Wat kunnen we doen aan de wildgroei aan adviesbureautjes met vaak één consultant die nu naast de pedagogische centra die nu al diverse consultants het onderwijs insturen.
Moeten we ze een geschreven stuk toesturen? Dat zal niet helpen. Onderzoek heeft uitgewezen dat van een gelezen instructie maar 10 procent onthouden wordt. Je kunt dan een tien keer zo lang stuk maken, maar dat kost mogelijk te veel tijd. En tijd is geld. Dat geldt ook voor stukken in dit forum. Stukken op het internet hebben volgens dat befaamde onderzoek, maar 15 procent beklijfkans.
Ik stel voor om een officiele studiedag te organiseren (Volgens onderzoek blijft nu 25 procent hangen). We laten iemand een powerpoint vertellen van 3 minuten. Sir Ken Robertson zou een mooie lokeend zijn, want die kennen ze in de kleilaag en ze lopen met hem weg. Maar Sir Ken houdt niet op bij drie minuten, die blijft maar doorpraten. En bovendien moet die regelmatig onderbroken worden door applaus. Misschien kan iemand van ons zich vermommen als professor Luc Stevens of Simons. Dat komen ze mogelijk.
Bovendien moet het in hun belevingswereld passen. Dat betekent dat je voor zo'n bijeenkomst toch minstens 1000 euro moet vragen (Volgens onderzoek zitten we nu op 50 procent). En ook bij die belevingswereld hoort dat je de aankondiging doorspekt van Engelse termen: tools, innovation, competence, er is een heel arsenaal aan termen waarmee de consultants gelokt kunnen worden.
En na die inleiding in ppt is het gemakkelijk. We verdelen ze in groepjes. Laten die onderling praten en aan de door ons aangewezen verslaggever vragen we naderhand met steekwoorden verslag te doen (Nu blijkt volgens het onderzoek 75 procent te hangen). Daarna gaat iedereen naar huis.
Het moet toch mogelijk zijn voor BON om zo aan ettelijke honderdduizenden euro's te komen. Allemaal uit de lumpsumps. En niemand die er iets van merkt.
Uitstekend. En wat gaan we
Uitstekend. En wat gaan we dan doen met dat verdiende geld?