Hoe kunnen wij (klaarblijkelijk van de oude garde, anders zaten we wel bij het nieuwe leren) de nieuwste ontwikkelingen volgen?
Van buitenaf schermen experimentele scholen zich af met kleurige brochures die door een handjevol kapitaalkrachtige sponsors betaald worden. Die folders zijn prachtig, maar je krijgt er geen betrouwbaar beeld door. Ook de sites van de scholen als Slash21 en DNS vallen op door een oogverblindende layout. DNS laat ook niet zien wat er tijdens de uren op school concreet gebeurt.
Om er toch een beeld van te krijgen kunnen we afgaan op onderzoek en op verslagen van mensen die het zelf hebben meegemaakt (en Rapporten van Onderwijsinspectie).
Onderzoek, dat vaak wordt gedaan door sympathiserende bevriende instanties, is vaak duister. Over Slash21 waarschuwen de onderzoekers die daar bezig zijn geweest voortdurend dat hun onderzoek niet representatief is (maar ja, is dat überhaupt wel mogelijk in onderwijskundig onderzoek?) en er blijken zeer speciale groepen met elkaar vergeleken te worden in onvergelijkbare omstandigheden. Zo mochten Slash-leerlingen die daarin geoefend hadden iets in het Engels presenteren en werden ze vergeleken met leerlingen die dat nooit hadden meegemaakt. En dat is nog maar één voorbeeld. Inmiddels is Slash opgeslokt door het Marianum.
Ik citeer uit de recente site Slash21:
“
Moederschool
Het Marianum is een brede scholengemeenschap voor vmbo, havo en vwo met locaties in Groenlo en in Lichtenvoorde. Vier jaar geleden ging het Marianum de uitdaging aan om het onderwijsconcept Slash 21 binnen haar muren vorm te geven. Het concept van Slash21 paste in de beleidsvisie van de scholengemeenschap, maar ging een aantal stappen verder dan de schoolleiding destijds zelf kon organiseren. Inmiddels heeft de onderwijsvernieuwing op het Marianum dankzij Slash 21 een vlucht genomen. Beide onderwijsvormen zijn sterk naar elkaar toegegroeid en de verschillen zijn steeds kleiner geworden. Daarom besloot de schooldirectie de twee onderwijsvormen met ingang van schooljaar 2006/2007 te integreren tot één vernieuwde onderbouw”
In die site staat ook dat alles onder de hoede van het welbekende KPC stond:
“KPC Groep is een ‘innovatie-instituut’ zonder winstoogmerk. In opdracht van het Ministerie van OCW verzorgt ze jaarlijks een fors aantal research-projecten in het kader van onderwijsvernieuwingen. De inzichten die hieruit voortvloeien, toetst KPC Groep eerst in de praktijk en zijn daarna beschikbaar voor al hun opdrachtgevers. Al meer dan vijftig jaar adviseert KPC Groep overheden, instellingen voor onderwijs en opleiding, bedrijven en non-profit instellingen. “ (Opvallend: “ in opdracht van het Ministerie”?)
Is het mogelijk helderheid te krijgen over experimenten met allernieuwste scholen?
Een van de conclusies in de fraaie eindbrochure die Marianum met KPC uitgaf bij de afsluiting van het experiment, was de deze onderwijsvernieuwingen gedragen moeten worden door een zeer toegewijde, uitermate betrokken groep leraren (al mogen we de term “leraren” vanzelfsprekend niet meer gebruiken, zoals we ook bij de Nieuwste School zien, de term “leerlingen” en “school” moeten we eigenlijk ook afschaffen) en dus eigenlijk niet overdraagbaar zijn.
De vraag is waarom het ministerie dan die opdrachten geeft.
Een tweede manier om te weten te komen wat er werkelijk speelt en wat er van terecht komt is de verhalen te lezen van mensen die het aan den lijve hebben ondervonden. Gelukkig is dat nu gebeurd bij De Nieuwste School.
Ik neem aan dat er nu ook mensen onder ons klaar staan om hun kinderen te laten infiltreren in de Allernieuwste School. Ik ben bereid om die leerlingen daarna de nodige bijlessen te geven.
Bonderwijskundige gezocht
Het lijkt me van groot belang voor onze vereniging en de kracht van onze standpunten als er iemand binnen onze vereniging zou zijn die zich goed op de hoogte hield van de inhoud van onderzoek op het gebied van nieuw/oud lesgeven. Als wij dan van tijd tot tijd ook werden geïnformeerd kunnen we allemaal van deze kennis gebruik maken.
Voorbeeldje: in discussies maak ik vaak gebruik van het feit dat er ‘in Amerika een onderzoek’ naar vergelijkbare vormen van nieuw leren is geweest. Het was tien jaar geleden en daarom is het destijds afgeschaft’ …….. Klinkt zelfs in mijn eigen oren als een wel erg slappe verwijzing.