C’est dommage

alpino_450x200_1138663_98116454.jpg

We vernamen dat de leraar Frans die staatssecretaris Dekker zo graag als voorbeeld noemt van een inspirerende leraar, op zijn school jaren geleden op een vervelende manier, hij was te kritisch horen wij uit betrouwbare bron, is ontslagen. Een feit waar de staatssecetaris vanzelfsprekend niet voor verantwoordelijk is, maar wel al geruime tijd van op de hoogte is. Ook tijdens het symposium, toen Sander Dekker zijn leraar Frans roemde, was hij al op de hoogte van deze ellendige situatie. Natuurlijk dient een staatssecretaris uiterst voorzichtig te zijn met de privacy van derden en geeft het geen pas om tijdens ons symposium over dat ontslag uit te weiden of het zelfs maar te noemen op een manier die herleidbaar is tot de persoon. 

Ook pleit het voor Sander Dekker dat hij als persoon contact heeft gezocht met de betreffende leraar en dat hij als bewindsman deze leraar als voorbeeldig benoemt. We hebben begrepen dat deze leraar dat ook zeer waardeert. Wat we wel opmerkelijk vinden is dat Sander Dekker keer op keer door zijn beleid laat merken dat de klassieke hoog opgeleide leraar voor hem bepaald geen wenselijk toekomstbeeld is. Hij doet tenslotte niets aan de bevoegdhedenproblematiek, hij pleit keer op keer voor onderwijs op maat, liefst met ICT en versterkt de macht van de schoolbesturen eerder dan dat hij die hoogopgeleide leraar in een krachtiger positie brengt. Ook zijn herhaalde inzet om de bapo-regeling af te schaffen is een teken aan de wand: Vanwaar dan die ode aan zijn klassieke leraar Frans en het gebruik van deze figuur als onterechte vlag op een beleid dat het tegendeel beoogt, terwijl hij nota bene op de hoogte is van wat er door de schoolbesturen maar al te vaak met dergelijke leraren wordt uitgevreten. Dat is hij niet alleen door deze individuele leraar, maar ook door de publicaties van onder andere de CNV onderwijsbond dat oudere ervaren leraren het onderwijs worden uitgepest.

Sander Dekker weet beter, maar handelt er niet naar. C'est dommage.

2 Reacties

  1. De staatssecretaris heeft

    De staatssecretaris heeft bljkbaar niet alles wat hij wilde vertellen op een rijtje gezet. Hij had toch niet voor ons de multiple choice vraag voor te leggen: Wat hoort er in dit rijtje niet thuis: een ondernemend schoolbestuur, een inspirerende leraar, computergestuurd onderwijs, onderwijs op maat, cognitieve armoede ? Of vraagt hij ons om ons, zoals we dat bij hem het geval was, niet meer door cognitieve dissonantie van de wijs te laten brengen?

  2. C´est dommage que personne

    C´est dommage que personne que moi a réagi á la découverte de la fatalité du professeur Francais de notre sousministre de l´éducation. Ce professeur glorifié par notre sousmimistre a été uitgespuugd door het juist dat systeem waarvoor de onderminister hartstochtelijk pleitte. Van zoiets wil men toch het naadje van de kous weten maar niemand doet een poging om het gebeuren te verklaren.

Reacties zijn gesloten.