ritzen – krokodillen^tranen

de krokodillen^tranen van ritzen, nog wel in zijn eigen maastrichtse huisorgaan (in observant van maart 2007, overgenomen in scienceguide) ; en ongetwijfeld bedoelt hij het goed :

ritzen, de voormalige minister, wijzer geworden, geeft welwillend advies aan plasterk en wijt daarbij zijn echec voornamelijk aan de beperkte financien, waarmee zijn ministerie toebedeeld was ;
vrij vertaald : meer geld, en alles was goed gegaan ;

wel wel ; in mijn herinnering aan het ministerschap van ritzen borrelen andere aspecten op : een gederailleerde onderwijs^hervorming, reeksen mislukte vernieuwingen, desorientatie, pedagogisch gegoochel, demotivatie op de scholen ; die effekten hebben lang doorgewerkt, ja zijn nog steeds van invloed ;

wie de schuld ? de toenmalige minister van financien, kok ; gekortwiekt door kok :

wie zo stevig van het belang van onderwijs overtuigd was (en dat was ritzen zeker, en nog steeds) en dan op zijn post blijft, verdient niet anders dan dat iemand ‘krokodillen^ tranen’ roept, -tig jaren later ;

zonder twijfel een brillant professor, vaardig in electrische condensatoren en weerstanden, maar helaas gezakt in het transformeren van onderwijs naar de destijdse mogelijkheden van die tijd ; zeker ook was het politieke klimaat in de partijen (inclusief zijn eigen partij) daaraan debet ; een desastreuze periode in de nederlandse scholen ;

desastreus ook de teloorgang van het aanzien van docenten (wat niet aan ritzen te wijten is, eerder het tijdsgwricht), hun financiele status inbegrepen ;
welnu, er zijn, voor wie dat wil en doorzet, ook andere wegen te vinden om onderwijs zijn rechtmatige plaats te geven, als dat echt moet (en ja, het moet) ; zelfs inclusief fiscale alternatieven ;

nu schrijven we het jaar 2007 ; plasterk, eveneens een uitmuntende wetenschapper, lijkt beter over het inzicht en de vaardigheden te beschikken, die nodig zullen zijn voor het weer op peil brengen van het onderwijs in brede zin ; dat wil zeggen, inclusief de dringend nodige nieuwe orientatie in de universiteiten, maar ook de inrichting van het VMBO onderwijs en de HBO sector ;
de vraag blijft open of het hem lukken zal (4 jaar ? 8 jaar ?), en – in verband daarmee – hoe lang hij blijven zal ; dat laatste was bij ritzen nooit de vraag ;