“Het gaat erom met wie je leert”

Volgens een onderzoek van Isabelle Diepstraten is Het Nieuwe Leren geen wondermiddel. Zij onderzocht veertien ‘kenniswerkers’ en hun leergedrag. Voornaamste conclusie: “Kenniswerkers maken gebruik van een netwerk van mensen, dat ze vaak al sinds hun schooltijd hebben opgebouwd.”.

Een aardig citaat: “Ga als school ook vooral niet proberen buitenschoolse leeromgevingen te kopiëren.
Meer samenwerken, werkstukken maken of Hyves in de klas gebruiken zoals je soms bij vormen van nieuw leren ziet, dat werkt allemaal niet. Dat wordt uiteindelijk ook een kunstje en een slechte kopie van het origineel.”

Wat moet de school dán doen? Simpel: “Alle geïnterviewden uit mijn boek geven aan dat school er vooral is om medeleerlingen te ontmoeten, maar ook om les te krijgen van die enthousiaste leraar die in staat is om de kennisvonk over te brengen. Van zo’n leraar willen ze allemaal graag iets leren. De school moet in hun ogen vooral het leerinstituut blijven waar ze elkaar ontmoeten.”

Mogen we mevrouw Diepstraten op de ALV verwelkomen?

5 Reacties

  1. de stage onzin
    Regelmatig wordt ik gevraagd om een lezing te geven omtrent stage. Telkens wijs ik er dan op dat “stagelopen” één van de slechtste manieren is om een beroep of een vak aan te leren. Te omslachtig voor een te mager resultaat. Dit heeft alles te maken met peer-groepen, socialisatie en de drijfveren van de stagegevers (lees werkgevers). Belangrijke vaardigheden om in een werkkring goed te kunnen functioneren worden in school aangeleerd, door medescholieren en door docenten. Niet zozeer in de lessen maar in omgang met elkaar. Verder moet de stageloper reeds over een behoorlijke bagage basis beroepskennis beschikken wil hij of zij tijdens de stage doorgroeien naar “specialisme”. Het is duidelijk dat deze beroepskennis aangeleerd moet worden in school. Deze “basiskennis theorie” is trouwens afkomstig van Vygotski, dezelfde man waar de vernieuwers mee schermen. Misschien moeten ze zijn theorieen nog maar eens bestuderen. Het lijkt er op dat mevr. Diepstraten dit bevestigd. Ben nieuwsgierig of zij ook zoveel sceptici zal ontmoeten zoals ik die telkens mag ontmoeten. Per slot is “stage” in de afgelopen jaren een “heilige koe” geworden. Voor vele werkgevers goedkope werkkrachten en voor de ROC’s 50% minder lestijd.

    • Een goede, effectieve stage
      Een goede, effectieve stage hangt van een heleboel dingen af. Bijv. een goede voorbereiding; is de cursist/student echt welkom op het betreffende bedrijf en wordt hij goed opgevangen en begeleid; contact bedrijf/school en uiteraard de motivatie en inzet van de leerling zelf. Zelf heb ik tijdens mijn studententijd een stage gelopen waar ik nog steeds met plezier aan terug denk. De stage kan het onderwijs op school niet vervangen. Eventuele misverstanden daaromtrent komen m.i. voort uit HNL waarin het ervaringsleren in bijna alle omstandigheden heilig is verklaard. Maar in een beroepsopleiding blijft de stage m.i. wel een essentieel onderdeel en daarom vind ik je conclusie wat eenzijdig en ongenuanceerd.

      • Te snel
        beste b. Ga voor jezelf eerst na welke en hoeveel basiskennis je had alvorens je op stage ging. Daar draait het om. Ik zelf heb les gegeven aan onderwijsassisstenten. Die moesten dank zij het cgo 50 % van hun lestijd stagelopen zonder ook maar één letter geleerd te hebben over didactiek, pedagogiek en ontwikklingspsychologie. Gevolg: van de 89 leerlingen die in het begin van het schooljaar nog zeker wisten dat de volgende stap de pabo zou zijn bleven er op het einde van het schooljaar nog welgeteld 24 over, na de vakantie bleken er 16 leerlingen ingeschreven te zijn op de pabo. Tijdens de stagebezoeken was de klacht van de begeleiders altijd dezelfde”ze of hij doet enorm zijn best, maar weet eigenlijk niet goed wat ze hier doen, en waarom ze iets doen. Wat weten ze eigenlijk van het vak?”. Mijn klacht was ook altijd dezelfde. “Het zijn geen vervangers voor zieke leerkrachten”. Nogmaals, het succes van de stage hangt af van de snelheid van socialisatie, de aanwezige basiskennis en de sociale- en arbeidsvaardigheden van de stagair.

        • Je had het over de stage
          Je had het over de stage onzin maar je bedoelt de manier waarop stages worden gebruikt binnen het cgo. Je hebt zoals je het beschrijft natuurlijk gelijk. Zo werkt het niet.

  2. Isabelle Diepstraten
    Mevrouw Diepstraten is eerder ter sprake gekomen op de BONsite.

    Ze werkt bij Fontys binnen de kenniskring ‘het nieuwe leren’.

Reacties zijn gesloten.