Prick over teambevoegdheid

Onderstaand een deel van de column van Leo Prick uit de NRC van 16 juni 2007.
——————————————————
Je zou verwachten dat juist in het onderwijs waarde wordt gehecht aan ontwikkeling en scholing van het personeel, dat de inspanningen erop zouden zijn gericht om de deskundigheid van leraren op het gebied van hun vak te bevorderen. Het tegendeel is het geval. Terwijl scholing de laatste jaren overal aan belang heeft gewonnen, heeft het onderwijs een tegengestelde ontwikkeling doorgemaakt. Zo heeft men er het probleem van de deskundigheidsbevordering opgelost door de invoering van de teambevoegdheid. Een leraar mailt mij hierover: “Dit wangedrocht is tijdens het bewind van mevrouw Van der Hoeven in het leven geroepen en houdt in dat als in een team van leraren, hoe groot ook, één persoon over de lesbevoegdheid voor een bepaald vak beschikt, alle teamleden dit vak mogen geven. U kunt uiteraard zelf verzinnen waartoe dit leidt.” Voor de betreffende leraar betekent dit dat die geacht wordt les te geven in tien verschillende vakken. Een soort van Iederwijs-concept dus, maar dan voor leraren.
——————————————————-

2 Reacties

Reacties zijn gesloten.