
      Stevens maakt de indruk van een hulpeloze man. Maar ik kan geen sympathie opbrengen voor iemand die met goede bedoelingen het onderwijs grote schade heeft toegebracht.
      Er moest door Diewertje Blok voortdurend geprikt worden om door zijn wollige taal heen te breken en duidelijk te maken dat er een wolf in die schaapskleren zit.
      Wat beweerde deze bevlogene? Er moet geen vak gegeven worden, er komt geen vakleraar de klas in, maar een “mens”. En hoe die Mens Zonder Vak te werk gaat kunnen we nalezen in de publicaties die Stevens ons nagelaten heeft.
      Dag Ridder Zonder Hoofd, zei Egmont tegen Hoorne. Dag Mens Zonder Vak zegt Stevens tegen de leraar. Als je dat hoort, dan weet je dat voor je de bijl gaat.

      • Mooi gezegd Philippens
        Ik ga ook uit van goede bedoelingen bij Stevens. Zo zal het ongetwijfeld zijn begonnen. Tegelijkertijd kan ik me nu niet indenken dat hij zich niet realiseert dat hij een enorme fout heeft gemaakt met zijn nieuwe leren.
        En dan maar vol blijven houden en ontkennen dat er ook maar iets mis is. Dát stoort me en daarvoor kan ik geen respect opbrengen.
        Als het nu een zwakke man was, dan valt het te vergeven, maar Stevens heeft een geolied “bedrijf”(in stichtingsvorm), het Nivoz. Compleet met zakelijk directeur en een fikse hoeveelheid medewerkers in een fraai pand ergens in de bossen van Driebergen. Er zitten zakelijke belangen en Stevens is kennelijk zakelijk genoeg geweest om dat Nivoz met onderwijsgeld groot te laten worden. Dan gaat het niet over een naieve man die zich heeft vergist en nu aan twijfel onderhevig ook niet meer weet wat hij moet doen. Stevens is minder hulpeloos dan hij lijkt. En het verloochenen van zijn aandeel in HNL vind ik ronduit stuitend.

      • Foutje
        Het was van Oranje die tegen Hoorne zei: “Dag graaf zonder hoofd”, nadat Hoorne hem begroet had met “Dag graaf zonder land”. Allemaal apocrief natuurlijk.

  6. Een ouder
    Een ouder bereikt meer dan meerdere docenten. Diewertje sprak uit het hart en de overtuiging en dat maakt indruk, dat wordt herkend en gedeeld. Mooi dat nu HNL in de beklaagdebank zit en niet de vakdocent, er is veel bereikt in 2 jaar BON.
    Corgi

  7. Luc: ‘Niets mis met rekenen en taal’
    *Taal en rekenen: iets aan de hand ?*

    Luc Stevens:

    De simpele achtergrond van de algemene stilstand is de standaardisatie van ons onderwijs. Hierdoor komt iedereen tekort. De verschillen tussen de leerlingen zijn te groot. .“ [Wie was ook al weer de bedenker van WSNS?; ed]

    Ook de recente beleidsmaatregelen om taal- en rekenprestaties op te krikken zullen in de ijzeren orde van ons onderwijssysteem vastlopen.

    Van het vele geld dat in de vorige kabinetsperiode voor onderwijs beschikbaar is gekomen is weinig terug te vinden bij de leerlingen en studenten. [Het Nivoz weet er meer van; ed].

    Kijk eerst eens wat leerlingen zelf kunnen en wat ze nodig hebben en geef hen vooral een actieve rol daarin. Dan hoeft een leraar ook niet telkens te verzuchten dat zij er 32 heeft, haar leerlingen doen namelijk mee.
    Stop op een of andere manier het grote gerucht dat ons onderwijs niet in orde is en dat de leraren niet meer zo slim zijn als vroeger.

    Algehele onderprestatie in onderwijs lijkt me niet te horen. In vergelijking hiermee is de discussie over taal en rekenen futiel.

    • Zelfkennis?
      Geef onderwijs niet uit handen aan deskundigen of wetenschappers. Zij kunnen je vertellen hoe iets zit, maar hun perspectief is altijd beperkt, namelijk dat van hun vak.

Reacties zijn gesloten.