Twee bestuursleden van de jongerenorganisaties van D66 en de Christenunie hebben een artikel (Trouw, 30 juni) geschreven over Weer Samen Naar School met de alleszeggende titel ‘ Niet elk kind redt het op een normale basisschool’. Lees het artikel.
Reacties zijn gesloten.
Optimaliseren i.p.v. idealiseren
Alle betrokken volwassenen voelen zich nu benadeeld. De ouders van probleemkinderen omdat hun kinderen te weinig aandacht krijgen, de ouders van “normale” leerlingen omdat hun kinderen te weinig leren op school en de leraren van de basisschool (Leo) omdat ze inefficient moeten werken en daarom leven moeten met het gevoel hun werk niet goed te (kunnen) doen en de leraren van het vervolgonderwijs omdat het instapniveau zo laag geworden is. Als geld het struikelblok is moeten de autoriteiten hun ideele flauwekul weggooien en het aantal lesuren in het basisonderijs verminderen. Optimaliseren i.pv. idealiseren. De “gewone” leerlingen hebben meer baat bij weinig uren goed les dan vele uren slecht les.
Reageren i.p.v. oreren.
Jammer, dat e.e.a. weer verpakt wordt in veel bijzinnen. Wel gunstig, dat al die negatieve bijwerkingen van wsns langzaam komen bovendrijven. Maar ja, komkommertijd. De Moloch doet zelfs niet een oog even open. Politici op de camping, al helemaal niet.
Maar iets, is altijd beter dan niets.
domino-effect
De verplichting om daarvoor ongeschikte kinderen op te nemen in een klas voor “normale” kinderen sluit op zich al een oplossing voor de achteruitgang van het basisonderwijs in de richting van een charterschool voor primair onderwijs zonder wsns uit. Er zou dan immers unfaire concurrentie ontstaan. Als het lukt om een van de onderwijslagen op orde te krijgen, bij voorbeeld het secundair onderwijs, zou dat positief kunnen werken op de andere lagen. Een andere oplossing zie ik momenteel niet.
domino-effect
staat of valt bij de eerste steen.