IJsselgroep met minder mensen

Ijssel_450x200_877913_77029890.jpg

De Stentor bericht (niet op het openbare net) dat schoolbegeleidingsdienst IJsselgroep krimpt van 129 naar 59 mensen. De IJsselgroep maakt van de gelegenheid gebruik de koers te wijzigen:

Deze week is de koerswijziging afgerond en is de IJsselgroep met een herstart begonnen. Het personeel ging drie studiedagen de hei op om zich te bezinnen.

In tijden dat scholen met bezuinigingen worden geconfronteerd, is de nijging groot om geen externe begeleiding en expertise meer in te huren. De IJsselgroep is daarvan de dupe.

"We hebben onze organisatie gemoderniseerd", legt Marko Otten uit. "We zijn ons bewust dat scholen andere diensten nodig hebben en dat we onszelf moeten profileren. Educatieve dienstverlening aan scholen blijft zeker nodig, ook al besluiten steeds meer scholen om alles zelf te doen. Ik denk dat het belangrijk is dat scholen hun ramen en deuren open houden naar de buitenwereld, dus ook naar kennisinstituten zoals de IJsselgroep. Het is voor scholen niet te doen om zelf overal expertise in te ontwikkelen."

Het aanbod van de IJsselgroep is vernieuwd. Vroeger deed de Educatieve Dienst vooral leerlingenzorg, lerarencoaching, teamtraining, of reken- en taalondersteuning aan de leerkracht. Nu is het tijd voor nieuwe diensten.

Zo biedt de vernieuwde IJsselgroep cursussen crossmediale didactiek (hoe gebruik je de computer optimaal in het onderwijs?). Er zijn cursussen die zich richten op de duurzame leraar (hoe behoudt de leerkracht plezier in zijn baan en hoe krijgt de docent meer verdieping en zingeving in zijn werk?).

BON vraagt zich af of deze nieuwe diensten (de duurzame leraar, crossmediale didactiek en de zoektocht naar verdieping en zingeving) wel werkelijk datgene is waarop het Nederlandse onderwijs zit te wachten. Je hoeft een leraar toch niet te vertellen wat de zin van zijn werk is, mogen we hopen. Daarentegen vindt men reken- en taalondersteuning voor de leraar minder zinvol. Kennelijk is het geen probleem dat 20% van de leerlingen van groep 8 onvoldoende kan lezen en schrijven. Zolang de leraar maar duurzaam is.

In 2011 was er al het bericht van een ontslag voor 40 medewerkers.

Dit is nu al de tweede grote onderwijsadviesdienst in korte tijd die moet inkrimpen. Zie ons eerdere bericht over de CED-groep

BON meent ook nu dat het goed is dat bij de verdeling van de onderwijsgelden zoveel mogelijk geld naar de klas gaat en dat de adviesdiensten, trainingsinstituten en andere onderdelen van de onderwijskleilaag worden afgeslankt. Natuurlijk is het voor de betrokken medewerkers vreselijk.

10 Reacties

  1. Neiging schrijf je echt met

    Neiging schrijf je echt met een korte ei 🙂

    Voor de rest onderschrijf ik de inhoud.

     

  2. @deniseleiden

    @deniseleiden

    Ik was mijn handen in onschuld. Ik heb het citaat letterlijk overgenomen van het srtikel in de Stentor en verander bij citaten niets. Ook geen taalfouten.

  3. Maar schrijf wel alles dat

    Maar schrijf wel alles dat met een ij begint, met twee hoofdletters aan het begin als je daar een zin mee begint. Dus IJsselgroep in plaats van Ijsselgroep.  Maar Dijsselbloem kun je natuurlijk wel met twee kleine letters schrijven.

  4. Hoe zuur ook voor de

    Hoe zuur ook voor de betrokken onderwijskundigen en pedagogen; ik ben hier niet rouwig om.

    Dit is onderdeel van de noodzakelijke afbouw van de kleilaag in het onderwijs. Leraren worden hiermee teruggeworpen op eigen inzicht en vermogen; het dwingt tot zelf oplossingen zoeken en daar wordt je als docent niet slechter van. 

  5. Ik heb nog nooit de

    Ik heb nog nooit de meerwaarde van een begeleidingsdienst gezien en ik heb ze meegemaakt vanaf het begin.

    De overheid was van mening dat het onderwijs vernieuwd moest worden. Daartoe riep de overheid "diensten" inhet leven die ons, armzalige onderwijzers, zou gaan "begeleiden".  Ik zat destijds diep in de SOvjet-kritiek en herkende hier een situatie die ik vergeleek met de "gids" die toeristen in de USSR meekregen als zij op pad gingen. Die "gids" was in feite gewoon een overheidscontroleur.

    En zo bezag ik ook de dienst die ons op een kwade dag begon te begeleiden ("ons", dat was een school met een goede naam onder de ouders). Ik heb minstens 20 jaar moeten meewerken aan een begeleidingsdienst en nooit heb een meerwaarde kunnen ontdekken.

    Natuurlijk: die begeleiders hadden vele testen tot hun beschikking. Nooit heb ik meegemaakt dat die testen mij iets nieuws wisten te vertellen. Maar ouders beschouwden zo'n test als een laatste redmiddel om hun kind te "redden" waar meester/juf kennelijk faalde. Nooit heb ik meegemaakt dat ee  schoolbegeleidingsprogramma een kind een grote slag konden laten inhalen. Maar ouders geloofde in de zogenaamde externe "expertise" en dus deed ik gewillig mee aan die humbug.

    Daarna begonnen zulke "begeleidingsdiensten" materiaal ter beschikking te stellen. Helaas, ook daar werd gefaald, want er was geen ruimhartige voorziening. Bij een andere instantie kon ik leskisten huren die veel en veel beter ge-outilleerd waren!

    Als contactpersoon tussen school en begeleidingsdienst, evalueerde ik de contacten in de zin van "wij hebben geen humbug nodig, maar wel zeer praktische zaken". Daarna werd een andere collega contactpersoon. Zo gaat dat.

    Aldus werd en wordt elk tegengeluid sluw gesmoord.

  6. @moby

    @moby

     

    Je verhaal over de soviet gids brengt herinneringen boven van de Franse les in 2 VWO:

     

    La place Rouge était vide

    Devant moi marchait Nathalie

    Il avait un joli nom, mon guide

    Nathalie

     

    La place Rouge était blanche

    La neige faisait un tapis

    Et je suivais par ce froid dimanche

    Nathalie

     

    Elle parlait en phrases sobres

    De la révolution d'octobre

    Je pensais déjà

    Qu'après le tombeau de Lénine

    On irait au café Pouchkine

    Boire un chocolat

     

    La place Rouge était vide

    J'ai pris son bras, elle a souri

    Il avait des cheveux blonds, mon guide

    Nathalie, Nathalie…

     

    Dans sa chambre à l'université

    Une bande d'étudiants

    L'attendait impatiemment

    On a ri, on a beaucoup parlé

    Ils voulaient tout savoir

    Nathalie traduisait

     

    Moscou, les plaines d'Ukraine

    Et les Champs-Élysées

    On a tout melangé

    Et l'on a chanté

     

    Et puis ils ont débouché

    En riant à l'avance

    Du champagne de France

    Et l'on a dansé

     

    Et quand la chambre fut vide

    Tous les amis étaient partis

    Je suis resté seul avec mon guide

    Nathalie

     

    Plus question de phrases sobres

    Ni de révolution d'octobre

    On n'en était plus là

    Fini le tombeau de Lénine

    Le chocolat de chez Pouchkine

    C'est, c'était loin déjà

     

    Que ma vie me semble vide

    Mais je sais qu'un jour à Paris

    C'est moi qui lui servirai de guide

    Nathalie, Nathalie

  7. De echte leraar/lerares

    De echte leraar/lerares ontdekt waarschijnlijk minstens 3 kardinale fouten aangaande de werkwoordspelling die verband houdt met het enkelvoud of het meervoud. Mijn excuses.

    Mooi Frans gedicht dat ik , mede dankzij het onderwijs in de Franse taal  dat al op de lagere school begon, gelukkig kan lezen.

    Leren kinderen anno 2013 op de basisschool al Frans? De zoveelste achteruitgang.

  8. Moby, ik was reisleider naar

    Moby, ik was reisleider naar de USSR en kreeg daar steeds een tolkgids bij mijn groep. Meestal studenten Nederlands. Maar die waren niet altijd controleurs. Ik weet dat omdat ik met een van hen (die steeds mijn groep uitzocht) zonder problemen over de meest gevoelige zaken kon spreken, ook over dit punt van controle. En nu skype ik nog regelmatig met hem. 
    Maar dit terzijde. 

    Het lied van Gilbert Bécaud sprak me ook meteen aan, omdat ik de beelden van Moskou dan steeds voor ogen kreeg. In de weergave hier kan ik geen fout ontdekken. En mijn Franse gast ook niet, en dat zegt meer.

    Ik heb ook met begeleidingsdiensten te maken gehad. Sympathieke mensen inderdaad. Maar het is inderdaad de vraag of het onderwijs er veel aan heeft. Toen ik een autistische leerling kreeg, kon ik in elk geval geen verstandig advies krijgen. Dat heb ik zelf uitgezocht. Die leerling heeft eindexamen VWO gedaan en is nu uitstekend op zijn plaats aan de Delftse Universiteit.

     

Reacties zijn gesloten.